Annons

Skid SM

Produkter
(logga in för att koppla)

Norrbild

Aktiv medlem
Var på Ungdoms SM på skidor i dag och tog några bilder. Min undran är varför bilderna blir så mörka å grå trista. Iofs var vädret väldigt grått å trist. Fotade både i P läge samt även med tids och bländar automatik men fick samma resultat hela tiden. Bifogar ett exempel, Fotat med Canon EOS 10 D bör tilläggas, Tips på förslag för att göra det bättre nästa gång önskas!!
 

Bilagor

FredrikB

Aktiv medlem
Du bör kompensera för den ljusa snön. Mätaren luras av den ljusa snön och exponerar för snålt och snön (och åkaren) blir gråa/mörka. Därför bör man "alltid" överexponera något steg när man plåtar i snörikt landskap.

Bra pose på åkaren annars, bra fångat!
 

Henke_P

Aktiv medlem
Bilderna blir underexponerade (för mörka) av all den vita snön. För att kompensera detta ställ exponeringskompensationen någonstans mellan +1 till +2 .Då "lurar" du kamerans autoexponering. //Henke_P
 

Norrbild

Aktiv medlem
Henke_P skrev:
Bilderna blir underexponerade (för mörka) av all den vita snön. För att kompensera detta ställ exponeringskompensationen någonstans mellan +1 till +2 .Då "lurar" du kamerans autoexponering. //Henke_P
Tackar för svaren, får testa sig fram mer under nästa vecka då stora SM veckan på skidor är. Bara inte överexponera för mycket kanske så snön blir för vit och tappar alla detaljer osv.
 

Norrbild

Aktiv medlem
gunte skrev:
Hade det stått "Minolta" på huset hade det inte hänt..
mvh/Gunte..
Hehe , kanske får ta med Minoltan i stället då, Och sätta på 300:an 2,8 på den.. eller 80-200 2,8. De har mest legat å samlat damm på sistone.
 

Forslund

Aktiv medlem
Norrbild skrev:
Tackar för svaren, får testa sig fram mer under nästa vecka då stora SM veckan på skidor är. Bara inte överexponera för mycket kanske så snön blir för vit och tappar alla detaljer osv.
Varför inte gå ut och bränna av lite bilder nu redan så vet du hur kameran fungerar när det är dags sen?
 

dsmannen

Aktiv medlem
Jag fotar väldigt mycket ute i snön och brukar kompensera ganska kraftigt för snö, ofta mellan 1 1/4 till 1 3/4 stegs överexponering. Det krävs lite mindre justering på 10D har jag för mig.

Har du inte använt histogrammet kan det vara läge att lära sig använda det nu, jag tycker det är suveränt.

Personligen fotar jag ofta skoter osv i manuellt läge och kollar av histogrammet lite då och då.
I princip enda gången jag inte kör manuellt är då det skiftar väldigt ofta och snabbt mellan molnigt och sol, hinner inte ratta in värdena mellan momenten då. Då brukar det istället bli Tv-läge och exponeringskompensation på ca +2/3 till +1 steg. Beror lite på om huvudmotivet är ljust eller mörkt.

Svårast att få "rätt" är ändå vitbalansen ute i snön då det är väldigt grått och blått. Brukar tveka om jag ska köra med automagisk vitbalans och få liknande bilder som det ser ut ute, eller mäta upp vitbalansen och få det helvitt ute.
Det är ju egentligen inte helvitt vid tillfället =)

/Herman.. som skulle ha fotat skid-sm idag men ligger hemma med brutet ben =(
 
ANNONS