Annons

”svarta listor”

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

edwardson

Medlem
Hej!

Ville bara fråga vad ni tycker om dom ”svarta listor” som finns på olika webbsajter där man publicerar namn och adresser på fotografer som får ta falska informationer om sig utan att få försvar sig?

En av dessa sajter har en sådan ”svartlista” med flera namn på fotografer, men utan att dom har några uppgifter, bevis eller någon annan dokumentation.

Mannen bakom en ”skvallersajt” har nyligen satt dit en fotograf på sin ”svartlista”. Jag känner själv inte fotografen, men har besökt hans webbsajt. Fotografen och jag har en gemensam bekant som tidigare har varit hans flickvän. Eftersom jag inte känner fotografen som blivit ”svartlistad” vill jag inte heller gå in för mycket i detaljer angående skvallret.
Men jag vill berätta hur personen som driver ”skvallersajten” har trakasserat min vän dom senaste dagarna.

Mannen som ensamt driver sajten med ”Svart listan”, omtalar sig själv som chefsredaktör, grundare och licensierad fotograf för sin webbsajt. Han inriktar sig mest mot vad jag skulle vilja kalla ”Wannabe Models” eller ”Amatörmodeller”, och han jobbar aktivt med att skriva i ”modellernas” gästböcker på nätet. På detta viset lockar han besökare till sin webbsajt där ”modellerna” kan annonsera till fotografer och läsa dom senaste ”redaktionella” artiklar som finns. Efter vad jag har sätt på mannens personliga hemsida anser jag inte honom som professionell fotograf.
Det är min uppfattning. Men sajten kan framstå som seriös för många som är nya i branschen och som vill jobba som modell. Och på så vis är mannens ”svart lista” fördärvande för bra fotografer som även jobbar med ”amatörmodeller” som ” professionella modeller”

Även jag trodde att denna ”skvallersajt” var en seriös sida, men bara tills jag förstod hur mannen bakom sajten började terrorisera min vän nyligen.
Jag fick se dokument från ”chattloggar” mellan dom där mannen med all sin ”journaliska duktighet” försökte förvränga på allt min vän försökte tala om för honom. Vännen tala om för mannen att hans ”skvallersajt” innehöll falsk information. Och att den tilltalade fotografens information inte var sann. Mannen har tidigare ”svartmåla” andra fotografer för att ge dom ett sämre ljus.

Hela samtalet mellan min vän och mannen var chockerande. Han trampa ner på fotografen samt min vän och försökte hela tiden hitta nya ursäkter för att få ”svartmåla” fotografen mer. Mannen ville även själv framstå som den räddande och seriösa i branschen.
Han skadar inte bara fotografen utan även fotografens umgänge blir terroriserad och dras ner i samma skit!

Vad tycker Ni om sådant beteende?
Vad tycker Ni om ”svarta lister” i allmänheten?
Tycker inte Ni som jag att om något brott eller osämja uppstår så är det upp till polisen och polismyndigheterna att ta hand om fallen och inte oseriösa chefredaktörer på någon ”skvallersajt” som hämtar falska uppgifter från anonyma mail och lösa rykten?
 

sjohan

Aktiv medlem
Om det är som du säger så tycker jag att det är dålig stil! Alla svarta listor är egentligen dåliga! Den som har listan är praktiskt taget alltid partisk och därför framställs dom på listan ofta som värre än dom är. Håller helt med dig om att polisen och andra myndigheter borde få sköta sånt här!
 

mipert

Aktiv medlem
Jag vill inte kommentera din fotografväns situation eftersom jag har nada vetskap om vad som gäller.
Men svarta listor kan vara ett otyg eftersom vem som helst kan sätta upp en sådan och hur skall man veta om uppgifterna är korrekta.

Det påminner om Amazon som nyligen av misstag släppte ut namn på de som recenserar böcker och det visade sig att författare själva ger sina böcker toppbetyg.

Just nu är jag extra mottaglig för denna fråga eftersom jag i höstas fick höra av en modell (som jag bokat fotografering med) att hon ändrat sig och inte ville bli fotograferad eftersom jag var ”synnerligen oseriös”.
Jag undrar fortfarande var hon fått det ifrån.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Om din vän/fotografen är identifierbara på dessa sidor kan de anmäla site-ägaren för förtal och brott mot PUL. Spara ner så mycket material som möjligt, loggar, hemsidor osv och ring Datainspektionen.
Om du gör en anmälan till DI är deras normala arbetsgång att de tar kontakt med innehavaren av siten och ber honom antingen ta ner informationen eller komma med sina synpunkter till varför det inte skulle räknas som lagbrott. Om han tar bort texterna blir det svårt att stämma honom, då är det en civilprocess som gäller. Om han inte tar ner materialet kan de anmäla honom för brott mot PUL och för förtal. (Och då kan dina undansparade sidor komma väl till pass...)

Lycka till!
 

lotelo

Aktiv medlem
Minns inte om det är Villaägarna eller vår bostad som har en svart lista över fastighetsförvaltare. Den listan tyckte jag iaf var intressant då den faktiskt var saklig med uppgifter om varför förvaltaren listats. Jag vet inte vad som gäller med svarta listor men tycker att de i regel är fåniga bortsett från exempel som det ovan. Och listor utan motivering framstår för mig som helt onödiga. Ingen vet ju vad som skett eller varför personerna finns på listan och hur många tar då en sån svart lista på allvar?

Fast helt uppriktigt. Skulle en fotograf ha en svart lista utan motiveringar och jag blev listad skulle jag nog se det som marknadsföring. Jag skulle inte kunna låta bli att se det som att denne listade andra fotografer för att den var rädd för konkurrans och förhoppningsvis kommer nog besökarna på det någon gång;)
 

jardis

Aktiv medlem
Usch, usch usch.
Det är inte skoj det där.
Jag tror mig veta vilken lista du syftar på.
Känner inte någon av de som är med på listan annat än att jag sett en del bilder som dom gjort. Så jag kan inte ha någon åsikt om hurvida personerna "förtjänat" en plats där.
Rent generellt så ska man nog ha ett rätt skeptiskt förhållningsätt till "svarta listor". Speciellt om dom som blir svartmålade kan anses vara konkurenter till den som skapat listan.

Sen kan jag ju bara själv svara för att det är inte så speciellt kul att bli svartmålad.
Detta hände mig för några år sedan:
Jag blev uppringd av en modell som jag fotat flera gånger. Hon hade träffat en "fotograf" med egen "modellagentur" på nätet.
Han hade sett mina bilder av henne på min hemsida och ville fota henne. I förbifarten berättad han för henne att jag var en oseriös porrfotograf som publicerade mina modellbilder i olika porrtidningar. Däremot så var han själv, enligt egen utsago, helt seriös med massor med kontakter i modevärlden (bland annat J-P Gaultier).
Eftersom modellen tyckte allt lät väldigt konstigt med tanke på våra tidigare kontakter, så hörde hon av sig till mig och undrade om jag hört rykterna tidigare.
Först blev jag chockad, sen skitförbannad!
Ringde upp mannen och använde ordval som defenitivt inte passar sig för skrift här på forumet.*ler*

Några månader senare ringde modellen igen. Hon hade sett ett nyhetsinslag om bordellverksamhet i stockholm och kände igen lokalen.
"Modellagenturen" han hade syssslade med bordellverksamhet och mannen fick 5-års fängelse om jag inte minns helt fel.
Kan ju lugnt säga att jag inte sörjde över att "fotografen" fick skaka galler.

Slutligen får jag väl förtydliga att denna händelse inte har något med "svarta listans" hemsida eller chefredaktör att göra.
Ville bara berätta att det florerar osanna rykten då och då. Det är inte kul att drabbas.
Men den gången fick trots allt jag sista skrattet.

///Per
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Användarnamn:
edwardson

Ålder
30 år

Namn:
Roger Edwardson

Bor i:
Västra Götalands län, Sverige

Kategori:
Amatörfotograf ,
började fotografera 2000



Senast inloggad:
2004-02-19 22:31:01

Medlem sedan:
2004-02-19 21:25:03


Man blir alltså medlem bara för att skriva detta inlägget?
 

forry4U

Aktiv medlem
"Skåningen" skrev:
Användarnamn:
edwardson

Ålder
30 år

Namn:
Roger Edwardson

Bor i:
Västra Götalands län, Sverige

Kategori:
Amatörfotograf ,
började fotografera 2000



Senast inloggad:
2004-02-19 22:31:01

Medlem sedan:
2004-02-19 21:25:03


Man blir alltså medlem bara för att skriva detta inlägget?

OCH??????????

/Göran
 

Fredrik H

Aktiv medlem
Såvitt jag vet så måste man vara medlen för att få skriva, och alla medlemmar lär väl ha ett första inlägg för eller senare, så jag ser inte problemet.

För övrigt så låter det i mina öron konstigt om en fotograf kan sätta upp en svart lista med andra fotografer som han anser har gjort något fel.
 

TUBORG

Aktiv medlem
Jag känner en kille som har en modellagentur på nätet och han visade mig en gång en sida som hade satts upp av en kille som själv var fotograf där han svartlistade andra fotografer.
Han hade skaffat sig nån slags publiceringstillstånd så att hans sida fungera som en tidning och han har rätt att skriva nästan vad fan som helst om andra.
Jag tycker att det är sannslöst att folk kan hålla på med sånt där när det i princip bara handlar om förtal och smutskastning av andra konkurrenter för att gynna sig själva.
Borde vara förbjudet och man borde kunna polisanmäla sånt folk för förtal ifall man skulle hamna på nån sån lista.
 

Damocles

Aktiv medlem
Det som verklar riktigt dumt är att det inte finns vare sig orsak eller någonting annat som anger varför dom hamnat där, så det enda som verkar framstå är att det är en totalt oseriös svart lista som uppehålls i syfte av egenskap att främja siteägaren själv jämtemot sina konkurenter.

Och även om dom får skriva nästan vad som helst är väl fortfarande utgivaren skyldig att hålla sig inom lagen, och mig veterligen går att att dömas för förtal eller dylika saker. Men det kanske lagexperterna kan svara på.
 

lotelo

Aktiv medlem
Lustigt. Alla verkar veta vilken lista det är frågan om. Kanske är det samma som nämns och diskuteras i denna tråden? I så fall känner även jag till en fotograf på den listan, och jag har ett gott intryck av den svartlistade fotografen och känner även fler som har det. Kan inte förstå vad den gjort för att bli listad..

Apropå det där med förtal så tror jag att orsaken att bara personuppgifter och inga orsaker uppges är att slippa åtalas. Att visa personnamn, adress och ålder är kanske inte uppenbart förtal?
 
Senast ändrad:

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vad jag blir trött på dessa förtäckta inlägg där man går som katten runt het gröt, där man "har en kompis som" och "jag känner till en fotograf som"! Det blir bara löjligt.

Tala ur skägget folk, stå för vad ni tycker och använd era riktiga identiteter (det finns iallafall en i denna diskussion som fejkar) - utan att för den skull bryta mot våra regler om personangrepp etc.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS