Annons

skrivare vs vanligt fotopapper vid svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)

Makaman

Medlem
Hejsan!

Jag plåtar mest svartvitt (även om jag tänkte börja med lite färg nu) och funderar på att börja scanna in neg och printa istället för att använda traditionella metoden i mörkrummet.

Tanken är att slippa inföskaffa mörkrumsutrustning och istället köpa en bra printer.

Tips någon?
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Håller själv på att ersätta mitt mörkrum med scanner + skrivare. Därför har jag köpt ett set med bläck från Cone editions. Håller som bäst på att installera det hela på en gammal Epson 1200. De tester jag läst verkar lovande.

Om man inte vill "bygga om" en gammal skrivare kommer det nu alltfler skrivare med bläck i gråtoner utöver ordnarie i färg. Detta ger sannolikt betydligt bättre sv/v utskrifter jämfört med att använda vanliga skrivare med enbart färg + svart bläck.

Kolla på www.inkjetmall.com om du vill se mer om Cone Editions kit.

Hälsn.

Fredrik Persson
 

jamner

Medlem
Jag har ingen 2100 själv men har sett en hel del sv/v utskrifter och det ser mycket bra ut.speciellt på Epsons matta papper.

Jeppe
 

pafo

Medlem
Jag har en Epson 2100 och den ger underbara utskrifter i svartvitt på Epsons Archival Matte Paper. Det är faktiskt första gången jag sett riktigt bra svartvita utskrifter från en bläckstråleskrivare. Dessutom har den programvaran Gray Balancer som låter dig ställa in gråskalan för att ge bättre svartvita utskrifter. Gray Balancer fungerar tyvärr inte med Mac OS X, som jag kör, men utskrifterna blir underbara ändå.
Svartvita utskrifter på blankt eller halvblankt fotopapper ger dock utskrifter med en lätt lila ton i bilden. Halvblankt däremot oslagbart till färgfoton. 2100 Rekommenderas!

mvh PAO
 

Maverick

Aktiv medlem
YFO i Stockholm säljer patronset där man ersätter färgpatronerna med gråtoner istället och som ska ge bra resultat.

Dock skulle jag oroa mig mer för scannern. Det är långt från alla scannrar som ger lika bra resultat i s/v som i förg. Har nått med beläggningen på s/v film att göra.

Mvh
Maverick
 

pl2se

Aktiv medlem
Svartvitt o skrivare

Min erfarenhet:

Bray balancer till Epson 2100 tycker JAG är väldigt svår att skapa profiler med. Laddade däremot nyss ner nya färdiga profiler från Epsons hemsida i USA och jag måste säga att den bild ( OBS endast 1st ) i a3 jag skrivit ut ser mycket bra ut utan färgskiftningar i magenta/grönt.

Ett alternativ är annars att skriva ut med enbart den svarta patronen. Bilden blir dock något mer grynig i högdagrarna men det är faktiskt inget som man tänker på om man inte tittar väldigt nära eller med lupp.

Till skillnad från Maverick så tror jag att dom flesta scannrar INTE har problem med svart-vit film. Scanningen blir i min Canon FS400us väldigt bra.

Det som INTE fungerar är rep/damm borttagning. Det har att göra med den svartvita filmens emulsion och hur den ligger på filmens bas. Scanna i färg och konvertara till BW i photoshop. Jobba med bilden på sedvanligt vis. Se till att den är i RGB form i slutet och applicera Epsons profil och skriv ut. Voila - en ( förhoppningsvis ) fin svartvit bild!

mvh
Peter
 

Makaman

Medlem
Re: Svartvitt o skrivare

pl2se skrev:
Min erfarenhet:

Bray balancer till Epson 2100 tycker JAG är väldigt svår att skapa profiler med. Laddade däremot nyss ner nya färdiga profiler från Epsons hemsida i USA och jag måste säga att den bild ( OBS endast 1st ) i a3 jag skrivit ut ser mycket bra ut utan färgskiftningar i magenta/grönt.

Ett alternativ är annars att skriva ut med enbart den svarta patronen. Bilden blir dock något mer grynig i högdagrarna men det är faktiskt inget som man tänker på om man inte tittar väldigt nära eller med lupp.

Till skillnad från Maverick så tror jag att dom flesta scannrar INTE har problem med svart-vit film. Scanningen blir i min Canon FS400us väldigt bra.

Det som INTE fungerar är rep/damm borttagning. Det har att göra med den svartvita filmens emulsion och hur den ligger på filmens bas. Scanna i färg och konvertara till BW i photoshop. Jobba med bilden på sedvanligt vis. Se till att den är i RGB form i slutet och applicera Epsons profil och skriv ut. Voila - en ( förhoppningsvis ) fin svartvit bild!

mvh
Peter

Tackar!

Jag funderar på att köpan Dual Scan IV.

Har du hört något om den?

Jag har för mig att den fått bra kritik.

/M
 

Stabben

Aktiv medlem
Kan tipsa om en diskussionsgrupp om man vill grotta ner sig i svartvita utskrifter:

DigitalBlackandWhiteThePrint, som finns på yahoo.com.
 

henrik.e

Aktiv medlem
pafo skrev:
Jag har en Epson 2100 och den ger underbara utskrifter i svartvitt på Epsons Archival Matte Paper. Det är faktiskt första gången jag sett riktigt bra svartvita utskrifter från en bläckstråleskrivare. Dessutom har den programvaran Gray Balancer som låter dig ställa in gråskalan för att ge bättre svartvita utskrifter. Gray Balancer fungerar tyvärr inte med Mac OS X, som jag kör, men utskrifterna blir underbara ändå.
Svartvita utskrifter på blankt eller halvblankt fotopapper ger dock utskrifter med en lätt lila ton i bilden. Halvblankt däremot oslagbart till färgfoton. 2100 Rekommenderas!

mvh PAO
För oss som kör Mac OS X och skriver ut i svartvitt kan jag starkt rekommendera Quadtone RIP, ett program som helt (vad jag sett hittills i alla fall) eliminerar färgstick i svartvita utskrifter. Kan laddas ner från http://www.harrington.com/QuadReadMe.html.
 
ANNONS