Annons

Nya Zeeland - möjligheter att bränna CD från minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Jag ska inom ett år åka till Nya Zeeland. Jag kommer att vara där i 4 veckor och det finns ingen chans att jag kommer att ha minneskort så det räcker. Jag undrar nu hur möjligheterna där är till att få CD brända från minneskorten för en rimlig peng. Skivorna kan man ju sedan skicka hem.

Jag funderar visserligen på en bärbar hårddisk, typ Image Tank, men om den blir stulen försvinner ju alla bilder. Hemska tanke!
 

Linmajon

Aktiv medlem
Du kan köpa en sån här.
Då kan du bränna två skivor varje gång, en att skicka hem och en att behålla som backup. Skicka bilder på CD eller filmrullar över halva jordklotet är ingen vidare bra ide'.
 

barret

Aktiv medlem
Jag använder en Apacer Disc Steno som kostar c.a 1700 nu. Toppen på resande fot att få skivor på en gång. T.o.m. göra en extra skiva att posta hem kanske.

Jättebra när fotar barn m.m. åt andra. Dom kan få en skiva med alla bilder på en gång när man är klar.
 

nisnon

Medlem
Hej det är inga problem att bränna minneskort på CD i Nya Zeeland. Jag besökte landet i höstas och kuskade runt i husbil både på nord och sydön och jag skulle nog säga att alla städer och även mindre samhällen har den servicen. Kostnaden ligger på 60-100kr per CD.
 

Martin F

Aktiv medlem
Niklas: Det låter bra. Är det vanliga fotobutiker som har den servicen eller vad ska jag leta efter?
 

Martin F

Aktiv medlem
Kan de här CD-brännarna bränna flera gånger på en CD eller kan de buffra bilder?

Att jag frågar beror på att jag bara har 256Mb-minneskort. Vore synd att behöva bränna en CD varje gång ett kort tar slut. Vore kul att kunna lägga in två korts innehåll på en CD.
 

nisnon

Medlem
Du kan bränna i fotobutiker eller på internet-cafeer. Nämnas bör att det i allmänhet är dyrare att bränna till CD i de riktigt små hålorna men måste man så måste man....

Min uppfattning om hur de bränner skivorna är att de bränner kortet till en ny skiva varje gång pga risken för överföring av datavirus.
 

barret

Aktiv medlem
Martin F skrev:
Kan de här CD-brännarna bränna flera gånger på en CD eller kan de buffra bilder?

Att jag frågar beror på att jag bara har 256Mb-minneskort. Vore synd att behöva bränna en CD varje gång ett kort tar slut. Vore kul att kunna lägga in två korts innehåll på en CD.
Du kan bränna flera gånger tills det är fullt. Jag har en 256 och en 512 som funkar bra per skiva....
 
ANNONS