Annons

Lagar om fotografering i staterna

Produkter
(logga in för att koppla)

Henkis

Medlem
Medfotografer!

Är det någon som vet något om de regler som gäller för fotografering i staterna? Jag kommer att åka till Denver i veckan och tänkte passa på att fotografera lite. Det jag undrar är väl det vanliga, vad gäller när man fotograferar på stan men också om det finns några speciella regler för industrier/kraftverk etc?

Tacksam för snabba tips!

Vänliga hälsningar
Henrik
 

Henkis

Medlem
Tackar, mycket intressant läsning!

Verkar som om de är lite paranoida där borta numera, det kan ju kännas lite svårare att stå fast vid sina rättigheter när man sent en natt sitter ensam i en bil långt ute på landsbygden i främmande land och en gäng beväpnade säkerhetsvakter säger att de rekommenderar att man lämnar över filmen(minneskortet!?) till dem ;)

/Henrik
 

gerhardp

Aktiv medlem
Henkis skrev:
Tacksam för snabba tips!
Den här länken finns i forumtråden som Jonas nämnde tidigare här. För den händelse du inte orkade läsa så långt så får du den igen:

http://www.krages.com/phoright.htm

Verkar vara ett bra dokument att skriva ut och bära med sig några kopior av i fotoväskan för att lämna över till paranoida (ignoranta?) amerikaner.

Trist att det skall behöva gå så långt. Undrar när det blir vår tur...

/G
 

mipert

Aktiv medlem
Re: Re: Lagar om fotografering i staterna

gerhardp skrev:
...Undrar när det blir vår tur...
Ibland uppstår det problem vid fotografering i Sverige.
Jag har alltid med mig en liten text från en artikel i tidningen F med en kort sammanfattning om vad som gäller för fotografering.


I Västra Hamnen (Bo01) här i Malmö finns(fanns?) det ett par förbudsskyltar mot fotografering uppsatta.
Några är trötta på att deras lägenheter blir fotograferade av besökare (det är en rätt schysst promenad längs vattnet vid husen) och tror sig ha rätt att förbjuda fotografering.

Vid ett tillfälle blev det konfrontation mellan pressfotograf och hyresgäst när det gjordes reportage om att folk gillar att bada vid strandpromenaden.
 
ANNONS