Annons

Resa med sin utrustning..

Produkter
(logga in för att koppla)

slowcoder

Aktiv medlem
Hur gör ni när ni ska resa lite större sträckor (tänk flyg / tåg här) för att få med er all utrustning som ni behöver ?

Ska ut på lite foto-resor i närmaste tiden, och skulle gärna vilja ha med hela ryggsäcken (inga problem där), kamera-stativ (nu börjar det bli bökigt), blixt-stativ och paraply (nu skulle jag behöva den där tredje armen) och allra helst skulle jag vilja ha med lite lampor också, men det blir nog lite för mycket..

Hur gör ni? Har ni en gigantisk koffert som går som gods, eller har alla resande fotografer en assistent som bär allt åt dem? :)

Eller är det något alternativ som jag inte tänkt på ?

/James
 

Proboarder

Aktiv medlem
jag försökte flyga till frankrike nu för nån månad sen. gick åt *elvete. dom vägrade.

Eller, jag vägrade, dom hade ingen plats i planet, sen 11 sep verkar det omöjligt, "förr" så öppna man locket på väskan, så titta dom lite fint o sa "aha, coolt, fotar du mkt, bla bla bla [följfrågor]" sen kom man in. Verkarhårdare nu, så du behöver nog en aluminumkoffert som läggs på "bandet" *gulp*

tåg? hmm, en sak på ryggen (helst inkl stativ), sen har du ju två axlar att hänga saker,plus två hänger =)
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
---Jag har funnit mitt sätt....

Jag har mina viktigaste/dyraste prylar i en Lowepro phototrekker AW som går som handbagage. Problemet med den är att bagens egenvikt är ganska hög MEN plockar man av remmar och prioriterar det viktigaste så brukar det bli runt 7-8kg för mig. Det har ALLTID gått bra!
Hade en gång ca15kg, det gick fint även om tjänstemannen sneglade när jag vankade bort mot gaten:) Jag tror inte att det blir problem på någon flygplats efter 11 sept om man inte överdriver i packningen såklart.....Gällande detta så har vi nog olika erfarenheter beroende vart vi rest.....

Prylar som mindre linser, film, kartor, kompass, batterier och div småsaker som knivar såklart blandar jag in i huvudpackningens kläder! Där ligger dem tryggt och säkert!

På detta viset så har jag med andra ord full kontroll på det som är värt mest, som ett par riktigt dyra objektiv med kamerahus, passet, kontanterna och plånboken etc....När man väl är framme så arrangerar man om packningen så att prylarna hamnar där dem skall vara.....

Mvh Niclas.

Ps, Stativet åker som spec, bagage eller oftast mitt i den stora packningen!
Kläder har jag minimalt med mig, mest för att issolera runt andra saker:)! Beror förståss på vart man åker.......ds
 
Senast ändrad:

Johan Okker

Aktiv medlem
Proboarder skrev:
jag försökte flyga till frankrike nu för nån månad sen. gick åt *elvete. dom vägrade.

Eller, jag vägrade, dom hade ingen plats i planet, sen 11 sep verkar det omöjligt, "förr" så öppna man locket på väskan, så titta dom lite fint o sa "aha, coolt, fotar du mkt, bla bla bla [följfrågor]" sen kom man in. Verkarhårdare nu, så du behöver nog en aluminumkoffert som läggs på "bandet" *gulp*

tåg? hmm, en sak på ryggen (helst inkl stativ), sen har du ju två axlar att hänga saker,plus två hänger =)
Snarare får du ju betala för extra baggage om du nu ska ha med det in.
Inga problem att resa med något tiotal kilo extra bagage i kabinen när jag köpt en extra flygstol.
Mycket lugnare och slippa känslan av att vara dumsnål..
 

RolandM

Aktiv medlem
Det är fantastiskt att de som är på flyplatsens ankomsthall endast tar sitt eget bagage. Det är väldans noga att man lämnar ifrån sig bagaget och det kopplas till resenären, men något ansvar för at det sedan lämnas ut till rätt person, det tar vare sig flygplats eller flygbolag. En svensk kroggarderobe har ett säkrare system än flygbolagens.

Numer krävs det ID-handling för att flyga inrikes. Syftet är väl snanare att flygbolagen kommer tillrätta med att ej ombokningbara biljetter byter ägare. För ska man busa med planet så har man säkert fixat ett lämplig ID-handling först.

/Roland - som flugit med skruvnmejslar mattkniv flera gånger i kabinen. En gång hittade de grejorna på röntgen mellan Malmö och Stockholm, Kontrollanten kontrollmätte knivbladet och det befanns godkänt. De vassa skruvmejslarna hade säkerhetespersonalen ingen synpunkt på. Fast det här var ju före 11:e september.

Oj hamnade utanför ämnet ganska rejält nu men fortsätter en då. Under en period flög jag flera gånger i veckan och ofta var det säkerhetskontroll på någon av resorna och jag konstaterade att det gick att ha rätt mycket järnskrot i fickorna innan detetektorn pep till. Bil och husnycklar samt lite växelpengar var aldrig några problem tillsammans med knappar och dylikt i kläderna.
 

Jocce

Aktiv medlem
RolandM skrev:
Oj hamnade utanför ämnet ganska rejält nu men fortsätter en då. Under en period flög jag flera gånger i veckan och ofta var det säkerhetskontroll på någon av resorna och jag konstaterade att det gick att ha rätt mycket järnskrot i fickorna innan detetektorn pep till. Bil och husnycklar samt lite växelpengar var aldrig några problem tillsammans med knappar och dylikt i kläderna.
Är EXTREMT olika, beroende på vart man flyger!

Har inte rest överdrivet mycket, men tillräckligt för att se relativt stora delar av världen, och har (innan 11:e sept) promenerat igenom kontroller med fick/fällknivar m.m.!

Har även vart med om att de pipit till pga dragkedjor m.m. på kläder, även detta innan 11:e sept! (Frankfurt bland annat!)



/Jocce
 

bjanha

Aktiv medlem
RolandM skrev:
Bil och husnycklar samt lite växelpengar var aldrig några problem tillsammans med knappar och dylikt i kläderna.
En bil i fickan? Wow, där pratar vi enorma fickor.
:)

/bjanha (som skulle vilja vara en riktig språkpolis när han är stor)
 

xdork

Aktiv medlem
RolandM skrev:
Oj hamnade utanför ämnet ganska rejält nu men fortsätter en då. Under en period flög jag flera gånger i veckan och ofta var det säkerhetskontroll på någon av resorna och jag konstaterade att det gick att ha rätt mycket järnskrot i fickorna innan detetektorn pep till. Bil och husnycklar samt lite växelpengar var aldrig några problem tillsammans med knappar och dylikt i kläderna.
Det du talar om är helt klart före 11 september 2001 (vi får ju inte glömma det riktiga 11 september som ägde rum 1973). Nu kan du inte traska igenom metalldetektorn med något. Även om det bara är ett skärp som piper ber de dig ta av det. Nu funkar inte ens nagelsaxar allt sådant måste checkas in! i alla fall fungerar det så på svenska flygplatser!

mvh Erik
 

janc

Aktiv medlem
RolandM skrev:
Det är fantastiskt att de som är på flyplatsens ankomsthall endast tar sitt eget bagage. Det är väldans noga att man lämnar ifrån sig bagaget och det kopplas till resenären, men något ansvar för at det sedan lämnas ut till rätt person, ..
Har råkat ut för att behöva visa upp biljetten med incheckningstaggarna för att komma ut ur bagagehallen i USA. Däremot minns jag inte om man kollade alla, tror det var stickkontroller. Detta var i början av 90-talet.
 

Jimsan

Aktiv medlem
xdork skrev:
Nu kan du inte traska igenom metalldetektorn med något. Även om det bara är ett skärp som piper ber de dig ta av det.
Reste till London i början av februari.
På ditresan pep det när jag gick igenom detektorn. Hade inget i fickorna utan den kände av dragkedjorna som jag hade i byxorna samt metallen i mina kängor.

På vägen hem pep det inte, men de gjorde en manuell kontroll och kännde över fickor, samt kollade under sulorna på mina kängor. Dock slapp jag ta mig dom.

Dom gjorde den här kontrollen på ca var tredje person som passerade.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
---Många har nog upplevelser av dessa "fenomen"!
Även om jag inte är väl berest så har jag stått fär vid bandet nästan naken (känns ju så i alla fall, med jackan av, skorna av, plånboken av, nycklar ut, bältet bort, piper fortfarande..), jag väntade mig vid ett tillfälle att dem skulle be mig ta av mig byxorna också! Dessutom så är det mkt pinsamt eftersom det blir en rejäl kö då det tar all denna tid!
Mkt går nog säkert att förbättra på flygplatserna, inte minst en attitydsförändring hos den där personalen som har sina anisktuttryck fastspikade i en intetsägande och opersonligt robotlik min---obehagligt har det minst sagt blivit!!!

Mvh Niclas.

Ps, Den dagen jag har pengarna så köper jag min skuta 45fot, inga gränser inga sura miner. Bara frihet och sin egen valda livsväg att gå..(och jag menar det seriöst!).ds
 
Senast ändrad:

Jacob vP

Aktiv medlem
Hej.

Jag har rest lite med både film och fotoutrustning. En av gångerna var det jag+assistent+kund+14 st(!) kolli med utrustning. Den gången åkte vi flyg och lite bil.
En eloge till SAS+British Airways... vi blev bara av med 1 väska på hela resan!
Och om man ska ha med sej en ordentlig utrustning på flyget så kan man ju direkt glömma att försöka få allt som handbagage.

Att flyga med fotoutrustning är trist därför att:

Övervikt är SK-TDYRT!
Väskorna kan behandlas ganska omilt.
Nåt bagage kan få en annan resväg...
jo,en sak till. Kabinen där bagaget finns tryckutjämnas inte. Jag rekommenderar alla som flyger med ljus, att ta ut inställnings-lampor och blixtrör och ta dom i handbagaget. Oftast håller väl grejjerna men jag har varit med om att blixtrör har poppat. Synd, för sånt är ju ganska dyrt att ersätta.

Tåg verkar vara ett trevligt sätt att resa!

/Jacob vP
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
---Det hela beror ju på vart man åker, vilken tid man har att tillgå osv... Men jag kommer nog att resa mkt med tåg framöver. Jag har tillbakalagt måååånga hundratals timmar på tog utan problem, men visst är det lite skummt med vissa människor som på nätterna scannar runt efter löst liggande värdefulla objekt som typ mobiltelefoner, cd,spelare etc...

Det dyraste jag äger har jag i fotoväskan och den har jag alltid med mig tom på dass... När jag "ligger" och sover i sittvangn khar jag ofta en rem runt foten så att den inte rycks bort utan att jag märker det.

En viktig sak att tänka på när man reser med tåg är att man ofta är tryggare i en sittvangn med mycket människor än i en glest befokad liggkupe!! Klart att det är lite drygt att sitta vid fönstret i en full sittvangn men detta är kalrt det säkraste på nätterna eftersom man inte blir ett så lätt offer lånht från gången...

Mvh Niclas.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jacob vP skrev:
Jag rekommenderar alla som flyger med ljus, att ta ut inställnings-lampor och blixtrör och ta dom i handbagaget. Oftast håller väl grejjerna men jag har varit med om att blixtrör har poppat. Synd, för sånt är ju ganska dyrt att ersätta.

Tåg verkar vara ett trevligt sätt att resa!

/Jacob vP
Jag tvivlar starkt på att en så liten tryckskillnad (till det lägre dessutom, blixtrör är lufttomma...) kan knäcka blixtrör. Däremot handskas det ganska ovarsamt med väskorna vid i och urlastning. Jag skulle aldrig våga skicka privat, dyr utrustning på bandet.

Tåg ÄR trevligt, ja...
 

Jacob vP

Aktiv medlem
Hej.

Jag kan inte svära på det här med tryckskillnaden, men det var den förklaringen jag fick av flypersonalen. Sen är det ju klart att det kan slängas runt ganska bra med väskorna. Bara det är ju ett skäl till att ta ur blixtrör och dyl och stoppa dom i handbagaget.

/Jacob vP
 

Jukkah

Aktiv medlem
Det beror ganska mycket om personal i flygplatset. Jag var i Paris sista veckoslutet och förstå gången jag kunde inte ta stativ inne i flygplanet. Sedan när jag var på väg tillbaka var det mycket strul med personal pga av för tung handbagage (!). Det ordnades när jag omplacerade saker (objektiver i fickor osv) och tog annan kö - inga problem efter det...
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Proboarder skrev:
Jojo, fast andra har inte råd med dubbla stolar ;)
Men alltså, det är inte så dyrt. Särskilt inte i jämförelse med verkliga kostnader som självrisker, eventuell extra bagagevikt och framförallt oron.

(Givetvis går det ju som J v P skrev inte att ta med 14 kollin som extra handbaggage...)

Vad jag förstår tillämpar de flesta bolagen praxis som säger att en extra stol för detta ändamål kostar 50% av ordinarie stolspris.

Tänk då en biljet t o r för tio, det blir ju "bara" (förstå mig rätt!!!) fem extra för att kunna ta det lugnt. Det är värt att ta med i den sammantagna bedömningen.
Och visst kan man göra mycket kul för fem på plats, men sedan är frågan vad det i värsta fall kostar att hyra en utrustning på plats? Men det finns ju försäkringar som täcker även den typen av händelser.

Men å andra sidan har jag en bekant som har skickat sin proffsvideoutrustning i olåsta koffertar (pga att han inte hittade nycklarna när han skulle iväg) och det gick bra.
 
Senast ändrad:

hvk

Aktiv medlem
Jacob vP skrev:
Hej.

Jag kan inte svära på det här med tryckskillnaden, men det var den förklaringen jag fick av flypersonalen. Sen är det ju klart att det kan slängas runt ganska bra med väskorna. Bara det är ju ett skäl till att ta ur blixtrör och dyl och stoppa dom i handbagaget.

/Jacob vP
Tryckskillnaden är en bekväm ursäkt för att de handskats vårdslöst med prylarna.

Det är ingen tryckskillnad mellan bagageutrymmet och passagerarutrymmet på "normala" passagerarplan, som tex Boeing 737, och MD80.


/Henrik
 

Bonish

Avslutat medlemskap
Plåtar mest reportage och kan minimera utrustningen ganska bra. Särskilt sen jag bytte till Leica. Brukar bli ett lagomt handbagage ungefär. Checkar om möjligt aldrig in väskor för det är underbart att resa med bara handbagage! Kanske är knepigare för folk som måste släpa stativ ovh studioblixtar dock...
En midsommar för några år sedan lyckades jag flytta med inrikesflyg. Hade iofs bara två flyttkartonger och sex större väskor men ändå. Tjejen vid bagageincheckningen såg ut som att hon tyckte synd om mig och sen sa hon "det är ju midsommar" och lät mig flyga utan att behöva betala för övervikt (vilket bara de två lättaste väskorna hade lyckats skapa)
 
ANNONS