Annons

Huvudargument för vertikalgrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)

duckie

Aktiv medlem
Hej,

Eftersom många gnäller om att det saknas vertikalgrepp till Nikon D70 undrar jag vilket huvudargumentet är för att använda ett sådant.

Är det
- Att avtryckaren kommer avigt för högerögda fotografer (som vänsterögd kommer uppstår inte detta problemet)

- Mer stabilitet när man fotgraferar vertikalt återkommer antagligen igen till punkt 1.

- För lite staft i standarduppsättningen med batterier.

- Annat?

Någon som kan upplysa vad som är så viktigt eftersom jag (som vänsterögd) har hittills inte sett behövet av ett vertikalgrepp. Därför faller en frekvent argumentation mot att köpa D70, i alla fall i mitt fall.

Anders
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Ett annat argument är att vertikalgreppet gör att även det vanliga greppet blir längre. D v s greppet slutar inte mitt i handflatan utan kameran har stöd mot hela handen. Det gör att den blir mycket skönare att hålla i, man får ett mer avslappnat men stadigare grepp, framför allt tillsammans med lite tyngre optik.
 

paco

Aktiv medlem
Den stora fördelen är att man får in 2 batterier. Vertikalavtryckaren kan vara skön om kameran står hela tiden i vertikalläget på stativ. Kameran känns helt annorlunda också. Det är inte lika pilligt eftersom det finns mer utrymme att greppa på. På Canon 300D så fick man fäste för handlovsrem också. Vet inte hur det är på andra märken.
 

sagan

Avslutat medlemskap
När man plåtar modeller så är vertikalgrepp oersättligt, normalt tar man ju sådana bilder i stående format.

Kan inte tänka mig att använda en kamera utan vetikalgrepp när jag plåtar modeller.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Vertikalgreppet behövdes aldrig innan den nu rådande designtrenden där allt ser ut som en tvål gjorde sin entré för 5-6 år sedan.
Tittar man sig omkring så har det mesta samma form - mobiltelefoner, bilar flertalet hushållsapparater (dammsugare t.ex) ja och så kameror då.
Vertikalgreppet är väl i det närmaste nödvändigt numera eftersom designen är så taskig att risken att tappa kameran utan det är överhängande.
Men tro det eller ej: stående bilder har tagits med framgång utan vertikalgrepp i stort sett sedan kameran uppfanns.
Us
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jag tycker designen på systemkamerorna är långt mycket bättre nu än tidigare.
Det finns till skillnad mot tidigare, ett riktigt grepp att greppa om och inte bara en fyrkantig ful låda.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Sonnaren skrev:
Men tro det eller ej: stående bilder har tagits med framgång utan vertikalgrepp i stort sett sedan kameran uppfanns.
Det går att använda glasplåtar oxå..men det är bekvämare och betydligt mer praktiskt med sensor.
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Personligen så har jag vertikalgrepp, förutom de argument som har förts tidigare med bättre grepp, fler batterier osv, för att jag har whiplash.

Detta gör att jag har svårt att lyfta händer och armar högt, vilket gör det svårt att ta bilder i stående format utan att få ont. Men med vertikalgreppet behöver jag inte lyfta högre än i liggande format.

Greve Nickon
 

sagan

Avslutat medlemskap
Vertikalgrepp ger bättre grepp..vilket rimligtvis ger skarpare bilder när man plåtar handhållet..både horisontelt och vertikalt, men framförallt det senare då.
 

duckie

Aktiv medlem
Men...

Som vänsterhänt/ögd blir det antagligen en ganska obekväm plats på avtryckaren när man använder v-greppet... Som allt annat är även kameror mest anpassade för högerhänta, men i vertikalt läge håller man faktiskt kameran bättre/bekvämare när man siktar med vänster.

Min slutsats är att vertikalgreppet inte är så viktigt för mig, om jag inte behöver den extra energi som batterierna ger.

Anders
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Tja, till den enda moderna småbildskamera jag har finns det inget vertikalgrepp att köpa så jag skall väl inte uttala mig egentligen.
Å andra sidan finns den inte utan vertikalgrepp heller så jag har inte kunnat prova.
Men kameran blir ju rent löjligt stor med hänsyn till negativformatet.
Us
 

Linmajon

Aktiv medlem
Vertikalgreppet gör min 10D till helt underbart skön att plåta med, särskilt vid ex. porträttfoto. Kameran blir perfekt balanserad och ergonomin är 110%... Enda nackdelen är att kameran blir lite väl klumpig att släpa runt på tex. i en storstad en hel dag. Då lämnar jag greppet hemma.
Som jag brukar säga - enda nackdelen med en (D)SLR plus optik är att den är stor och tung, allt annat är BÄST, handhavande, ergonomi, sökare, inställningar etc.etc.

Jag anser också att SLR-kameror aldrig varit ergonomiskt bättre än nu, men kanske var det ibland lättare att hitta reglage i blindo på kamerorna förr i tiden med kantigare design. Ofta är knappar så runda och släta att man knappt känner dem.
 

boris.bonasin

Aktiv medlem
Nu verkar det som om ett företag har kommit med ett vertikalgrepp med vertikalavtryckare till Nikon D70.

Det verkar mycket lovande. Enligt beskrivningen tar greppet vanliga AA-batterier med mycket bra kapacitet.

Jag har dock aldrig hört talas om företaget tidigare och kan inte hitta någon prisinformation.

Finns det någon här på FS som tidigare har haft kontakt med företaget och kan bidra med information om det?

Länk till företaget:
http://www.hkjenis.com/English/Esbxl3.html
 

bug

Aktiv medlem
Det är ju fräckt också!

Visst finns det ergonomiska fördelar med vertikalgreppet, men i stor utsträckning tror jag att det säljer för att det får kameran att se coolare ut, mer som proffsmodellerna. De som faktiskt köper proffsmodellerna verkar i sin tur mer intresserade av mindre och lättare kamerahus.

På åttiotalet kunde man köpa winder-attrapper (Hama tror jag) som man dessutom kunde förvara film i. Kanske dags för repris? Man kan ha sensorrengöringskitet i protesen.
 

hansen2

Aktiv medlem
Greve Nickon skrev:
Personligen så har jag vertikalgrepp, förutom de argument som har förts tidigare med bättre grepp, fler batterier osv, för att jag har whiplash.
Tänk vad konstigt man läser in text på morgonen och man är trött. Jag läste "whipass". Tankarna spann iväg om varför man skulle behöva vertikalgrepp om man fått för mycket smisk? ;)

/Johan
 

Linmajon

Aktiv medlem
Absolut enda nackelen med ett vertikalgrepp är att kameran blir lite större och tyngre, annars BARA ganska stora fördelar.
Vill jag ha en smidig liten kamera tar jag med min Ixus, vilkens enda fördel är att den är riktigt liten...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vertikalgrepp ger sämre stabilitet på stativ tack vare större hävstångsverkan. Speciellt vid vertikala bilder. Så det är inte bara fördelar.

Jag använde nästan aldrig MB-21-greppet till min F4 och skulle inte vilja ha ett MB-D100 till min D100.
 

Brejdol

Aktiv medlem
Själv har jag stora händer, så vertikalgreppet är i princip ett måste, dessutom tycker jag om att bära kameran i handen, med remmen lindad om armen.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Linmajon skrev:
Absolut enda nackelen med ett vertikalgrepp är att kameran blir lite större och tyngre, annars BARA ganska stora fördelar.
Vill jag ha en smidig liten kamera tar jag med min Ixus, vilkens enda fördel är att den är riktigt liten...

Hmmm;)
Jag anser att det är just detta som ÄR en av de största fördelarna men ett extra grepp.
Speciellt när man fotograferar med ett teleobjektiv, då kommer den extra tyngden väl till pass. (Enligt mig så bör:) En kamera bakom ett 300mm f4 bör hellre väga 9hg än tex 5,5hg. En kamera bakom ett 500mm bör helst väga över ett kg,, Detta är ju såklart viktigast vid handhållen fotografering.

Vikt är till en myyycket stor del en vanesak enligt mig.


Mvh Niclas,
 
ANNONS