Annons

Modellen hävdar copyright

Produkter
(logga in för att koppla)

i c o n

Avslutat medlemskap
Hjälp! jag är arg, kränkt och toalt förbannad.
En av mina modeller har olovligt publicerat bilder på communitys. När hon publicerade bilderna nämndes inget om att jag var fotograf, dessutom utan min vetskap.

Hade modellen bara frågat innan hade hon fått bilder med mina skydd på, för eftersom hon först hävade att det var bara hon som skulle se dem, tänkte jag vara snäll och ge henne bilderna utan skydd.

Jag kontaktade både henne och communityt. Hon påstår nu i alla f att hon tagit bort bilderna, men jag är rädd att det skall ske igen. Ägaren till comunitet säger att modellen hävdar att hon har sagt att det är hon som har copyright.

Jag har en logg på icq i alla f där hon säger att hon inte skall lägga upp bilderna. Eftersom jag tidigare använt mig av muntliga avtal med min nya modell och vi var bekanta trode jag väl ändå att människan skulle ha lite vett i skallen.

En ursäkt fick jag inte först jag tyckte att "en ursäkt vore på sin plats".

Vart i vårt rikes lagbok hittar jag lagen om upphovsrätt så jag kan ta en magic marker penna och få henne att inse att jag har copyright.

Mvh/
EM
 

felle

Aktiv medlem
Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

Så heter lagen och här finns en länk till lagtexten för den som inte har en lagbok:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm

Om du har en blå lagbok bläddrar du fram lagen i den andra delen av boken på numret 1960:729 som finns överst på sidorna.

Tråkigt förresten att du har råkat ut för nåt sånt här, hoppas det löser sig!
 

abatarphoto

Aktiv medlem
Hej
gör för vana att skriva ett skriftligt Modellrelease med uppgifter om hur bilder får användas och vem som har copyright och liknande..även med mycket nära bekanta som modeller. Det kör jag stenhårt på själv.

Mvh / Björn
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Din modell kan aldrig få upphovsrätt på en bild du tagit, om du nu inte explicit avsagt dig den rätten.

Din modell blandar kanske ihop det med publiceringsrätten, vilket man ju kan ge sin modell (och andra för den delen) i mer eller mindre omfattning - tex en del fotografer låter modellen använda bilden i en egen portfolio, men inte i andra sammanhang. Är det dock inget sagt om detta från din sida har hon automatiskt ingen publiceringsrätt.
 
ANNONS