Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dramatik i en vardagsbild

Produkter
(logga in för att koppla)

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Kristian h skrev:
Går det med hjälp av klippning/färgval, kontraster eller någonting annat att höja dramatiken i denna vardagsbild från en arbetsplats ?

Ge gärnet fotovänner och låt oss bli överraskade ;)
I ärlighetens namn är bilden inte speciellt bra; jag ser inte vad han gör och i vilket sammanhang den är tagen. Jag saknar information. Ljuset är ok, dock. En enkel bildbehandling från mig:
 

Bilagor

Kristian h

Aktiv medlem
Jag vet att inte bilden är speciellt bra men jag har fått klagomål på att lägga upp för bra bilder tidigare så varför inte en vanlig ? Han sågar av betongstolpar som blivit nerpålade i marken, därav dammet... Bilden är från en vanlig dag i Linköping vid stångån. Jag gillade hur du lyfte fram ljuset ännu mer :) Men jag tror att det behövs en klippning då stolpen i mitten är ivägen på någotsätt !?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Kristian h skrev:
jag har fått klagomål på att lägga upp för bra bilder tidigare
Va?

Men jag tror att det behövs en klippning då stolpen i mitten är ivägen på någotsätt !?
Risken är att den blir för rumphuggen.
Bilden måste ha miljö runt omkring, men hade han tittat in i kameran och t.ex hållit armarna i kors enligt denna beskärning hade det blivit ett anständigt porträtt i miljö.
 

Bilagor

Kristian h

Aktiv medlem
Jag håller med dej... Det behövs lite mera miljö eller ögonkontakt... Skulle skruvat av telet och gått in :) Jag har faktiskt fått en del kommentarer om att en del bilder har varit "för bra" för att göra någonting åt. Själv kan jag inte bedömma mina egna bilder på det sättet. Det är svårt när man laddar upp en bild för efterbehandling att veta om den duger till men varför inte chansa ;)

Här kommer en annan vinkel från samma arbetsplats
 

Bilagor

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
bilden har rätt laddad stämning för att kunna bli dramatisk, men eftersom inget händer ser man ändå igenom det. Det krävs bara att snubben gör nått med händerna så blir det genast mycket mer spännande. Sorry.
 

FouFoto

Aktiv medlem
Lite färgjusteringar, kurvor, beskärning, usm, filter i PS.

(man ser ju ändå inte vad han gör - därav beskärningen)
 

Bilagor

Kristian h

Aktiv medlem
sedär ja !!! Nu pratar vi kreativitet och inspiration. Åtminstone för mej :) Det gick ju få till lite även på denna bild...
 
ANNONS