Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken negativfilm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aviator

Aktiv medlem
Jag har funderat på att börja fotografera mera med en film som man skulle kunna köpa lite flera av i gången, och på så sätt lära sig "hur den fungerar". Jag fotar enbart med negativ så nu undrar jag: Vilken film skall jag satsa på. Jag fotar i huvudsak utomhus, natur, landskap, händelser.

Tidigare har jag fotat med Agfa Ultra 100 som ger oerhört fina färger vid dagsljus, men där tar det fina slut...

Har lite funderat på Fuji Reala 100. Är det något att satsa på, eller har t.ex. Kodak någon som är ännu vassare? Agfa har väl ingen som kan mäta sig mot Realan?

Tack för era svar!
 

jpersson

Aktiv medlem
Sorry, det finns ingen bästa film och de stora tillverkarnas filmer är marknadsmässiga. Om jag ska ge något allmänt råd så hade det varit att prova lågkontrastfilmer eller någon av budgetfilmerna som är tillräckligt bra för många behov.
 

Pongu

Aktiv medlem
Reala är min favoritfilm. Sök på Reala så får du nog upp en hel del åsikter. En annat film jag fått upp ögonen för är Kodak Portra 400 UC. Korn som slår allt i 400-klassen och färger som är knallsaturerade, men nyanserade och inte helt orealistiska. Mycket bättre korn än övriga Portra-serien.

/Pontus
 
ANNONS