Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

redigera bort

Produkter
(logga in för att koppla)

EricSthlm

Avslutat medlemskap
hej! jag är inte insatt i photoshop och alla möjligheter som finns inom digitalredigering. så jag undrar en sak....
jag ska fota en röd vägg. på vägg kommer det hänga en hjärtformad lampa som lyser med en 25watts glödlampa. jag undrar om man kan redigera bort elsladden som går från vägguttaget till lampan. vägguttaget kommer inte synas i bild, utan bara att sladden kommer undefrån till lampan. jag kommer spika fast sladden och måla den röd som väggen. så... går det att fixa bort sladden?
 

edovan

Aktiv medlem
Det borde inte vara några större problem, särskilt inte om väggen är enkelfärgad. Är det mönster på väggen blir det eventuellt lite knöligare men fortfarande inte något svårt.

OM det är mönster på väggen och OM din bild kommer ha en "varierad" belysning (olika stark på olika delar) så försök se till att spika fast sladden på sådant vis att det finns en yta UTAN sladd med samma mängd ljus som den ytan MED sladd. Så beroende på hur ljuset är får du välja vilket håll sladden ska gå.

Bästa vertyget i Photoshop för den här typen av retuscheringar är Klonvertyget (Clone).
 

EricSthlm

Avslutat medlemskap
nä det finns inga mönster på väggen. belysningen kommer vara från lampan och en studioblixt. studioblixten kommer inte belysa väggen, utan en tjej som ligger på en säng. bakom sängen är den röda väggen och den hjärtformade lampan.
jag skulle kunna dra sladden/spika fast den så den syns så lite som möjligt, tex att jag drar sladden till vänster eller höger istället för rakt ner på väggen.
 

edovan

Aktiv medlem
I så fall bör det inte vara några som helst problem.

Jag har dock en liten fundering. Eftersom nu lampan i sig inte ska vara huvudmotivet så kanske det inte gör något om sladden syns lite, det kanske snarare blir en snygg detalj. Men då tror jag inte att det är någon bra idé att måla den i samma färg som väggen, för då kommer det bara bli svårt att se vad det är. Då är det bättre med den urspungliga svarta färgen (?).
Och om du ändå ska redigera bort sladden i PS finns ingen anledning att måla den ändå.
 
ANNONS