Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska fota på ett slakteri

Produkter
(logga in för att koppla)

Biber

Aktiv medlem
Jag ska fotografera på ett slakteri imorrn, men har aldrig varit på ett sånt förut. Är det någon som har erfarenhet av slakterier som har några praktiska tips, eller vet någon bra bildserie som kan vara värd att titta på? Kommer få röra mig rätt fritt tror jag.

Jag har redan fixat film och sånt, funderar mest på hur miljön är på såna ställen.
 

Fotograf121

Aktiv medlem
Ja vad är själva meningen med fotograferingen??? Är det utav eget intresse eller uppdrag?

Men det som oftast blir bra är att fånga människorna i arbete med lite rörese oskärpa.

vad fotar du s/v eller färg?
 

Biber

Aktiv medlem
Det är av eget intresse som jag har fixat det.
Jag kommer koncentrera mig på djuren och ett par porträtt, om slaktare ser ut som de ska.
Eftersom att jag aldrig har varit på ett slakteri förut har jag inte kunnat planera så mycket i förväg, utan jag kommer få improvisera en hel del beroende på vilket intryck jag får. Tonen i bilderna blir nog rätt brutal om det finns förutsättningar för det.

Använder färgfilm, fuji press 1600.
 

Fotograf121

Aktiv medlem
Ok det brutala blir ju mycket kraftigare med s/v skulleju kunna använda c-41 film så blir det inte för dyrt...

Men som sagt du kan ju försöka söka efter bilder från slakterier finns ju en hel del dokumentära bilder som kan vara intresanta så kan du ju få en upfattning.

har ju en del bild idéer men har sås vårt att få ner det i text tyvär.

Mvh och lycka till
John
 

Biber

Aktiv medlem
Antagligen kommer jag konvertera det till s/v i efterhand, brukar göra på det viset.

Har tittat på lite dokumentärfilm osv, får se om det hjälpte eller om det är helt annorlunda.
 

Biber

Aktiv medlem
Nu har jag fått tillbaks negativen från labbet. Skulle behöva lite kritik på serien. Har inte plats nog i min profil eftersom att jag inte är betalande medlem (än).
Måste välja ut tre bilder som jag ska skicka till skolan (tema "min frukost"), den första och den sista måste nästan vara med, sen måste jag ha en i mitten. Tänkte skicka in något annorlunda, tror jag lyckades lite smått med det...

Det var som sagt första gången jag var på ett slakteri, och jag känner mig inte så sugen på kött nuförtiden, det får bli fisk och sallad ett bra tag framöver. :)

INGET FÖR KÄNSLIGA!
http://biber.ath.cx/slakteri/

Utrustning:
Eos3 + 17-40/4L + Fuji Press 1600
Låg runt 1/20@f6-7 för det mesta.

Grönsticket är på negativen (dagljusbalanserad film och gröna väggar), men blev lite förstärkt när jag lekte med kontrasterna. En av bilderna är mycket grönare än de andra, funderar på att dra ner det lite på den. edit: grönsticket på de andra ska vara så.

Servern kan vara lite seg, jag bara la upp det på min egen telia-lina.
 
Senast ändrad:

Fotograf121

Aktiv medlem
jag tycker inte du ska bara ha en bil emellan lite olika förslag från mig då även med din valda första och sista bild

1-6-8

Med en till vilket jag tycker ger mer helhet

1-2-6-8

Totalt tycker jag då med råvaran och produkten

1-2-3-5-6-(7)-8

nr 4 tycker jag var alldeles för diskret personen i bilden tog det mig ett tag att lägga märke till..
 

Biber

Aktiv medlem
Jag får nog höra med skolan om det går att skicka in en längre serie än bara tre bilder, får se vad de säger.
 

nium

Aktiv medlem
hmm.. är det kanske till biskopsarnö du ska söka? =)

jag fotade ett slakteri i måndags.. jag blev förvånad själv hur "humant", om man nu kan säga det, allt gick... inte alls så kladdigt och kletigt som jag hade trot.. lukta lite illa bara.. =)
problemet jag hade var att det var ganska varmt och fuktigt i lokalen så jag fick torka linsen helatiden..
 
ANNONS