Annons

Ingen TTL sb-24 - Nikon F60???

Produkter
(logga in för att koppla)

chajo

Aktiv medlem
Hej!

Jag har just varit hemma hos en trevlig man för att inköpa en styck sb-24 till min F60. Men TTL verkar inte funka?? Provade alla programmen och två olika objektiv men varken korrekt bländare, iso-tal eller brännvidd dök upp i displayen på blixten. Enligt min manual så ska F60 och sb24 fungera ihop.

Jag fick även prova hans sb800 men den fungerade inte heller, men jag vet ifs inte om F60 är kompatibel med den blixten. Sb24 funkade på hans D100(?).

Jag köpte givetvis inte blixten.

Vad kan felet vara? Är de inte kompatibla? Är det fel på mitt kamerahus? Hur går jag vidare?
 

jacobk

Avslutat medlemskap
Jag hade en F60 och den funkade inte med min SB-25. Jag var tvungen att köra i A-läget på blixten. Den funkar däremot utmärkt med min F80.

/Jacob
 

chajo

Aktiv medlem
Tack Jacob för ditt svar!

Aha, inte SB25-an heller?! Jag har hittat på nätet att SB24 inte heller fungerar fullt ut.

Det jag inte förstår är varför i hela världen det står i manualen att de fungerar tillsammans, och inte en endaste liten fotnot om att det finns begränsningar.

Nån som vet nån blixt som är FULLT kompatibel med F60n? Jag vill att den ska gå att ställa in både automatiskt och manuellt, sen ska den gå att vrida både i höjd och sidled. Finns "min" blixt?

Hur är det med SB-26:an?
 

chajo

Aktiv medlem
Jag har nu fått bekräftat att varken sb24, sb25, sb26 eller sb28 har nån automatik i kombination med F60n.

(Enligt en kille på N60_N65_Group@yahoogroups.com)

Det innebär att mitt hus nog inte är trasigt:)

Nån som kan rekommendera en annan blixt som går att köra automatiskt, manuellt, är tiltbar i höjdled och även gärna i sidled??
 

MattiasL

Aktiv medlem
Det verkar ju fullkomligt vansinnigt att de blixtarna inte lirar ihop med F60. Finns det nån som funkar? Jag som sneglat på en begagnad Fuji S1 (samma hus)... Jag har för mig att jag använde min gamla SB15 på en kompis F60. Vet inte hur det blev, men kameran protesterade inte iaf.
 

cowboy

Aktiv medlem
Jo, det "ska" funka (under vissa förutsättningar..)?!

Trots att jag verkligen försökt författa ett begripligt svar efter att ha läst på i Thom Hogans 375-sidiga Speedlightguide http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2725 (USD 19.95 på Amazon UK för några år sen) gav jag upp - funktionaliteten beror på om och men.

I boken behandlas SB-24an på 20 sidor och F60/N60s ihop med olika blixtar på 6 sidor.

Enligt boken funkar SB-24 riktigt hyfsat med F60/N60.

Enligt boken så hänger möjligheterna och begränsningarna ihop med bl a objektivtyp "D-type lenses, non-D autofokus, AI-P lenses, AI-lenses, AI-S lenses", mätningsmetod, vilken funktion man använder på blixten (upplättningsblixt, etc) och slutartid.
Dessutom kör i vissa lägen blixtens inställningar över kamerans inställningar (exempel: "with the SB-24, SB-25 and SB-26, the flash mode set on the Speedlight overrides the mode set on the N60/F60").
Genomläsningen ger en lätt huvudvärk...

Slå dig ihop med dina Nikon-polare och köp boken, den är värd pengarna när ni letar begagnade Speedlights, det är tidskrävande att själv experimentera.
 

chajo

Aktiv medlem
"D-type lenses, non-D autofokus, AI-P lenses, AI-lenses, AI-S lenses"

F60 kan inte mäta ljus överhuvudtaget om man sätter på ett manuellt objektiv:)

Sb-24an funkade så tillvida att den fyrade av blixten när jag tryckte på knappen, men jag var ju intresserad av att den skulle dessutom ställa in brännvidd, bländare och film-ISO automagiskt och det gick den inte med på. Fast D-objektiv kanske hade klarat det? Manuellt funkade den alltså förståss.
 
ANNONS