Annons

Chamonix

Produkter
(logga in för att koppla)

Langsor

Aktiv medlem
Hej ska åka till chamonix om några veckor och undrar nu lite vad för film som rekommenderas? blir nog mycket natur och även actionbilder! brukar använda både dia, neg och s/v!

har tänkt mig att ha med några rullar velvia 100 och reala! har ni några andra rekommendationer!

hur svårt är det att fota svart/vit i snölandskap svårare eller lättare! håller på att lära mig s/v framkallning och fotograferande så... har inte fotat så mycket s/v i vinter.

så film? och även andra tipps är välkommna!
 

Forslund

Aktiv medlem
Hur duktig är du?;) svartvit tycker jag är svårexponerad.. Jag gillar provia 100f och T-max. Gillar du korn så kan du köra tri-X
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Provia 100F är bra. Men som med all dia så är det viktigt med korrekt exponering. Men det är en kalasfilm om du bara är lite noggrann.
 

Forslund

Aktiv medlem
Känner du att du itne behärskar exponering fullt ut så rekomenderar jag superia 100-400 starkt! Mycket fin film som godkänner lite felexponering
 

LGS

Aktiv medlem
Det kan vara svårare att exponera rätt i snölandskap, allt är väldigt vitt och kamerans mätare underexponerar ofta därför. Eftersom negativ film är mer exponeringstolerant kan det vara lättare att få ett bra resultat med sån jämfört med positiv film. Det bästa är att ha med en ljusmätare för infallande ljus eller att mäta mot något neutralt grått som befinner sig i samma ljus som motivet (eller mot sin hand - det kan funka). Testa gärna en rulle dia mot snö innan du åker - om du kan hitta någon snö där du bor.

När det gäller svartvitt är det ofta kopieringen av snöbilder som är svår - att få snön riktigt vit, men ändå ha kvar strukturen. Därför är det lämpligt att exponera även svartvitt så perfekt som möjligt. Jag var i just Chamonix för ett antal år sedan och hade endast svartvitt med, det var ett slit i mörkrummet efteråt.

Lycka till.
 

Langsor

Aktiv medlem
tyvärr ingen snö!!

tor det blir några rullar reala och sen har jag funderat på velvia 100f jobbar som lärling och handledarn har tagi hem för att testa den lite så tänkte testa några också! någe specielt med velvian man bör tänka på i snö?? hinner nog tyvärr inte få tag i någon provia!

okej det här med ljusmätning i snö? har till att börja med ingen annan ljusmätare änn den i kameran! bör väll bli att mäta mot handflata eller annat neutralt? med vilken inställning utsnitt eller evulerande eller vad den tredje nu heter på canon eos 50e?
 

bengt luthman

Aktiv medlem
vad jag har hört så ska velvia funka bra i snö. men jag har inte testat själv. men reala funkar mkt bra i snö, men även superia 100 funkar mkt bra i snö. kör hårt!!
 
ANNONS