Annons

Polarisationsfilter???

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna-K

Medlem
Har lånat en nikonkamera och har fått med ett polfilter. Men när jag tittar på mina framkallningar så är himmelens blå färg "sned". Finns det olika polfilter? Har hört något om linjärt och radiellt polfilter. Har jag fått låna ett linjärt tro? Hur fungerar det och hur fungerar ett radiellt polfilter? Är radiellt polfilter bäst?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Har du använt vidvinkel? Polarisationseffekten varierar med vinkeln mot solen. Har man en vidvinkel så får man med så mycket av himlen att effekten inte är jämn över hela.

Starkast effekt får du i 90 graders vinkel mot solen.

Här ser du ett skräckexempel på hur man inte skall använda polfilter (det uppstyckade panoramat på starten).

Linjära och cirkulära ger precis samma effekt. Det som skiljer dem är att cirkulära funkar ihop med ljusmätning och autofokus i vissa moderna kameror som använder polarisationsprincipen i mätsystemen.
 

Anna-K

Medlem
Tack

Har använt vidvinkel. Kanske det är det då? Skall jag fota med 50 mm istället? Är nybörjare. Hoppas jag inte uttrycker mig konstigt. Ah, det finns inga konstiga frågor, det finns bara konstiga svar. Tack för ditt svar.
 
ANNONS