Annons

Vilken filmmodell motsvarar D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Megapolare

Aktiv medlem
Hittade ingen lämplig tråd att läga in frågan i, så vilken av Nikons vanliga filmmodeller motsvarar bäst D70 i fråga om prestanda, finesser, utförande och liknande?
Undar för att kunna jämföra priset mot en vanlig filmkamera.

//
 

iSolen.se

Guest
Nu måste jag missförstå diskussionen???, D70 huset bygger på D100. http://www.dpreview.com/articles/nikond70

Ah, nu förstår jag, med filmkamera menas analog (kemisk) kamera.

(Intressant, kan man ens jämföra då allt är så lika? Jag röstar nog F90X, mer pga hur Nikon marknadsför kameran. Fast antagligen håller F90X längre.)

Sorry.
 
Senast ändrad:

RolandM

Aktiv medlem
Undrar om debatten blir den samma med Nikon 70/100 som den med Canon 300/10?

Fast Nikon verkar ju ha målat sin svart ...
 

iSolen.se

Guest
Jag pratade med kameradoktorn idag, (återför-)säljarna ska tydligen ha ett evenemang i globen i kväll. Chefen på kameradoktorn tyckte D70 var klart bättre än 300D eftersom den var snabbare, robustare, större, bättre, och inte minst vackrare :)

Skämt åsido, nikonkameran ska ge ett mer robust intryck och dom har fixat många små "obekvämligheter" från D100. Den är dock aningen dyrare än 300D.
 

Megapolare

Aktiv medlem
Vilken ANALOG kamera som D70 motsvarar var såklart min tanke... Jag tyckte väl att "filmkamera" lät lite lustig när man talar om stillbildsfotografi :)

Om nu D70 mest liknar F80 så verkar ju D70-köpet riktigt prisvärt eftersom att en ny F80 ändå drar uppåt 8000 snåret. Inte mycket film & framkallning kvar då. D70 verkar onekligen mycket kompetent...


//
 

RockLeffe

Aktiv medlem
Pavel,

Är du HELT säker på att de bilderna är original, rätt märkta ISO nummer mm..?

Verkar onekligen mycket skumt om en helt nyutvecklad DSLR skulle ha lika mycket brus som en "prosumer" kamera..tycker jag..!

Så vänta med att klanka ner tills vi vet säkert!

Bara min ödmjuka åsikt...:)

MvH// Leif S
 

sagan

Avslutat medlemskap
popboydeluxe skrev:
Däremot så har jag sett att den kameran ger ifrån sig lika mycket brus som min Dimage 7i. Och det är för mycket brus från en DSLR.
Jo, jag länkade ju den 200ISO-bilden i den andra tråden.
Men precis som Leif säger så är det bättre att vänta på testerna innan man drar några säkra slutsatser.

Har svårt att tro att den verkligen brusar så mycket som de såg ut på den bilden..men man vet ju aldrig.
 
ANNONS