Annons

Ojoj, Nikon!

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke B

Avslutat medlemskap
Som jag fattade det då jag läste den, så är det ett annat problem, inte samma bildfel!?

Mitt fel!

Om inte annat en bättre bild på problemet!

Inte meningen att dubbelposta! *Sorry*
 
Senast ändrad:

RockLeffe

Aktiv medlem
Inte samma fel...tyvärr!

Nej, Mikael, du dubbelpostade faktiskt inte =)

Jag är en potentiell köpare av en D70 och har följt mer eller mindre ALLA diskussioner om D70 problem (och fördelar) på dpreview.com.

(Kan kankse nämna att jag inte är speciellt orolig över dessa "barnsjukdomar", eftersom jag har fullt förtroende för att Nikon inom kort kommer att uppmärksamma och åtgärda eventuella problem....jag kommar kanske att avvakta ett litet tag innan köp, men tycker fortfarande att D70 verkar vara en fantastisk kamera!)

De två problemen som just nu är otroligt uppmärksammde (och kankse lite _väl_ uppblåsta i storlek) är dessa:

1.) "Färgskiftningar" - Vid bilder (gäller främst grovt underexponerade bilder) med slutartider på 1/4000 och 1/8000 och ISO 200 i kombination, kan svaga färgskiftningar ske från rött till grönt, höger till vänster på bilden.

Detta har testats av användare här på fotosidan och uppmärksammats av Nikon i både Sverige och Japan, så vi kan nog bara vänta o se vad Nikon gör. Det kan ju eventuellt lösas med en mjukvaruuppgradering!?


2.) Moiré - Vissa bilder med t.ex mycket grönska eller fina linjer (t.ex staket eller persienn) har ovanligt mycket sk. Moiré-mönster uppstått. Detta verkar fortfarande inte vara konfirmerat av Nikon, och uppstår bara hos vissa användare, och än så länge endast (som jag förstått) med Nikons kit lins, 18-70DX, och Nikons 50mm f1.8.

Detta är ju relativt enkelt att lösa i Photoshop, men som de flesta påpekar vill man ju gärna att en kamera i den här prisklassen fungera utan några allvarliga fel.


MvH// Leif S
 

RockLeffe

Aktiv medlem
Haha, läs detta:

Strax att jag postat inlägget läste jag ett svar på en fråga om det är någon som har ångrat sitt beställande/köp av D70. Här är ett, i mitt tycket, klockrent svar (även om problemen kanske finns så har killen rätt):

"In a word: no.


If you read just about any forum here, you'll find people having heart-attacks over a given newly released item simply because it isn't gold plated and able to bring about world peace, all while taking National Geographic quality pictures with a matchbox-sized form factor. If everyone here (on dpreview in general, not only this forum) spent as much time practicing the art of photography as they did endlessly shooting test shots of poorly exposed blank walls (D70 shutter), ridiculously backlit subjects (F828 PF), and meter sticks stuck in poster board (300D/10D focusing), we'd be living in a renaissance era of photography.

I'm not terribly active here for that exact reason. I think DPreview is a good source of information on the technology of digital cameras, but an absolutely awful resource when it comes to the art of photography.

Either way, D70 or D100, get your camera, take it outside, shoot thousands and thousands of images and don't look back."

MvH // leif S
 

Micke B

Avslutat medlemskap
Tack Leif, det var ju skönt att jag inte klantade till det helt, så här första dagen i forumet!

:)
 

pjos

Medlem
Leif,

efter att ha läst en del liknande positiva inlägg lite här coh var gick jag faktiskt och köpte min D70 i dag.

/Pawel

P.S.
Så mycket tid som jag har spenderat på alla dessa forum i förhoppning om att hitta en bekräftelse att det är just den perfekta kameran.... vilket slöseri med tid...
 

RockLeffe

Aktiv medlem
Bra gjort...!

Oh...nu blev jag lite mer avundsjuk =)

Jag kanske också borde spendera mindre tid att läsa diverse forum och ge mig ut o köpa skiten... ;-)

Inge kamera är den perfekta, men den här verkar ju vara i det minsta perfekt...när man tänker på priset!

Tack för svaret!

MvH// Leif

P.S: Tror ändå jag fegar lite o väntar på Phil Askeys recension på dpreview.com...har jag hållit mig såhär länge borde det ju gå ett litet tag till.....;-)
 

elohim

Aktiv medlem
tormig skrev:
Ingen ídé att köpa den här, när som helst kommer en ny modell som är bättre...
..och sedan kommer en till som är bättre.. och en till och en till och en till..

..sedan är pensionspengarna slut för att man ska ha råd att köpa en kamera.
 
ANNONS