Annons

Nikkor 50mm f/1,8D borttappat/stulet

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Hej.

Har varit runt i Göteborgs centrum hela dagen och fotat. Märkte nu när jag kom hem att mitt Nikkor 50mm f/1,8D är puts väck. Vet inte om jag tappat det eller om det har blivit stulet ur väskan. Riktigt tråkigt hur som helst.

Serienumret är 247875 ifall någon skulle erbjudas ett bättre begagnat objektiv.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
dunberg skrev:
Hej.

Har varit runt i Göteborgs centrum hela dagen och fotat. Märkte nu när jag kom hem att mitt Nikkor 50mm f/1,8D är puts väck. Vet inte om jag tappat det eller om det har blivit stulet ur väskan. Riktigt tråkigt hur som helst.

Serienumret är 247875 ifall någon skulle erbjudas ett bättre begagnat objektiv.
Du polisanmäler väl?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Re: Re: Nikkor 50mm f/1,8D borttappat/stulet

Calle S skrev:
Du polisanmäler väl?
Ska man polisanmälan om man råkat tappa bort det?

Hur rubricerar man det? ;)

Flåt.. kunde inte låta bli..

Tråkigt som attans..."Tur" det inte var ett dyrare..
 

Frank_Zappa

Medlem
Re: Re: Re: Nikkor 50mm f/1,8D borttappat/stulet

dunberg skrev:
Tyvärr ger inte försäkringen så mycket men man kan ju alltid hoppas att få tillbaka objektivet någon gång.
Säg inte det. Jag tappade en gammal Nikon FE i backen, gick inte att åtgärda enligt versktan. Jag fick den värderad till 4000 kr och gick till försäkringsbolaget. Hör och häpna, fick ut 2800 (självrisk 1200) kr för en 20 år gammal kamera.
Tilläggas bör kanske att jag har någon form av drulleförsäkring hos Folksam.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Fast just ett 50/1.8 kostar ju ungefär lika mycket som en vanlig självrisk, nytt i butik.
 

avslutat

Aktiv medlem
Jo, det blir inte mycket ut. Tror jag har 1000:- i självrisk. Har för mig att man måste polisanmäla för att kunna få ut från försäkringsbolaget.
 

honkan

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Nikkor 50mm f/1,8D borttappat/stulet

Jeppe skrev:
Ska man polisanmälan om man råkat tappa bort det?

Hur rubricerar man det? ;)

Flåt.. kunde inte låta bli..

Tråkigt som attans..."Tur" det inte var ett dyrare..
Klart att man går till polisen!,det kan ju faktiskt vara ngn som hittar det och lämnar in det eller hur?. Det är ju inte bara brott man kan gå dit för.
 

Johan A

Aktiv medlem
Försäkringen täcker i bästa fall "yttre, oförutsedd händelse" vilket sannolikt inte inkluderar skada som uppstått genom din egen oaktsamhet, exempelvis om du glömt kvar det eller tappat det. Tänk över om någon kan ha norpat det från dig vid något tillfälle och anmäl det i så fall som stulet så kanske du kan få några kronor.
 

avslutat

Aktiv medlem
På Folksam heter försäkringen för denna typ av händelser allriskförsäkring, om jag inte missuppfattat saken. Självrisken är 1500:- vilket gör att jag inte får ut någonting.

Jag vet dock inte hur objektivet har försvunnit. Kan vara tappat eller stulet. Ska höra vad de säger om det imorgon. Får hoppas att de är generösa.
 

rindler

Aktiv medlem
Finns det någon möjlighet att, från polisen, få uppgifter på "serienummer" på stulna kameror, objektiv osv.?

Och isf. kan man publicera en sådan lista på t.ex. FS?
 

Aristofanes

Aktiv medlem
Polisen har ett register över stulna objektiv. Så om du polisanmäler ditt objektiv blir det svårare också för upphittaren att få pengar på pantbanken för det.
 

Proboarder

Aktiv medlem
Johan A skrev:
Försäkringen täcker i bästa fall "yttre, oförutsedd händelse" vilket sannolikt inte inkluderar skada som uppstått genom din egen oaktsamhet, exempelvis om du glömt kvar det eller tappat det. Tänk över om någon kan ha norpat det från dig vid något tillfälle och anmäl det i så fall som stulet så kanske du kan få några kronor.
Täcker nog "tappa" jo. Det är en yttre omständighet.
 

Aristofanes

Aktiv medlem
Jag hade inte läst Gustavs brev när jag nyss svarade.
Jag tror inte att de kan tänkas lämna ut listan. Däremot antar jag att man kan fråga om ett visst misstänkt objektiv är registrerat där. Jag vet inte i vilken grafd listan är nationell eller om de bara förs i varje region lokalt.
 

bjornt

Aktiv medlem
Ringde polisen och frågade om det i förrgår eftersom jag köpt en begagnad kamera. Länspolisen här i Blekinge ville inte lämna ut uppgifter om huruvida ett serienummer var stöldanmält per telefon, eftersom det var vanligt att "busarna" kollade sitt stöldgods den vägen.
Han rekommenderade mig att gå in på polisstationen och fråga, så de ser vem jag är. Då skall det inte vara något problem.
 

avslutat

Aktiv medlem
Har hittat det!

Var idag i stan och kollade upp affärer jag hade besökt igår. Hittade mitt objektiv i en av dem. Helt underbart! Nu kan jag lägga pengar på en 28mm istället för ett nytt 50mm. =)
 
ANNONS