Annons

Fota Cheerleading i en inomhus hall?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Skall _eventuellt_ plåta lite cheerleading inne i en inomhus hall imorron!
Tänkte kolla om min utrustning duger till det!
Antar att jag får köra på högsta ISOn (1600)?
Har tyvärr ingen extern blixt.
Den utrustning jag har är
Canon EOS 300D
Canon 18-55mm 1:3,5-5,6
Canon EF 100-300mm 1:5.6
Canon EF 35-70 mm 1:3.5-4.5

Kommer detta räcka till (kommer troligen befinna mig på läktarplats, så 100-300mm är väl det som jag får använda gissar jag.

Släpar eventuellt med mig stativ också (men vill juh ändå köra korta slutartider för att fånga rörelserna ordentligt).

Så, klarar denna utrustning detta?

Några andra tips?


/Jocce
 

xdork

Aktiv medlem
Har varit och fotat en simtävling idag. Använde mitt 80-200mm/2,8 och ISO 800 (iso 1600 blir så fruktansvärt grynigt så det är knappt användbart, enligt mig), bländaren ställde jag in på 2,8 då jag skulle fota enskilda simmare, med dessa inställningar kunde jag ha slutartider på runt 1/100s, inte speciellt kaxigt, och med iso 1600 hade jag runt 1/160s. Iom att ditt objektiv klarar som minst bländare 5,6 kommer du nog bli tvungen att köra ISO 1600, och jag är inte säker på att det räcker heller iom att cheerleaders rör sig rätt snabbt och jag antar att du inte vill ha rörelseoskärpa.

Men du har ju inget att förlora på att prova. Du behöver ju inte ladda kameran med film så d e ju bara att ljusmäta och se vilken isoinställning du måste ha. Stativ är ett måste, åtminstone enben, speciellt ifall du ska vara på läktarplats, då jag antar att du kommer att behöva använda brännvidder på 200mm++. Också får du be till högre makter att de har grym belysning där cheerleadingen skall hållas! =)
 
Senast ändrad:

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
---Då föreslår jag först att ni skall traska ned från läktaren för ett bättre perspektiv först och främst (om det är möjligt såklart),, om ni inte har ngr kreativa tankar med läktarplatsen såklart,,,
f5,6 inne, så är det nog bra med 1600 även om jag tror det går bra med 800. Använder ni tele så kanske det behövs 1600 eller snabbare...

Beror också på avståndet... Tror nog att det blir mycket 200mm om du sitter på läktaren...

Mvh Niclas.

"man skall vara så nära motivet att man känner lukten av det"--så sa en stor fotograf.. men det kanske inte blir så uppskattat mitt på gympagolvet bland yppiga tjejer i kort kjol hehe:)/Niclas.
 

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
ISO 1600 blir nog skit. När jag använder ISO 800 på min Minolta A1 så tycker jag det blir helt oanvändbart men den har generellt mycket brus. Det bästa vore ju om du skaffade en extern blixt.
 

Lärfars

Aktiv medlem
FelixSwensson skrev:
ISO 1600 blir nog skit. När jag använder ISO 800 på min Minolta A1 så tycker jag det blir helt oanvändbart men den har generellt mycket brus. Det bästa vore ju om du skaffade en extern blixt.
Allt över ISO100 på en A1:a blir brusigt och oanvändbart tycker jag.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
ISO 1600 på en 300D är helt OK. Inga som helst problem. Mycket mindre än kornet på motsvarande film.

Men du skulle helst haft ett 50/1,8 för att få riktigt korta slutartider. Men det går ändå. Dels kan vissa bilder av cheerleaders bli fräcka med rörelseoskärpa och dels så står de rätt stilla i vissa moment. Så nok kan du få bra bilder.

Viktigast: Sitt inte bara på samma plats på läktaren och plåta hela tiden. rör på dig. Variera dig. Uppifrån - från golvet. Nära - på håll.
 

Lärfars

Aktiv medlem
froderberg skrev:
ISO 1600 på en 300D är helt OK. Inga som helst problem. Mycket mindre än kornet på motsvarande film.

Men du skulle helst haft ett 50/1,8 för att få riktigt korta slutartider. Men det går ändå. Dels kan vissa bilder av cheerleaders bli fräcka med rörelseoskärpa och dels så står de rätt stilla i vissa moment. Så nok kan du få bra bilder.

Viktigast: Sitt inte bara på samma plats på läktaren och plåta hela tiden. rör på dig. Variera dig. Uppifrån - från golvet. Nära - på håll.
Jag måste banne mig skaffa en 300D.
 

Proboarder

Aktiv medlem
Magnus: usch då :/
fotade hästar idag i motljus med 1Ds, 1/500 och bländare 5.6 på ISO 200, tro fan det blev brus i skuggan >_<
 
ANNONS