Annons

Efterföljare till D100 ??

Produkter
(logga in för att koppla)

znabela

Medlem
Nu när D70 finns i butik känns det onekligen som om D100 blivit lite omkörd. Det verkar som om Nikon saknar en kamera i det segment som D100 vände sig till när den kom. Frågan är bara om de avser att fylla detta segment eller finns det bara två kundgrupper numera Amatör(D70)-Proffs(D2).. eller tror ni vi inom en snar framtid kan räkna med ett nytt digitalt hus i mellanklassen ?
 

michap

Aktiv medlem
För min del är jag övertygad om att "D200", eller vad den kan tänkas heta, kommer snart. Absolut inom ett år, troligtvis betydligt tidigare. *gissar vilt*

Edit: Största problemet gissar jag är att Nikon vill erbjuda mer än 6Mp. Risken är alltså att D200 dröjer tills det finns en sensor med 8Mp i rätt prisklass.

/Micha
 

uge

Aktiv medlem
8 MP har de ju redan..

... så varför just 8?

Enkel mattematik inom pixlar och print ger ju vid handen att ett kliv till 8 Mp inte direkt är något som kommer utlösa ett köpbegär hos hängivna proffesionella och semiditon av Nikonanvändare.

Samma enkla mattematik ger att en sensor med bibehållen (och såklart bättre färgdynamik) och brusförhållande bör hamna nånstans kring 10-11 MP

Annars får det väl bli Kodak nästa gång...
 

uge

Aktiv medlem
9MP=A4!?

Nja, med lite arbete i det digitala mörkrummet kommer du mycket längre redan vida 6 MP.
Har själv testat i det oändliga i skarpt läge, och nått bra över A3 utifrån 6 MP..(jepp även såklart jämfört med scannat mellanformat från de värsta scanners du kan hitta..)

Poängen med styvt 10 MP är snarare friheten i beskärning. Att pilla ut en bra fil från 2-3-formatet, där ligger utvecklingen för mig i mitt dagliga värv. Annars är som sagt 6 Mp riktigt tillräkligt för bra stora format.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Re: 8 MP har de ju redan..

uge skrev:
... så varför just 8?

Enkel mattematik inom pixlar och print ger ju vid handen att ett kliv till 8 Mp inte direkt är något som kommer utlösa ett köpbegär hos hängivna proffesionella och semiditon av Nikonanvändare.

Samma enkla mattematik ger att en sensor med bibehållen (och såklart bättre färgdynamik) och brusförhållande bör hamna nånstans kring 10-11 MP
Nikon har ingen 8mp systemkamera.
Problemet nikon har, är ju att de låst in sig på 1.5x sensorer..att pressa in 10mp på en sådan sensor borde innebära problem med brus.
 
ANNONS