Annons

coolpix 3500 och rörelseoskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

inertia

Ny medlem
jag är så fruktansvärt arg på att jag inte begriper hur man överhuvudtaget skall kunna ta bilder utan blixt med den här kameran. ÄR det verkligen helt omöjligt (såpass att det bara är att ge upp, sälja skiten och köpa något annat) eller har jag på något konstigt sätt missat någon slutartidsinställning eller något någonstans?

MYCKET tacksam för svar. tack.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Kameran har blixtinställningarna: Auto, röda-ögon-reducering, slow, av och på.

Blixten ska alltså gå att stänga av.
 

inertia

Ny medlem
jojo, DET vet jag - problemet är rörelseoskärpan som kommer vid minsta lilla (och då menar jag verkligen minsta lilla) rörelse när jag fotar utan blixt..
 

sagan

Avslutat medlemskap
Du menar skakningsoskärpa antar jag..eller hur? (rörelseoskärpa är när motivet hinner röra på sig).

Om du menar rörelseoskärpa så är slutartiden för lång helt enkelt.

Vill man ha snabbare slutartid så kan man ju höja ISO-talet..priset blir med brus tyvärr.
 
Senast ändrad:

inertia

Ny medlem
nej, jag menar faktiskt rörelseoskärpa. kan knappt fota en människa som typ.. andas.

vad är iso-tal och hur höjer man det?
 

Herr Åhman

Aktiv medlem
Jag hade en coolpix förut, och för att "lura" kameran satte jag först bomull och genomskinlig tejp över blixten, en ganska stor boll så att ljuset spred sig, sen provade jag även några lager frystejp över den.

Funkade bra och jag slapp rörelseoskärpa. Inte så lång eller effektiv blixt, men som sagt, slutartiden blev kortare och bilderna roligare.
 

f.frans

Medlem
Jag har haft en coolpix 3500 för länge sedan. Jag upplevde inga sådana problem som du pratar om. Förutom om jag fotograferade inomhus utan blixt, dvs om slutartiderna blir långa, och då är det ju som logiskt att rörelesoskärpa och/eller skakningoskörpa lätt uppstår.

Om det kommer upp en liten hand på displayen så vet du att slutartiderna kommer att vara långa.

Ärligt talat så tar kameran inte särskilt bra foton inomhus, med eller utan blixt.
 

.Z.

Aktiv medlem
Vid långa tider, låt oss säga ner mot 1/2 sek & längre så får du rörelseoskärpa om inte motivet sitter som en stenstod, det bara är så. Du kan även få rörelseoskärpa på 1/30 sek om motivet råkar röra sig litegrann.

Du kan köpa vad som helst i kameraväg, samma sak gäller ändå vid långa tider. Detta beror på att motivet under den halva sekunden hinner röra sig lite, då blir det som du förstår rörelseoskärpa.

Vad du däremot kan göra med exempelvis en modern DSLR (typ EOS 300D) är att du kan höja känsligheten (ISO) mer än vad du kan på din coolpix utan att bilderna blir superbrusiga. Då får du kortare slutartider som bättre fryser motivet.

Detta är alltså inget specifikt för din kamera utan en realitet som gäller alla kameror, både digitala & analoga...

Om du vill öka känsligheten på din kamera så föreslår jag att du kikar i bruksanvisningen hur detta går till, kom bara ihåg att bruset i bilden ökar vid ökad känslighet.

Larsa
 

sagan

Avslutat medlemskap
Man kan oxå köpa en ljusstarkare digitalkompakt för att få snabbare slutartider, exempelvis en begagnad Olympus C-5050Z som har ljusstyrka 1,8-2,6 (!) inte illa alls.
 

Ingemansson

Aktiv medlem
Detta problem har jag upplevt med flera digitalkameror, Nikonen har jag dock aldrig provat.

Jag har fått för mig att det ofta blivit bättre skärpa när jag stängt av displayen och tittat i sökaren i stället, detta är betydligt stabilare.

Dessutom så är kameror med förblixtar lite trixiga att fota med om man inte är van, jag har märkt att man lätt sänker kameran innan exponeriongen är riktigt klar pga att blixtarna lurar en.

Sedan tycker jag mig sett att äldre digitalkameror ger ett i genomsnitt "oskarpare" resultat är min genom åren utslitna billiga kompaktkameror. Jag tror att det har med fördröjningen mellan avtryck och exponering att göra... Men det problemet börjar försvinna med nyare modeller.

Mvh. Andreas
 
ANNONS