Annons

Blimp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag låg igår och läste i min bibel när det gäller fotografering, "Fototeknisk Handbok" utav John Hedgecoe. Och då uppkom ett par frågor.

Jag läste kapitlet om naturfotografering där han nämner en grej som heter "Blimp" som en självklar grej när man plåtar vilda Djur.

Det är en tjock ljudisolerande påse som träs på över kameran så att bara objektivet sticker ut och sedan sköts den med trådutlösare.

Används det här idag (boken kom utförsta gången -77 och denna utgåvan är tryckt -80)?

Han säger också att man ska ställa in skärpan och fälla upp spegeln innan så att det bara är att trycka av.

Är det här grejer som var viktiga förr i tiden för att kamerorna lät mycket mer eller är det saker som man ska tänka på idag också?

*Nyfiken*

MVH
Greve Nickon:cool:
 

Jeppe

Aktiv medlem
knappast behövligt med dagens kameror, speciellt då inte EOS 100 och 30/33 som är såååå tysta...
 

Loomis

Medlem
Att plåta vilda djur innebär inte alltid att sitta på "behörigt" avstånd med ett supertele. Många gånger behöver man komma fysiskt riktigt nära för att få bra bilder och då är även ett gömsle en nödvändighet. Äldre kameror är väl inga underverk vad det gäller tysthet - lyssna på en Nikon F2 eller F3 med motor. Som arbetsredskap finns det dock knappt något slitstarkare än dessa kameror.
Det där med uppfälld spegel och fjärr(tråd)utlösare används även idag av vissa fotografer beroende på vilka djur som ämnas fotograferas och hur nära man sitter objektet. En rasslande spegel kan ställa till med mycket.
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Jag kan tänka mig att det beror på vilken kamera man har också. Min F90X är relativt tyst, men om man lyssnar på min Mamiya så slår den spegeln så hårt att man blir rädd när man hör den.

Jag är impad av att plåta vilda djur med uppfäld spegel kantänka mig att många bilder går åt helsike.

Men är det ingen som vet om man fortfarande använder "Blimp"? Det är inte viktigt men jag blir så förbaskatt nyfiken när jag läser om sådant här.

MVH
Greve Nickon:cool:
 
ANNONS