Annons

gammal analog till ny digital-vad ska jag ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

lacrits68

Aktiv medlem
det är en jungel där ute!

D100?
D70
beg D serie
Nikon 10d
Fuji 2s

vad ska man köpa? änvänning: allt och överallt!

glug: 18-70 med D70? D100 med 24-85?
vilken RIMLIG PRISSATT telezoom 70-300ed? 80-200 2,8?
läst lite på dprewiew men blir inte riktigt klok!

kan ni hjälpa mig med att berätta era upplevelser?

--J--
 

RolandM

Aktiv medlem
Visst är det en djungel där ute och värre kommer det att bli framöver i takt med att produktionskapaciteten ökar. De prylar som oftas kan återanvändas är optiken. Finns det mycket av denna vara i den befintliga utrustningen kan det vara lönt att fortsätta på den inslagna stigen. Om valet står inför ett helt nytt system kan det vara idé att se över totalkostnaen för den kamera, optik och blixtar samt andra tillbehör som behöver anskaffas. Utvecklingen går fort och det som är modernt idag är omodernt i morgon och tillverkarna ligger hack i häl för att hänga efter varandra med mer finesser, pixlar mm. Det komemr alltid att komma en bättre kamaera bara man väntar, men tyvärr blir det inga bilder under tiden. De som säljer kameror av systemkaraktär runt 6 M pix är Canon, Sigma, Fuji, Olympus, Pentax och Nikon. Minolta har annonserat en godbyit till hösten med bildstabilisering i kamerahuset. Det dröjer nog inte länge innan både Nikon och Canon har placerat in bildstabilisering i sina produkter, Kamerorna är i stortsätt lika bra och det är en fråga om ekonomi och eget tycke som kan avgöra vad som är bäst just nu och fungera i framtiden.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jag tycker Nikon D70 verkar vara det kamerahus som ger mest för pengarna just nu.

Annars skulle jag säga EOS 10D, jag är helnöjd med den.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Har du inget tidigare - välj Canon.
Glöm D70 just nu. pga problem med att kameran drar åt grönt? i vänster kant och rött i höger.

Nikon är tvingade att lösa problemen men när? och hur bra kommer det bli?

Lycka till
 

-Markus-

Aktiv medlem
Inte för att tracka ner på D70 men grannens 1Mpix kamera är nog stabilare.

Den ger inte bättre bilder än D70 långt därifrån, men du vet i alla fall att om du gjort rätt så har du en bra bild. Det vet du inte just nu med D70. Den har alldeles för mycket problem samt att den kostar 13000. Hur kan Nikon ens släppa denna kamera med dessa fel om än dom nu inte uppkommer ofta men dom finns där och rätt vad det är så är dom där när du tar "KORTET" som du alltid drömt om.
 

davidvpt

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Glöm D70 just nu. pga problem med att kameran drar åt grönt? i vänster kant och rött i höger.
-Markus- skrev:
Inte för att tracka ner på D70 men grannens 1Mpix kamera är nog stabilare.

Den ger inte bättre bilder än D70 långt därifrån, men du vet i alla fall att om du gjort rätt så har du en bra bild. Det vet du inte just nu med D70. Den har alldeles för mycket problem samt att den kostar 13000. Hur kan Nikon ens släppa denna kamera med dessa fel om än dom nu inte uppkommer ofta men dom finns där och rätt vad det är så är dom där när du tar "KORTET" som du alltid drömt om.
Har någon av er som gnäller på D70 ens hållt i den, än mindre tagit bilder med den? Dessutom har de enheter som säljs i europa annan firmware än den som sitter i de kameror som uppges ha problem med låg ISO och extrema slutartider, hur ofta man nu har det...

Visst, ska man fotografera testbilder och vita väggar är kanske inte D70 den ultimata kameran, men det är väl nog ingen isf.

Mitt råd till lacrits68: Bortse från ren smutskastning av diverse märken, märkesfanatism är inte det som avgör om det blir bra bilder eller inte, och i slutändan är kameran bara ett verktyg för dig att ta bra bilder. Inget av husen är dåliga (vilket inte gör saken det minsta lättare).
 

barret

Aktiv medlem
Håller med von Plenker

Måtte det inte finna vettigare saker att klämma ur sig.

Alla moderna dslr-er är toppenbra för en amatörfotograf. Klämm, känn och ignorera goda råd från folk som inte begriper vad dom pratar om.
 

tormig

Aktiv medlem
Skippa dprewiew!

Frågan är hur mycket du skall bry dig om vad t.ex. dprewiew tycker (eller "Phil" som lärjungarna säger). Den sajten tycks drivas och besökas av den absolut värsta sortens människor, sk "measurebators", folk som egentligen inte alls är intresserade av fotografi. Försök hitta omdömen från folk som faktiskt använder dessa kameror som de är tänkta. Påståenden som "Glöm D70 just nu. pga problem med att kameran drar åt grönt? i vänster kant och rött i höger" är så larviga att du lungt kan ignorera dem.

En givande recensioner av t.ex. D70 kan du hitta här.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Till tormig

Jag hade aldrig lagt ut över 10 tusen på en kamera som kan dra iväg i färgerna. Så "larvig" är jag.
 

tormig

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Till tormig

Jag hade aldrig lagt ut över 10 tusen på en kamera som kan dra iväg i färgerna. Så "larvig" är jag.
Nej, nej, om ditt favoritmotiv är en vit vägg avbildad med 1/8000 vid ISO 200 så skall du naturligtvis välja en annan kamera.
 

lacrits68

Aktiv medlem
beslut...

Det där med D70 vs D100.

Har inte haft möjlighet att ta bild med någon av dom, men haft möjlighet att pilla på båda. Som "handkänsla" skulle jag välja D1 serie 1:st sedan D100 och D70 rent fysiskt passa inte in i min hand (lillfingret får ej plats på kameran). Kommer månne D70 och få "batteripack/hantag?

(Jo jag vet det har inget med bilder och göra men hur skulle en SAAB låta med plåtisk KLANG när man stänger dörren, eller att de skulle ha träbänkar??? Det handlar lika mycket om känsla!!)

Bilder jag tar är väldigt blandat, med digitala moden hade jag hoppats att skulle vara enklare och få sina bilder förstorade och minskat på antal "icke önskade bilder".

Optiken är man åsså tveksam mot: vissa personer tycker att man ska använda "värdigt" optik för sin kamera...jo men till vilket pris? och när man läser olika "tester" är fina, dyra gluggar inte så bra....trors!

ska man går för Nikon optik eller blanda med tex Sigma?

ju mer man läser och tar reda på desto mer osäker blir man!
=((

ska läs&studera&grubbla vidare!

--J--
 

barret

Aktiv medlem
Gör inte så mycket vetenskap av det. Hitta en kamera du gillar. Jag kör blandat orginaloptik och Sigma på min D100 och hittills är jag nöjd. Gluttar inte omkring för att se om gräset är grönare någon annanstans.

Du borde få en D100 till bra pris nu. Min räknar jag med att köra många år till. Den har alla funktioner och förtroendeingivande känsla som krävs för min nivå av fotografering.

Duger den åt yrkesfotografer så du den gott och väl för mig.

Eller ta Canon....
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja David

Canon driver utvecklingen på den digitala sidan. Konkurrenterna ligger ett steg efter.
De har också visat att det är så dem vill ha det.

Canon säljer mest idag och det borgar för en bättre begagnatmarknad för Canon användare i framtiden.

Ofta så ligger Canons optiker bättre till prismässigt. Optik är det dyra i ett kamerasystem.

Personligen är jag fast i Nikon och hade valt D100. I alla fall hade jag väntat tills D70 har kommit tillrätta med problemen.

Nej Torbjörn inte vita väggar men jag åker slalom och har oftast kameran med. I en solig backe så kan detta bli verklighet.
 

lacrits68

Aktiv medlem
till Mats B...

såg på din profil att du hade en 70-300 ed och en sigma 70-200 2,8.
nöjd med dessa glas? Har inte budget för båda....vilket är mest lämpad tyckr du?
 

barret

Aktiv medlem
Re: till Mats B...

lacrits68 skrev:
såg på din profil att du hade en 70-300 ed och en sigma 70-200 2,8.
nöjd med dessa glas? Har inte budget för båda....vilket är mest lämpad tyckr du?
Det är en knepig en. Därför jag har båda. Sigman är min favorit.

Nikkor's 70-300 är inte så ljusstark och autofokusen är lite seg. Den är dock skarp och lätt att bära med.

Sigman är tung, men ljusstark, snabb autofokus och allmänt lätt att använda.

Om jag skulle välja bara en så blev det nog Sigman och komplementera med en telekonverter om jag vill ha längre brännvidd.
 

davidvpt

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Ja David

Canon driver utvecklingen på den digitala sidan. Konkurrenterna ligger ett steg efter.
De har också visat att det är så dem vill ha det.

Canon säljer mest idag och det borgar för en bättre begagnatmarknad för Canon användare i framtiden.

Ofta så ligger Canons optiker bättre till prismässigt. Optik är det dyra i ett kamerasystem.

Personligen är jag fast i Nikon och hade valt D100. I alla fall hade jag väntat tills D70 har kommit tillrätta med problemen.

Nej Torbjörn inte vita väggar men jag åker slalom och har oftast kameran med. I en solig backe så kan detta bli verklighet.
Jag har svårt att se vad Canons digitalkamerautveckling har med Nikon D70-problemen att göra, om vi ska diskutera sakliga argument.
Att Canon säljer mer kan faktiskt göra att utrustningar får sämre andrahandsvärde då det cirkulerar mer hus och objektiv på marknaden.

Hur som helst har jag ingen som helst anledning att "försvara" D70an eftersom jag aldrig hävdat något om dess kvalitet. Jag konstaterade underförstått att man bör vara källkritisk och inte tro att allt är sant bara för att det står på internet.
Nu har jag inte surfat runt efter omdömmen på Canon-kameror, men det lilla jag har sett så har både 10D och 300D varit behäftade med fel som blåsts upp till overkliga proportioner av personer som idiottestar sakerna. Problem som har få eller inga inverkningar på bilder tagna under fältmässiga förhållande.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
davidvpt skrev:
Jag har svårt att se vad Canons digitalkamerautveckling har med Nikon D70-problemen att göra, om vi ska diskutera sakliga argument.
Det diskuterar inte jag heller för det handlar inte tråden om.
Jepe undrar vad han skall välja.

davidvpt skrev:
Att Canon säljer mer kan faktiskt göra att utrustningar får sämre andrahandsvärde då det cirkulerar mer hus och objektiv på marknaden.
Självklart är det såhär och det borgar för att Canons begagnatmarkand kommer att vara den mest eftertraktade om några år.

Det är väl det som är intressant för dig som köpare?
 
ANNONS