Annons

Fotoplatser i Närke

Produkter
(logga in för att koppla)

david_hakansson

Aktiv medlem
Tänkte starta en tråd där vi kan utbyta våra erfarenheter om bra platser för fotografering i Närke.

Mina tips:

- Storstenshöjden, Södra backen: Man åker på vägen nedanför backen men fortsätter (västerut?)c:a 100-200m till. Där finns en intressant bäck mm. Har bilder därifrån i mitt album.

- Garphyttans Nationalpark: Gamla knotiga träd.. Härligt ställe.

- Oset i Örebro: Vacker natur med blandat skog och öppna fält. Finns även djur såsom kor, får mm. Favoritställe, framför allt vid strandkanten mot Hjälmaren, allra längst österut.

Önskar även få fotografera hästar vid Karslund (örebro), men tillfället har inte blivit ännu.
 

mr_neo

Aktiv medlem
Omnejden till Örebro

Jag kan varmt rekommendera Kvarntorpshögens surrealistiska miljö (utanför Kumla) med sitt brinnande innandöme. Förutom den rök som sipprar ut genom sprickorna och tillför vissa effekter erbjuder "berget" en fantastisk utsikt över Närkeslätens kuperade terräng (här försöker jag vara ironisk över det kuperade, inte över huruvida utsikten är fantastisk). Inte nog med det så finns det även en hel del konstverk att beskåda mellan fotopassen.

Micke (som gör reklam för sin hemort)
 

smurf

Aktiv medlem
Sörängen ute vid kvismaren med alla vitsippor på våren
Även öbykulle vid kvismaren om man vill fotografera snokar och huggormar.
kan fota fåglar där också
 

david_hakansson

Aktiv medlem
Lustigt.. jag var vid både Öbykulle och Kvarntorpshögen för ett par dagar sedan. Har aldrig varit där förrut. Tack för tipsen förresten.

Det stod en varningsskylt för att åka bil upp på Kvarntorpshögen eftersom bommen kunde stängas när som helst utan förvarning. Därför började jag gå... men insåg snabbt att det inte var någon bra idé med tanke på packningen, så jag vände. Ska besöka högen igen, helt klart!

Tittade in på era sidor och fick se att flera av er har icq. Om någon vill lägga till mig till sin icq-lista så varsågod. Kan vara kul att byta lite ord.

icq-nr: 289883543
 

mr_neo

Aktiv medlem
david_hakansson skrev:

Det stod en varningsskylt för att åka bil upp på Kvarntorpshögen eftersom bommen kunde stängas när som helst utan förvarning
Om du vill åka dit i det närmaste kan du alltid ringa till Kumla skidförening innan för information 019-57 28 64. Bommen är öppen i samband med de är där. Sedan öppnar det för konstutställningen på toppen någon gång i vår, borde finnas info om det på www.kumla.se

Micke
 

Peter E

Ny medlem
Lyfter en gammal tråd.
Jag skulle vilja få lite fler förslag. Gärna på platser med forsande vatten eller små vattenfall och då menar jag inte slussen i Örebro.
 

Helena79

Aktiv medlem
Trystorps ekäng, mellan Fjugesta och Vretstorp.
Gammelhyttan vid Sixtorp norr om Mullhyttan. Efter Bergslagsleden rinner en bäck som är väldigt fin att fota. Har inte varit där på ett par år i och för sig. Fortsätter man efter samma väg till Gryt, så kommer man fram till Limstensgruvorna, var där förra sommaren och fotade. det är en bit att gå i dålig teräng, men det lönar sig. kommer jag på något mer så återkommer jag.
Mvh Helena
 
ANNONS