Annons

D2h - brusproblemet närmare lösning

Produkter
(logga in för att koppla)

gors

Aktiv medlem
Det har skrivits spaltkilometer på internetforumen om att Nikon D2h under vissa förhållanden lider av ett märkligt brus som inte riktigt liknar "vanligt" digitalt brus.

Det är fläckigt, färgigt brus som främst uppstår i oskarpa, halvmörka partier av bilden.

Jag har använt en D2h i tre månader nu och har sett bruset till och från, kanske i ungefär 20 procent av bilder tagna vid 800 iso och mer. Ju sämre ljusförhållanden, desto större sannolikhet att bruset dyker upp.

Men nu är helt uppenbart Nikon lösningen på spåren. I den senaste versionen av Nikon Capture, 4.1, finns ett nytt brusreduceringsalternativ som inte varit där tidigare. "Color moire reduction" tar bort färgfläckarna utan att smeta ut bilden som det tidigare brusreduceringsalternativet gjort (á la neat image).

Mycket snyggare att få behålla kornkänslan utan färgblupparna, tycker jag och hoppas på en snar uppgradering av kamerans firmware med den här algoritmen inbyggd redan i kameran.
 

Bilagor

gors

Aktiv medlem
Och utsnitten kommer från en bild tagen under typiska förutsättningar för det här knepiga färgbruset: blandljus och relativt höga iso.

Nikon D2h
800 iso
1/30
f 4
 

Bilagor

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Det verkar ju bra, men det vore trevligt om man inte behövde Capture för att ta bort bruset. Tänk på stressade plåtisar på bortamatcher i basket...Inte sitter de och pillar med det.
Kommer det ingen mjukvarufix till kameran?
 

gors

Aktiv medlem
Calle S skrev:
Det verkar ju bra, men det vore trevligt om man inte behövde Capture för att ta bort bruset. Tänk på stressade plåtisar på bortamatcher i basket...Inte sitter de och pillar med det.
Kommer det ingen mjukvarufix till kameran?
Inte bara det - som det nu är krävs dessutom att man plåtar i RAW.

Jag hoppas som sagt också på att vi hittar den här tekniken i en uppgradering av firmware så småningom.

Ett krux skulle kunna vara att det kräver mycket processorkraft (om det nu gör det), men de spekulationerna ligger långt utanför min begränsade horisont.
 
ANNONS