Annons

Konstiga fläckar på negativen

Produkter
(logga in för att koppla)

marie

Aktiv medlem
Hejsan.
Mina elever har råkat ut för ett problem som jag inte förstår mig på och nu hoppas jag att ni kan hjälpa mig.

Av någon anledning blir det konstiga fläckar på negativen och det ser inte ut som dammfläckar.

Vi använder T-max film som vi framkallar i dosor med D-76. Vi använder också maxstopp och hypamfix sedan torkar vi dem i ett torkskåp.

Är det någon som vet vad det kan vara?

Mvh
/Marie :)
 

Bilagor

anneli_lundberg

Aktiv medlem
Hmmm... har alla samma fläckar?
Sitter de jämnt fördelade över filmen - över alla filmer?

Ojämn temperatur? Men det ger mera som en sorts krackelering...

Troligare:
Skräp eller dammpartiklar?
Dåligt upplöst D-76?
Gamla kemirester i dosan eller kemiflaskan?
 

skalmac

Aktiv medlem
jag har haft sådana, inte så många, men några (och lite större) tror att det var dåligt löst D76 (5liter) som inte blev sönderfördelad. bytte till 1-liters, väldigt noga att skaka och röra när jag blandar till den vid 55 grader, sedan försköljer jag med vatten 2 min. då har jag sluppit se dem sedan!!
 

anneli_lundberg

Aktiv medlem
Om du med säkerhet kan eliminera det jag nämnt ovan om damm, skräp o kemirester, och det ändå blir så här...

så KAN det faktiskt vara nåt i filmen. Det blir ju fel även från tillverkaren ibland.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Har faktiskt haft precis samma problem med just Tmax. Någon gång även TriX. Kan det vara något med kodaks filmbas som gör att filmerna drar åt sig skit? Har inte haft det problemet med Ilfordfilmer ännu. Jag använder D76 och kodakfix.
 

marie

Aktiv medlem
Tack för alla svar, nu har jag en del att kolla upp.

Jag återkommer om/när jag kommit på vad felet är.

/Marie :)
 

gbjerne

Aktiv medlem
Liten fråga. Är filmerna pro-pack köpta från photax?

Jag har haft samma problem med tri X och det verkar som det är något "skit som sitter i filmbasen.
Hjälper ej att skölja om.
Attans retligt!!
 

marie

Aktiv medlem
gbjerne skrev:
Liten fråga. Är filmerna pro-pack köpta från photax?

Jag har haft samma problem med tri X och det verkar som det är något "skit som sitter i filmbasen.
Hjälper ej att skölja om.
Attans retligt!!

Nej, vi köper vår film från Björketorpar´n.

/Marie:)
 
ANNONS