Annons

Korn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik_W

Ny medlem
Hej...

Asså!....Hur gör ni för att få så skarpa och fina bilder när ni plåtar natur och solnedgångar med neg film?
Jag har provat allt från Fuji Superia 100, Fuji Reala 100 och Kodak Supra 100 för att nämna några.
Jag kan inte överhuvetaget inte jämnföra mig med er (dom flesta am:fotografer här)
Jag får ju nå helt förskräckligt med korn på mina bilder....blir ju lite förbaskad när jag ser på andras med så fint korn och skärpa??????:confused:

Vad gör jag för fel?
Många använder Eos 300..och jag me'....men det blir helt enkelt inte bra!


Men det är kul!
Pata!
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Har du fotograferat sädesfält?
Skämtåsido så använder de flesta diafilm och jämfört med negativ film ger det mindre korn.

Om du har en Eos 300 eller Eos 3 spelar ingen roll, det som spelar roll är optiken. Har du ett kamerahus för 30000 kr med ett objektiv för 2000 kr eller ett kamerahus för 1500kr med optik för 30000 kommer den sketna kameran med det ypperliga objektivet att ge skarpare bilder, garanterat.

Ett tredje tips är att använda stativ. Bra både för kompositionen och mot skakningsoskärpa.
 

Liax

Aktiv medlem
Förmodligen underexponerar du dina bilder, då blir kornet tydligare. Kör lite alternativexponeringar så ska du se att även du kommer att få skarpa, finkorniga och snygga bilder.

/Joakim
 
ANNONS