Annons

D70+Tamron28-75+???

Produkter
(logga in för att koppla)

gulan

Aktiv medlem
Hur ska jag komplettera kittet?

Skall köpa en D-slr + ett par liser i mars/april och står och väger mellan Canon 10D och Nikon D70. Eftersom jag har bra erfarenheter från tidigare nikonkamprp blir det dock troligen en D70 (vill se hur bra bilderna faktiskt blir innan jag bestämmer mig).

Som en första lins kommer jag nog välja en Tamron 28-75 F/2.8 då den verkar vara både skarp och ljusstark. Frågan är nu vad jag skall komplettera denna med. Nikon 50mm känns onödig att köpa nu i början då Tamronen är nästan lika skarp och nästan lika ljusstark. Vill troligen ha en zoom som når runt 200mm. Priset skall nog helst ligga på max 5000 men detta kan inkludera både nytt och gammalt.

Tips eller invändningar? Hör av er!
 

Malm

Aktiv medlem
För runt 5000:- så skulle jag nog försöka hitta en beg. Nikkor 80-200/2.8. Har sett dom annonseras till det priset, motsvarar ett 300/2.8 med en D-SLR. En kanonfin och superskarp glugg.

/A
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Malm skrev:
För runt 5000:- så skulle jag nog försöka hitta en beg. Nikkor 80-200/2.8. Har sett dom annonseras till det priset, motsvarar ett 300/2.8 med en D-SLR. En kanonfin och superskarp glugg.

/A
Håller med Anders där!

En kompis till mig använde från början en pirat typ Tokina eller ditåt.
Han fick tag i ett Nikkor 80-200/2.8....Vilken skillnad på skärpan! Han kan ledigt köra med största bländare med gott resultat.
 

felle

Aktiv medlem
Det känns som om du kommer behöva en vidvinkel också, 28 på tamronen motsvarar ju inte mer än 42mm på en D70. Antingen kan du satsa på en fast 20mm (eller 18 om du har råd), eller på en vidvinkelzoom typ 17-35.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Tokina 17mm f/3.5 AT-X PRO är riktigt skarp och kostar inte så mycket.
Varken Tamron eller Sigma 17-35/2.8-4 imponerar.
 

MattiasN

Aktiv medlem
Är också inne på en D70 och har brottats med linsproblemen ett tag. Efter efterforskning så har jag nog hittat min "line-up" i alla fall.

Dels kommer jag köpa den 18-70 glugg som man kan köpa till i paketet. De kommentarer jag sett om den har varit positiva.

Sen lutar det åt sigmas 100-300/4,0 EX IF HSM. Den ska vara både knivskarp och snabb. Kostar dock mer än 5000:-, men kanske går den också att hitta begagnad.
 

daishar

Aktiv medlem
Samma här

D70 och 18-70.

12.495 på Scandinavianphoto.

Det står att dom beställt den, vet någon när den ska komma ut? Lika bra att beställa redan nu kanske.
 

gulan

Aktiv medlem
Tack för tipsen!

Tack för tipsen...

Jag kommer att vänta för att se tester med kit-linsen för att se vad folk tycker. Jag kommer nog ändå få vänta på kameran ett tag.

Just nu känns det som att kittet kommer att innehålla:

-Begagnad fast vidvinkel (AF/Manuel)
-Begagnad macrolins (Manuel?)
-Kit-obj eller Tamron 28-75/2.8 som allt-i-allo
-en begagnad nikkor 80-200 /2.8 för tele

Synpunkter? Invändningar? Tips på tester?

/Gulan
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Tänk på att du inte har ljusmätning med de manuella objektiven. Dessutom så får du inte glömma den skenbara brännviddsförlägningen, men det verkar du ju ha tänkt på med tanke på din objektivlista. Personligen tycker jag att ett zoom som börjar på 28 mm vilket motsvarar 42mm bildutsnitt skulle vara på tok för lite vidvinken för att platsa som ett allround objektiv. Börjar det däremot på 24mm så motvarar ju bildutsnittet 36mm och då börjar det bli OK.

M
 
ANNONS