Annons

Tidning vägrar betala..

Produkter
(logga in för att koppla)

MatteH

Aktiv medlem
Hej!
Behöver goda råd hur jag ska göra???

Jag har fotat en del och nu i helgen som var var jag och fotade (på lördagen den 7:e februari) en skid/snowboard tävling i Väsjöbacken, Sollentuna (Red Bull Big Air).

Fotandet gick bra och söndagen den 8:e februari skickade jag ett mail till en av tidning och frågade om de var intresserade av några bilder.
Som svar fick jag att de var väldigt intresserade och ville gärna att jag skulle maila över några smakprov.
De bestämde sig att de ville köpa 2 st bilder av mig, vi bestämde priset och båda parter var överens.
Jag levererade de bilder som de ville ha, i fullupplösta jpegs (som de önskade). Efter några dagar fick jag ett mail tillbaka där de skrev att de skulle bara använda en av mina 2 levererade bilder. Det går väl jättebra tänkte jag, men vi kom överens om att de skulle köpa 2 bilder av mig, så om de bara ville använda en bild brydde jag mig inte om, jag hade ju levererat de 2 bilder som vi kom överns om. Jag svarade att om de bara ville använda en bild så är det upp till dem, jag har levererat 2 bilder och ska ha betalt för de bilder som jag levererat.
Det ska tilläggas att det var väldigt bråttom också, de ville ha bilderna redan på måndagen så jag stressade att göra dem iordning så att de skulle bli nöjda.
Idag får jag ett mail ifrån dem där de säger att de inte vill ha några bilder (de hade ångrat sig). Men bilderna är ju redan levererade?!

Min fråga till er, som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med är; kan de verkligen "beställa" 2 bilder av mig, få de levererade och priset är redan satt och klart och sedan efter de har fått de bilder som de önskade, bara "ångra" sig och säga att de inte vill ha några bilder? Det känns som om de försöker lura mig!

Vad säger ni?

Mvh
Matte
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det brukliga är att ta betalt för publicerade bilder. Men man kan ändå ta en administrativ avgift för själva bildfixande och leverans
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Naturligtvis ska inte tidningen betala för bilder som de inte publicerar. Normalt när jag gör jobb till dagspress skickar jag några olika som jag är nöjda med. Sen kastar de resten som de inte vill använda, och betalar för den de eller de som de använder.
 

mipert

Aktiv medlem
MatteH skrev:
...kan de verkligen "beställa" 2 bilder av mig, få de levererade och priset är redan satt och klart och sedan efter de har fått de bilder som de önskade, bara "ångra" sig och säga att de inte vill ha några bilder? Det känns som om de försöker lura mig!

Vad säger ni?

Mvh
Matte
Allting går att argumentera om men normalt skall de betala för det som är överenskommet.
Att de inte använder bilderna är deras sak, har ni en överenskommelse om att du skall få en summa pengar för levererat material så skall de betala.

Men jag vill inte säga att de skall betala, allt beror på vad ni var överens om.
Men du skriver att ni var överens om att de köper två bilder? Då skall de betala.
Jag är ju som exempel inte tvungen att äta upp den mat jag köper men jag skall ju betala för den eftersom vi har en överenskommelse i ICA-butiken att de levererar mat som jag ersätter med en summa pengar.
 

ekequist

Aktiv medlem
Exakt Mikael!

Tänk er att jag t.ex. går in på en restaurang och beställer in mat...men när kyparen kommer med maten säger jag att jag har ångrat mig...jag var visst inte så hungrig. Går det då bara att resa sig och gå? Skulle inte tro det...

Det är samma sak här. Säljaren (Matte i det här fallet) och köparen (en tidning i det här fallet) verkar ha kommit överrens om vilka bilder som är aktuella, pris och leveranstid...men när tidningen får de högupplösta bilderna var tidningen tydligen inte hungrig längre...

Jag tycker att det är solklart. Har man gjort upp om en sak i förväg så är det det som gäller. Det hela skulle väl vara helt ok om Matte inte hade skickat bilderna...men nu hade han gjort det (på tidningens begäran verkar det som).

Bilderna är levererade enligt överrenskommelse, nu är det upp till tidningen att uppfylla sin del i överrenskommelsen.

Rätta mig gärna om jag har fel, men utifrån det som Matte beskriver tycker jag att tidningen ska betala.

Hade bra allihopa.

Fotohälsningar Martin
 

mindbash

Aktiv medlem
Det är egentligen inte så svårt. Det finns en väl inarbetad praxis i såna här fall.

Eftersom inte tidningen beställt bilder av dig i förväg kan du inte ställa dylika krav. Tidningen skall bara betala för de bilder de publicerar.
 

MatteH

Aktiv medlem
Hej allesammans!
Problemet är numera löst och jag har kommit övrens med tidingen och jag kommer att få de pengar som det var skrivet i överenskommelsen!

Tack för er hjälp och era svar!

Mvh
Matte
 

felle

Aktiv medlem
Rent juridiskt gäller att avtal skall hållas, även om det är muntliga sådana. Det fungerar enligt anbud - accept metoden, Matte gav ett anbud, tidningen accepterade. I och med detta har man ett bindande avtal.

Skönt att det löste sig iallafall!
 

mindbash

Aktiv medlem
felle skrev:
Rent juridiskt gäller att avtal skall hållas, även om det är muntliga sådana. Det fungerar enligt anbud - accept metoden, Matte gav ett anbud, tidningen accepterade. I och med detta har man ett bindande avtal.

Isf har tidningen skrivit ett dåligt avtal. Praxis är att man betalar för publicerade bilder - om man inte beställt ett visst antal bilder i förväg.

Matte - berätta gärna om du någonsin får några uppdrag från den tidningen igen...
 
ANNONS