Annons

kontrastlösa kopior

Produkter
(logga in för att koppla)

erhu

Aktiv medlem
Hej igen, som en del av er kanske minns så håller jag på att begå en något problematisk mörkrumsdebut.

Det mesta går numera bra förutom att mina kopior blir sorgligt kontrastlösa, gråa och allmänt trista... Ffa skulle jag vilja ha lite bättre svärtning i lågdagrarna

Jag har kommit fram till ett par faktorer som kanske påverkat:

*jag har framkallat filmen för länge

*jag har framkallat kopiorna lite för länge

*jag har belyst pappret för lång tid , dvs bländat ner för mkt (det har iofs inte hjälpt att köra på kortare tider...)

Jag misstänker även att pappersvätskorna är lite gamla- har inte hunnit prova att blanda nya.

Filmen är TriX och pappersframkallaren heter nog Rohidnal eller nåt liknande (kan vara nån helt annan också men det är det jag fått för mig).

Finns det nåt jag kan göra förutom att testa fräschare vätskor och papper med hårdare gradation (ni får gärna rekommendera nåt papper- jag har dålig koll)

Tack på förhand

/erik
 

Taiga

Aktiv medlem
Det verkar som du har gamla vätskor eller papper,testa med nya vätskor om du tror att dom är för gamla. Det är ett tag sen jag höll på med svartvitt men jag har för mig att rodinal är en filmframkallare om jag inte minns fel.



:cool: Lycka till
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Nu är det iofs länge sedan jag stod i ett mörkrum men är det inte tvärtom med tiderna.
Om man framkallar film eller paper längre så blir det mer kontraster? Så då har du snarare framkallat för kort tid.

När det gäller paper så kan jag rekomendera Emaks Medeltjocka med kristallyta grad 3. Det är ett hårt plastpapper med väldigt fin yta

MVH
greve Nickon:cool:
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jo, framkallar man för kort tid, eller med för kalla vätskor blir det kontrastlöst.
Jag vill utan tvekan rekommendera papper med variabel kontrast om du har filterhållare. Om du vill lägga ner lite mer tid tycker jag att det kan vara idé att prova fiberpapper. Jag upplever att sådana har större tonomfång. Jag har börjat med Ilfords fiberpapper med variabel kontrast, och tycker absolut att det är värt besväret med strykjärnet efteråt. Lycka till!
 

erhu

Aktiv medlem
MattiasL skrev:
Jo, framkallar man för kort tid, eller med för kalla vätskor blir det kontrastlöst.
Jag vill utan tvekan rekommendera papper med variabel kontrast om du har filterhållare.
det skulle kanske kunna vara temp men jag tror inte det- de har varit rumstempererade (typ21grader).

Jag ska testa med nya vätskor å se om det hjälper

Jag tror jag har både papper med variabel kontrast och filterhållare men har inte riktigt koll på hur det funkar så jag har låtit det vara så länge- nån som orkar ge mig en snabblektion?

Det är nog inte Rodinal jag använt för pappret- snarare Ilford...

Greve Nickon- jag ska se om jag kan testa det där pappret

tack för hjälpen!
 

anneli_lundberg

Aktiv medlem
I en tidigare diskussion har jag förklarat lite om graderat resp. multigradepapper. Den tråden hittar du här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=1926
Känner du inte till hur det funkar med papper av olika hårdhet/kontrast, eller filter av olika hårdhet/kontrast, så är det åtminstone en del av problemet, eftersom det är just med ANTINGEN hårt papper ELLER multigradepapper+filter som man reglerar kontrasten.

Se upp med gammalt papper, som kan vara slöjat=får en grå "hinna". Gammalt graderat papper tenderar också att tappa en del i kontrast.

Håller med föregående "talare" om att du bör prova med färska vätskor. Gammal, uttjänt kemi klarar inte av att ge riktig svärta. Gammalt fix ska du aldrig använda! Det ger bilden dålig hållbarhet. Testa med en exponerad men ej framkallad eller fixad filmremsa - svartvit, en sån där snutt som man klipper av när man ska ladda filmen i framkallningsdosan. Lägg den i det färdigblandade fixet och agitera (skvimpa runt lite). Mät tiden det tar för filmsnutten att klarna och dubbla den tiden så har du rätt fixtid.


Bländarvärdet har inget med kontrasten att göra. däremot måste du tänka på att för varje steg du bländar ned, måste du fördubbla belysningstiden för att få samma mängd ljus på papperet(på samma sätt vid fotografering).

Du bör i alla fall blända ner 2-3 steg (till bl:8 eller 11) från största bländaröppning för att få skärpa ända ut i kanterna på bilden.


Om det "bara" är så att bilden inte blir tillräckligt mörk, så ska du öka belysningstiden. Om du gör på det gamla sättet, och "rycker" bilden ur framkallaren innan den har framkallat klart (tar ca 1,5 - 2 min) får du också en kontrastlös bild.
 

erhu

Aktiv medlem
sedärja, man lär sig så länge man lever.

kopieringsapparaten är en färgvariant och jag ska genast dra på med lite mer Magenta å se vad som händer.

Jag läste nånstans (Lundqvist "Mörkrumsteknik"?) att om man belyste förhållandevis lång tid så kunde kopian bli lite grå och kontrastlös. Jag antar att det har att göra med nån form av avtagande samband mellan silverkornsreaktiontjohejsan och tid

Naturligtvis kompenserar jag tiden när jag bländar upp å ner (jag är inte helt tappad bakom flötet:rolleyes: ).
 

kokko

Aktiv medlem
Kan man tänka sig att leta efter andra faktorer såsom slöjande ströljus i mörkrummet, jag har för mig att i den bok Du nämner finns ett utmärkt sätt att testa förekomsten av ströljus - prova! Gammal film liksom gammalt papper ger oxå tristare kopior.

m.v.h. Kokko
 

erhu

Aktiv medlem
jo det börjar snart bli dags att göra ett nytt ryck. tentan är nyss avklarad och snart blir det ju dags att hugga in på nästa.

det verkar som om jag dessutom är på väg att bli ansvarig för vårt labb så jag kommer nog ha anledning att återkomma hit ...

tack för alla tips!
 
ANNONS