Annons

Nikon D70- kompabilitet till äldre AF-objektiv och blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan B

Aktiv medlem
När man nu har en del Nikon AF-prylar och börjar snegla mot digitala systemare så kommer ju undran om vad som passar mot vad...
Jag läste broschyren om D70 från Nikons hemsida, men inte blev jag så mycket klokare. Finns det någon som vet hur Nikons äldre AF-objektiv (ej "D" eller "G"-objektiv) funkar mot D70? Jag fattar det som om den bara kan mäta centrumvägt med dessa??
Vad är det egentligen för skillnad mellan äldre Nikkor "AF" och de senare "AF-D"?
Jag undrar också vilka funktioner piratobjektiven har?

Och hur är det med blixtarna mot digitalhusen, funkar tex en enkel SB-22:a, eller måsta man ha de nyare "i-TTL"-blixtarna för att det ska funka?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Äldre AF-objektiv funkar perfekt. Det enda som tillförs av D är lite, lite bättre blixtexponering i vissa situationer. Du får tillgång till alla mätmönster. Samma gäller alla autofokuserade piratobjektiv.

Blixtarna är det värre med. För att få ttl måste du minimum ha en SB-28DX, SB-50DX eller SB-80DX. Och allra helst en SB-800DX för att få tillgång till den nya i-ttlen. Med en SB-22 så får du ingen blixtmätningshjälp av huset.
 

Linkan

Aktiv medlem
så nikon sb-80dx och D70 innebär (D-)TTL funktion? Jag har försökt läsa om detta på nätet men med väldigt diffusa uppgifter (efter tolkning med min ringa kunskap...) Om det nu är fallet lutar det ju klart åt D70 istället för D100 eller?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Linkan skrev:
så nikon sb-80dx och D70 innebär (D-)TTL funktion?
Nej. D70 har bara i-ttl. Du behöver en SB-800 eller SB-600.

Ignorera blixtsnacket i mitt första inlägg. Det som står där gäller D2h, men inte D70. Poletten hade nog inte trillat ner om D70s brist på d-ttl hos mig där i februari.
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
laha skrev:
Hur funkar D70 med SB24?
Du kan använda dessa två i blixtlägena A (Automatik utan TTL) och M (Manuellt läge) samt med Synkronisering på bakre ridå och Reducering av röda ögon.

Informationen finns mer utförligt på sidan 188 i manualen, hämtas lättast hos Nikon Singapore (http://www.nikon.com.sg/CATALOG/D70_UserManual.pdf, VARNING! 15Mb PDF)

Attans, hade skrivit ett ruskigt långt inlägg om att D70 INTE har D-TTL och så hinner Jim före mig :)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Som om du skulle ansluta den via en PC-kontakt. Kameran ger ingen blixtmätning, men du kan använda blixtens egen sensor om du vill ha lite automatik.
 

johanca

Aktiv medlem
Hur är det med Sigma EF430 till nikon d70? ger den I-TTL?

Sunpak har nån blixt med, kompatibel?
 
ANNONS