Annons

Svartvita fotopåsar..

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Är det någon som använt sig av ScandinavianPhoto´s svartvita framkallningspåsar?

Hur blir framkallningen och kopiorna med dem?


Det är framförallt i svartvitt jag känner för att fota. Har än så länge endast framkallat en rulle..och då en XP2 som framkallas i vanlig C-41. Som bekant blir det färgstick i kopiorna med den typen av film och framkallning. Det vill jag slippa! :mad:

Har naturligtvis eventuellt tänkt att framkalla själv så småningom, men är inte där än. Dessutom när jag nyligen var i kontakt med min lokala fotoklubb så fick jag till svar att kostnaden för att framkalla själv säkert inte blir mindre än i en affär. Pga spillet då förstås!

Med detta i tanke har jag börjat titta lite på scandinavianphotos svartvita fotopåsar. Dem är inte billiga..det kan man ju inte säga. Men tar man som jag tror att jag kommer göra..runt 25-30 rullar per år så håller man sig rent ekonomiskt inom rimliga gränser ändå, tycker jag.

Blir resultaten bra och pålitliga med påsarna? Har man möjlighet att på något sätt påverka tex pappersval etc eller är man helt utlämnad till en standard?

Vart annars kan man få sina svartvita bilder framkallade till bra och pålitlig kvalitet och utan färgstick? Och vad är i så fall priset för framkallning och kopiering då?


Mvh
JP (en förvirrad och svartvit själ..) :p
 

Mortis

Aktiv medlem
forstheim skrev:
Är det någon som använt sig av ScandinavianPhoto´s svartvita framkallningspåsar?

Hur blir framkallningen och kopiorna med dem?


Det är framförallt i svartvitt jag känner för att fota. Har än så länge endast framkallat en rulle..och då en XP2 som framkallas i vanlig C-41. Som bekant blir det färgstick i kopiorna med den typen av film och framkallning. Det vill jag slippa! :mad:

Har naturligtvis eventuellt tänkt att framkalla själv så småningom, men är inte där än. Dessutom när jag nyligen var i kontakt med min lokala fotoklubb så fick jag till svar att kostnaden för att framkalla själv säkert inte blir mindre än i en affär. Pga spillet då förstås!

Med detta i tanke har jag börjat titta lite på scandinavianphotos svartvita fotopåsar. Dem är inte billiga..det kan man ju inte säga. Men tar man som jag tror att jag kommer göra..runt 25-30 rullar per år så håller man sig rent ekonomiskt inom rimliga gränser ändå, tycker jag.

Blir resultaten bra och pålitliga med påsarna? Har man möjlighet att på något sätt påverka tex pappersval etc eller är man helt utlämnad till en standard?

Vart annars kan man få sina svartvita bilder framkallade till bra och pålitlig kvalitet och utan färgstick? Och vad är i så fall priset för framkallning och kopiering då?


Mvh
JP (en förvirrad och svartvit själ..) :p
Hej Jonas!

Kvaliten på framkallning av film och kopior kan vara tveksam när man lämnar in filmen till ett stort labb (fujicolor, kodak och andra central-labb). Filmen framkallas nästan aldrig efter de specifikationer som gäller för filmen, alla filmer de får in på en dag skarvas samman till en enda stor filmkaka som soppas i samma tid och temperatur. Ren tur om det råkar stämma med filmen man använt. Kopiorna körs i maskin utan åtanke på kontrast.Så jag rekomenderar verkligen att du börjar kopiera själv.

Alternativet är att lämna in bilderna till ett mindre labb som vet vad de gör. Priset springer nog dock iväg snabbt då.

Ha det bäst

/Thomas
 

Mortis

Aktiv medlem
Och ja just det ja...

Du kan få din svartvita c-41'a kopierade på s/v papper om du skriver på fotopåsen att du vill ha det. Vissa labb, t.ex fujicolor gör det som standard, men ibland smiter filmen igenom sorteringsproccesen och blir kopierad som färgfilm. Så skriv på påsen att du vill ha bilderna kopierade på s/v papper.


Mvh
Thomas
 

forstheim

Guest
Det slog mig just att man inte enbart måste skicka med Fujifilmer i Fujipåsar och Kodak-filmer i Kodakpåsar.. :) Eller hur!? För så har jag tänkt fram till nu..

Kanon (läs nu inte Canon..hehe) att möjligheten finns att få det på s/v papper. Då borde framkallningen och kopieringen bli mer "hänsynsfull" eftersom man förmodligen inte "skarvar samman" till en stor filmkaka. Och därmed borde ju kvaliteten på kopiorna bli både bättre och jämnare. Men blir priset detsamma som för standard C-41 papper? 69:- tror jag ScandinavianPhoto tar för sina påsar. Fast du skriver ju att det är standard hos Fuji så..

Men hur är det med Kodak? Känner du till om det är någon skillnad mellan Fuji och Kodak vad gäller kvalitet eller man kan lugnt utgår från att det är sak samma?

Bäst är nog att testa båda och se efter själv förstås! :)


Mvh
Jonas
 

Mortis

Aktiv medlem
forstheim skrev:
Det slog mig just att man inte enbart måste skicka med Fujifilmer i Fujipåsar och Kodak-filmer i Kodakpåsar.. :) Eller hur!? För så har jag tänkt fram till nu..

Kanon (läs nu inte Canon..hehe) att möjligheten finns att få det på s/v papper. Då borde framkallningen och kopieringen bli mer "hänsynsfull" eftersom man förmodligen inte "skarvar samman" till en stor filmkaka. Och därmed borde ju kvaliteten på kopiorna bli både bättre och jämnare. Men blir priset detsamma som för standard C-41 papper? 69:- tror jag ScandinavianPhoto tar för sina påsar. Fast du skriver ju att det är standard hos Fuji så..

Men hur är det med Kodak? Känner du till om det är någon skillnad mellan Fuji och Kodak vad gäller kvalitet eller man kan lugnt utgår från att det är sak samma?

Bäst är nog att testa båda och se efter själv förstås! :)


Mvh
Jonas

Förfarande vid framkallningen är den samma oavsett om det är S/V C41 eller vanlig färgfilm.
När det gäller kvaliten på kopiorna kan det variera beroende på hur labbet gör, vissa gör det helt automatiskt andra har ett minilabb de kör S/V kopiering på. I det ena fallet så är det en maskin som bestämmer hur det ska se ut och i det andra är det en utråkad minilabbsmaskinist som bestämmer. Har du tur så gillar du resultatet. Det man ska tänka på när man lämnar in till de stora labben (typ fuji och kodak) är att de INTE är proffslabb, de lägger inte ner mer tid än vad som är nödvändigt på dina bilder. Vill man ha bättre så får man gå till ett proffslabb.


Priset för färgframkallning får du endast om det även kopieras på färgpapper. Om du vill ha det S/V så blir det nog pris därefter.

Mvh
Thomas
 

Christina

Aktiv medlem
föjldfråga

om man bara vill framkalla s/v negativ- dvs göra bilderna själv men slippa trista slabbet med framkallning- var lämnar man bäst in då?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Slabbet med filmframkallning ?? Det är ju det minst slabbiga i framkallningsprocessen..
;)

Hör med din lokala fotohandlare/labb. Annars har scandinavian framkallning + kontaktkarta för 99:- + 10:- i porto förmodligen. Proffskopia (påsarna från scandinavian) är bra och snabba. Posta måndag och du har bilderna på onsdagen. I Varje fall med dia.
 

Mortis

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Slabbet med filmframkallning ?? Det är ju det minst slabbiga i framkallningsprocessen..
;)

Hör med din lokala fotohandlare/labb. Annars har scandinavian framkallning + kontaktkarta för 99:- + 10:- i porto förmodligen. Proffskopia (påsarna från scandinavian) är bra och snabba. Posta måndag och du har bilderna på onsdagen. I Varje fall med dia.
Nån som har nån koll på vart filmen hamnar när man använder scandinavians fotopåsar... har de eget labb eller?

Mvh
Thomas
 

Toste

Aktiv medlem
Jag har bara positiva erfarenheter av Scandinavian Photo´s svartvita påsar som går till RB Fotolab i Umeå.
 
ANNONS