Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5mp eller 8mp?

Produkter
(logga in för att koppla)

ttcs

Aktiv medlem
Jag är ny på digitalfotografering och ska nu köpa en kamera. Valet står mellan Minolta A1 och A2.

1. Är det alltid bättre med 8mp än 5mp (med liknande kameror)? Eller är det bara när man tar bilder med de högsta upplösningarna?

2. De flesta av de bilder jag kommer ta kommer behöver inte vara jättestora utan kommer visas på nätet i 800x600, blir det stor skillnad om man tar i stor upplösning och skalar ner efterår, jmf med att ta med låg upplösning?

3. Om man tar bilder i .jpg kan man ta bilder med låg upplösning(tex 1280x1024) men med hög kvalitet?

Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar i mina tankar men det kan ni nog svara på... :)
 

sagan

Avslutat medlemskap
Du har ingen glädje av 8mp om du ska använda dem till 800x600 (0.5mp).

ttcs skrev:
3. Om man tar bilder i .jpg kan man ta bilder med låg upplösning (tex 1280x1024) men med hög kvalitet?
Javisst..om du inte ska använda dem till större en 800x600 så fungerar det.

Men varför köpa en avancerad kamera för att plåta i låg upplösning?
 

Megapolare

Aktiv medlem
ttcs skrev:
Jag är ny på digitalfotografering och ska nu köpa en kamera. Valet står mellan Minolta A1 och A2.

1. Är det alltid bättre med 8mp än 5mp (med liknande kameror)? Eller är det bara när man tar bilder med de högsta upplösningarna?

Generellt är bildkvaliteten faktisk bättre desto färre pixlar eftersom man idag trycker in orealistiskt många pixlar på en alldeles för liten yta.

Skall du bara göra webbilder är dock A1/A2 kanske lite overkill. Då finns det billigare alternativ med minst lika bra bildresultat. Dessutom finns det ju kameror som är bättre än A2 i samma prisklass...

//
 

dJb

Aktiv medlem
Jag får instämma i föregående inlägg.. Är syftet att bara ta bilder för web-publicering är både A1 och A2 lite overkill enligt min mening. Som så ofta sägs så är det ju en del annat som är avgörande och en del av de nya 8MP kamerorna verkar ju ha en del problem associerade med att man klämmer in "för många" pixlar. Ska du bara publicera på webben så räcker 2MP långt och då har du fortfarande "råd" att beskära bilderna en del. Dessutom sparar du ju en sisådär 7-8000 kronor i inköpskostnad..

/D
 

ttcs

Aktiv medlem
Jag kommer givetvis använda kameran till annat än webpubliceringar. Jag har nyligen sålt min Eos5:a och vill ha ungefär samma möjlighet att påverka bilderna. Men jag är inte intresserad av en dslr än...

Jag vill veta när man verkligen har användning för de extra 3mp...
 

sagan

Avslutat medlemskap
ttcs skrev:
Jag vill veta när man verkligen har användning för de extra 3mp...
Det har du användning för vid 20x30cm papperskopior och större..särskilt då vid detaljrika motiv som landskap och liknande.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Låter som du klarar dig bra med en G3 alt. G5. På dem kan du också hänga på lite filter och kovertrar om du vill. Och inte att förglömma, en riktig blixtsko för E-TTL! Jag är mycket nöjd med min G3 men kanske byter jag snart till en Pro 1, bara jag sett lite bra testresultat först.
 

KGS

Aktiv medlem
Re: Re: 5mp eller 8mp?

Megapolare skrev:
Dessutom finns det ju kameror som är bättre än A2 i samma prisklass...
Va!? finns det???

En fördel med massor av pixlar även om man bara tänker använda 800x600 är att man har gott om möjligheter att beskära sina bilder på olika sätt.

Den dagen du tar "Bilden" så är du nog glad om du har gott om pixlar så du kan göra nåt "stort" av den... sen kanske 5 räcker lika bra som 8 i många fall. Men den som har flest pixlar när han dör vinner!

Att bildkvaliteten generellt är bättre ju färre pixlar faller på sin egen orimlighet. Nånstans finns det väl en nedre gräns också...
 
Senast ändrad:

Damocles

Aktiv medlem
Att bildkvaliteten generellt är bättre ju färre pixlar faller på sin egen orimlighet. Nånstans finns det väl en nedre gräns också...
Det som behöver definieras är om man talar om detaljer/skärpa/brus/etc.

Sen är ju det beroende av sensorstorlek och optiken samt tillverkar.

Canons G serie råkade ju ut för det med G5 tror jag det var, mer brus så många fördrar G3an istället.
 

Grönbeck

Aktiv medlem
Re: Re: 5mp eller 8mp?

Megapolare skrev:
Generellt är bildkvaliteten faktisk bättre desto färre pixlar eftersom man idag trycker in orealistiskt många pixlar på en alldeles för liten yta.

Skall du bara göra webbilder är dock A1/A2 kanske lite overkill. Då finns det billigare alternativ med minst lika bra bildresultat. Dessutom finns det ju kameror som är bättre än A2 i samma prisklass...

//
Kom gärna med exempel på kameror som är bättre i samma prisklass, tämligen onödig information annars...

Vad är "orealistiskt" många pixlar? Visst uppstår det problem i jakten på så många pixlar som möjligt, men med högre pixelantal så kan man som KG säger ta större bilder som du senare kan beskära i. Och i de flesta fall så förlorar man ingen kvalitet på att förminska en bild i efterhand, det är vid förstoring problemen uppstår och då förbannar man sig själv och sin kamera många gånger om ifall man tagit en mindre bild än situationen visar sig kräva...

Och sedan är det som sagt var inte antalet pixlar som är det viktigaste när det gäller kameror utan vitbalans, färgåtergivning, funktioner mm bör väga in tyngre. Men om valet står mellan två likvärdiga kameror som ligger nära varandra i pris, men där den ena har tre miljoner fler pixlar i sin bästa upplösning: då väljer jag lätt den "större" kameran pga dess flexiblare användningsområde (inte kul att upptäcka i efterhand att "jag borde kanske ha tagit kameran med lite fler pixlar, behövde det ju inte för sex månader sedan men nu när min inriktning ändrat sig...").
 

Megapolare

Aktiv medlem
Re: Re: Re: 5mp eller 8mp?

BengtGrönbeck skrev:
Kom gärna med exempel på kameror som är bättre i samma prisklass, tämligen onödig information annars...

Vad är "orealistiskt" många pixlar? Visst uppstår det problem i jakten på så många pixlar som möjligt, men med högre pixelantal så kan man som KG säger ta större bilder som du senare kan beskära i.
A2 låg runt 10.000 skr sist jag kollade (A1 föll ju som en sten så varför skall inte A2 göra det?). I den prisklassen torde det inte råda något större tvivel om att tex Canon 300D är ett bättre alternativ. Visst får du inte allt inbyggt direkt, men bildkvaliteten är överlägsen!

Med orealistiskt många pixlar menade jag att pixelstorleken helt enkelt är så liten att kamerans lins inte har upplösning nog att fylla varje enskild pixel med en skarp bild. Man har alltså närapå nått gränsen för hur liten en pixel kan bli och ändå fortfarande göra nytta.

Visst är det bra med många pixlar så att man kan beskära i efterhand. Problemet med kameror som A2 eller Sony 828 är att den allmänna bildkvaliteten blivit sämre när pixlarna blivit fler. I praktiken märkar du detta då du beskär en bild från tex en Nikon D70 och jämför med en beskuren bild från tex Sony 828. Trotts att bilden från 848 har fler pixlar så blir kvaliteten på bilden bäst med D70. D70 har helt enkelt 6 "kvalitetsmegapixlar" medan 828 har 8 "intelikafullasåbrakvalitetsmegapixlar" :)

//
 

Daniel Ahlin

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: 5mp eller 8mp?

Megapolare skrev:
A2 låg runt 10.000 skr sist jag kollade (A1 föll ju som en sten så varför skall inte A2 göra det?). I den prisklassen torde det inte råda något större tvivel om att tex Canon 300D är ett bättre alternativ. Visst får du inte allt inbyggt direkt, men bildkvaliteten är överlägsen!
//
Fast en 300D med likvärdig optik i brännvidd och ljusstyrka kostar betydligt mer än 10.000kr
 

sagan

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Re: Re: 5mp eller 8mp?

Daniel Ahlin skrev:
Fast en 300D med likvärdig optik i brännvidd och ljusstyrka kostar betydligt mer än 10.000kr
En sigma 18-125 lär inte kosta mycket (ej prissatt än)..ger samma bildvinklar.
Ser ingen anledning till att jämföra ljusstyrkan då 300D ger långt mycket lägre brus, vilket gör att man klarar sig bättre även om bländartalet är sämre...bildstabilisator får man inte dock.
 
Senast ändrad:

Erlandsson

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: 5mp eller 8mp?

Megapolare skrev:
A2 låg runt 10.000 skr sist jag kollade (A1 föll ju som en sten så varför skall inte A2 göra det?).
Anledningen till att A1 sjönk som en sten är väl att A2 introducerades till samma pris som A1 då hade. Jag kan inte tänka mig att A2 kommer att kosta 6500 kr (ca pris för A1 idag) efter lika lång tid som A1 hade varit ute då den prissänktes.
 

KGS

Aktiv medlem
A1 sjönk med 100:-/dag i 30 dagar direkt efter introduktionen, då fanns ingen A2 *s* sen fortsatte den ner lika mycket till men det tog flera månader...

Tror inte en A2 kostar mycket mer än en A1 gör nu i höst... gissa att (d)D7:an kommer att kosta som en A2 gör nu... ihop med kitoptik
 

Erlandsson

Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:

Tror inte en A2 kostar mycket mer än en A1 gör nu i höst... gissa att (d)D7:an kommer att kosta som en A2 gör nu... ihop med kitoptik
Tror du inte det är lite väl optimistiskt? Cyberphoto skriver högst spekulativt t.ex. så här om prissättningen på D7:

"Pris i högsta grad okänt, men borde ligga ungefär lika som Canon EOS 10D / Nikon D100 eller lägre för att kunna konkurrera."
Jag tror inte direkt att D7 kommer att ersätta A2 (och därmed inte flytta priset på A2 så mycket), i och med att det är olika typer av kameror. Jag tror att A2 påverkas mer av hur priset på de övriga kamerorna i klassen rör sig (828, cybershot pro 1 m.fl. 8mp kompaktare). Men det är bara min åsikt ... =)

Dessutom, om jag minns rätt ... kostade inte A1 runt 9500 strax innan A2 kom ut?
 

KGS

Aktiv medlem
Om Minolta vill ha en kioskvältare så tar de 9.995:- för ett kit med nån hyfsad glugg... dels har Minolta inte alls samma status som Nikon o Canon, dels är de "sent" ute i DLSR-svängen.

De har en USP och det är den inbyggda AS´en, men folk verkar inte fatta hur bra det är så frågan är vad de kan ta ut för den.

Jag ser ofta folk köpa kameror med 6-10x zoom utan en tanke på stabilisering o ändå finns både Panasonic, Canon o Minolta med IS/AS utan att vara ett dugg dyrare.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
sagan skrev:
Det har du användning för vid 20x30cm papperskopior och större..särskilt då vid detaljrika motiv som landskap och liknande.
Detta är inte nödvändigtvis sant.

Fler pixlar på samma storlek av sensor brukar innebära mer brus. En brusfri bild blir snyggare att förstora trots lägre detaljåtergivning än en med mer brus.

Sedan är det inte säkert att objektivet har tillräckligt hög upplösning för att återge så fina detaljer som skillnaderna mellan 5mp och 8mp handlar om. Dessutom gäller det att du inte använder för liten bländare - då försvinner också detaljerna.

Så en kamera med lågt brus är alltid intressant - nästan oavsett upplösning.
 

sagan

Avslutat medlemskap
froderberg skrev:
Fler pixlar på samma storlek av sensor brukar innebära mer brus. En brusfri bild blir snyggare att förstora trots lägre detaljåtergivning än en med mer brus.
Givetvis, vilket är exakt anledningen till att jag varit motståndare till 8mp 1/2,3" sensorerna (för mycket brus)..använder du ISO 50 på exempelvis Pro-1 så har du dock glädje av den högre upplösningen på sensorn.
 
ANNONS