Annons

svenska fotobloggar(e), se hit!

Produkter
(logga in för att koppla)

smudo

Aktiv medlem
en fotoblogg är som en webblog (eller blog), men med tyngdpunkten lagd på ganska regelbundna postningar av foton.

sen i somras har jag min egen fotoblogg och jag har hittills inte hittat speciellt många svenska ditos. nu undrar jag; vilka av er har en egen fotoblogg?

en sökning på efter svenska som nyckelord på photoblogs.org ger bara 17 träffar. visst måste vi väl vara fler?

skriv och berätta!

/fredrik - smudo.org
 

smudo

Aktiv medlem
hans, jag använder movabletype (movabletype.org). det verkar finnas en hel massa olika ramverk för att underhålla bloggar. en del krångliga, en del lätta. jag är helnöjd med movabletype än så länge.


erik, vet jag väl att du har en fotoblog;) den är mycket bra, brukar kolla den titt som tätt. väldigt många sajter länkar till den...

/f
 

davidschreiner

Picturo-administratör
Förklaring, tack

Ursäkta, men jag förstar inte riktigt vad ni menar med fotoblogg är. Är det när man är tvungen att lägga ut nya bilder hela tiden?
/David
 

smudo

Aktiv medlem
typ

david: jo typ så. fast det finns ingen egentlig definition på vad en fotoblogg är. huvudsaken är nog att det är en sida som uppdateras ganska regelbundet. många fotobloggar ger möjlighet för tittarna att kommentera bilderna och inläggen. man kan kanske tänka på det som en dagbok med bilder.

/f
 

Nordenskjöld

Aktiv medlem
Bra. Jag är mycket förtjust i den typen av fotografi som många tycker är meningslös men som i mitt tycke inte är det. Jag har länge tänkt att lägga upp en hemsida på liknande sätt och nu fick jag ju en massa uppslag.

Det kommer definitivt upp en ny snart...

Du eller någon annan kanske kommer ihåg vad filmen heter där de fotograferar en bild ut på gatan varje dag (från ett café har jag för mig), jag har letat efter filmen men inte hittat den.?! Såg den på TV för några år sedan.

/Daniel Nordenskjöld
http://www.nordenskjold.org
 

jns

Aktiv medlem
Finns det några bra (helst gratis) program som kan hantera och skapa hela sidan och strukturen inkl uppdateringar för en fotoblog. Är riktigt sunkig på programmering men skulle gärna lägga upp en fotoblog. Finns det kanske någon bra beskrivning för hur man går till väga på webben?

MVH//jns
 

Guffa

Aktiv medlem
Jag lägger ut bilder löpande, men kanske inte direkt i formen av en fotoblog. För det mesta finns det något under "senaste tre dagarna", nästan alltid något under "senaste sju dagarna".

Kolla under Foto: guffa.com :)
 

smudo

Aktiv medlem
jns skrev:
Finns det några bra (helst gratis) program som kan hantera och skapa hela sidan och strukturen inkl uppdateringar för en fotoblog. Är riktigt sunkig på programmering men skulle gärna lägga upp en fotoblog. Finns det kanske någon bra beskrivning för hur man går till väga på webben?

MVH//jns
det finns en hel del. jag använder movabletype, hannah som har photorealistica använder pmachine, och det finns säkert en massa andra (jag har inte kollat runt så noga). movabletype kräver en del programvara för att funka (på deras sajt finns ett exempelbrev man kan skicka till sin internetleverantör angående den saken) och den del rotande i koden om man inte nöjer sig med ett av de fördefinierade utseendena.

sen finns det gratistjänster (som jag inte har koll på alls), t.ex. fotolog.net.

kolla runt bland fotobloggarna på photoblogs.org, där finns säker fler exempel på gratisprogram och tjänster 'in action':)

/f
 

jns

Aktiv medlem
Tackar för det svaret!

Man får väl ge sig till tåls lite och kolla runt. Man vill ju komma igång NU!

Får väl erkänna att din sida var orsaken att jag började fundera i dessa banor överhuvudtaget. Hade aldrig sett nåt liknande.

MVH//jns
 

smudo

Aktiv medlem
Re: lite mer inspiration

smudo skrev:
jag vet inte vad det är med kanadickerna, men de verkar vara ena hejare på fotobloggar och de får en del uppmärksamhet i media. titta till exempel på det här: cbc radio 3

mer inspiration.
gayla som har making happy och davin risk som har lowresolution har lagt upp en ny snygg sajt; see feel think.

/f
jag borde kanske ha sagt att det var avdelningen "point shot and post" jag syftade på på cbc radio 3-sajten.

/f
 

jns

Aktiv medlem
Ni som använder MovableType, hur stort utrymme krävs för sidan och en "lagom" hög bilder?

Funkar det att köra hos Telia?

Tänkte testa lite lätt med det hemsideutrymme jag har innan man skaffar webhotell o dyl. Vet ju inte ens om jag får igång det.

Behöver jag något ytterligare verktyg förutom MT?

//jns
 

smudo

Aktiv medlem
jns skrev:
Ni som använder MovableType, hur stort utrymme krävs för sidan och en "lagom" hög bilder?

Funkar det att köra hos Telia?

Tänkte testa lite lätt med det hemsideutrymme jag har innan man skaffar webhotell o dyl. Vet ju inte ens om jag får igång det.

Behöver jag något ytterligare verktyg förutom MT?

//jns
jag har nånstans mellan 80 och 100 bilder uppladdade på min sida och de, tillsammans med movablatype-installationen, tar upp ungefär 15Mb (låter lite lite när jag tänker efter). eftersom movabletype kräver nån form av databas i botten (postgresql eller mysql) så är det svårt att säga exakt hur mycket disk som går åt. databasen är väl också det som kan sätta stopp för en movabletype-installation hos telia?

jag har min sajt hos fsdata.se, de är bra men kostar en del; där ingår ett mysql-konto också. annars tror jag inte du ska behöva något annat verktyg (en standardinstallation av perl plus några extra moduler och ett databaskonto ska räcka).

hör av dig om du behöver hjälp.

hej!

/f
 
ANNONS