Annons

nikon sb80dx vs sb800

Produkter
(logga in för att koppla)

alexej83

Ny medlem
Undrar bara vilken blixt man skall köpa om man har en nikon f100 sb80dx är ju faktiskt några hundringar biligare och verkar som ett bättre val, är det någon som har några komentarer till detta.
 

hmoss

Aktiv medlem
Så vitt jag vet har 800 helt ersatt 80 Dx, vilket väl är orsaken till att man får en SB-80 Dx billigare.

Skillnaderna mellan 80 och 800 märks först vid användning av nya D2h - som idag är den enda modell som stöder alla funktioner i blixten - och kommande modeller, och således inte så länge du har en F100. Å andra sidan kanske du investerar i en nyare digital modell senare och då kan det ju vara skönt att slippa byta blixt.

//Håkan
 

Don Haka

Aktiv medlem
Köp en SB28 istället. Jag har själv kombinationen F100 och SB28. En kanonblixt som det borde finnas en hel del utav på begagnatmarknaden. Eller så kan du få köpa min gamla sb24 billigt. Den är precis servad och lagad på verkstaden.
 

alexej83

Ny medlem
sb28

tänkte köpa en begagnad sb28 först hitta en för 2000kr, men eftersom jag skall åka iväg till usa om två veckor och en ny sb80dx kostar 2300kr så verkar det som en dum affär..
 

Brasknarr

Aktiv medlem
Dags att väcka denna tråden, för jag är nyfiken på fler åsikter.

Jag har fått erbjudandet att köpa en SB80DX för 2000 och undrar om det är ett vettig pris och om jag verkligen skall ha en sådan och inte någon annan (SB800). Det är ju inte jättestor skillnad i pris om den inhandlas på smidigt vis i USA (dvs kompis i USA köper i annan stat och tar hem).

Som läget är nu har jag en gammal minoltablixt till min F75:a. Den går inte att vrida öht. och har bara två blixt-lägen: hög och låg effekt. Hur långt den skall räcka får man alltså bestämma med bländaren.

//Anders som är sugen på mer ljus i höstmörkret som snart kommer...
 

Anders_Dahl

Aktiv medlem
Brasknarr skrev:
Jag har fått erbjudandet att köpa en SB80DX för 2000 och undrar om det är ett vettig pris och om jag verkligen skall ha en sådan och inte någon annan (SB800). Det är ju inte jättestor skillnad i pris om den inhandlas på smidigt vis i USA (dvs kompis i USA köper i annan stat och tar hem).

//Anders som är sugen på mer ljus i höstmörkret som snart kommer...
Hej

jag sålde min SB80 i somras, fick 2500 för den så ditt pris på 2000 verkar bra om blixten är i fint skick.

Själv hade jag dock köpt en SB800 istället (speciellt som det inte skiljer så mycket i pris). Alla nya systemkameror från Nikon stödjer ju i-TTL, SB80 klarar inte detta.

/Anders
 
ANNONS