Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAWfiler

Produkter
(logga in för att koppla)

rolfthor

Aktiv medlem
Hej!
Alla bildfiler jag har hittat är jpg.
Finns det någon som vet var det finns okomprimerade RAWfiler eller kan foto och lägga ut eller maila?
TY
Rolf
 

Linmajon

Aktiv medlem
Vad jag förstår vill Rolf ha någon bild i RAW-format att testa med. Tyvärr så blir de stora, runt 6-8Mb med Canons kameror på 6Megapix, annars har jag kunnat lägga upp en eller två.
 

rolfthor

Aktiv medlem
Ja, jag menar såklart NEF som är nikon rawformat.
Och ja jag vill gärna ha originalfilen, vad den föreställer spelar ingen roll tegelvägg eller vad nu fantasin ger. Jag tänker inte skickka bilderna till bildbyrå eller likn.
Rolf
 

bdajegu

Aktiv medlem
Nejdå. Compressed RAW blir nog inte större än så. Min D70 ger filstorlekar mellan 5-8 Mb (RAW + Jpeg)

(..Antar att du såg NEF-länken under resp bild)
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Rolf säger att han vill ha okomprimerade RAW-filer, så det exkluderar D70-bilder. Men vilken kamera vill du ha dem från, D100? Och vad skall du göra med dem?
 

rolfthor

Aktiv medlem
clindh skrev:
Rolf säger att han vill ha okomprimerade RAW-filer, så det exkluderar D70-bilder. Men vilken kamera vill du ha dem från, D100? Och vad skall du göra med dem?
Ja som du förstår har jag nog missuppfattat vad som gäller. Jag trodde att D70 sparade nef/rawfilerna okomprimerat. Tydligen inte så.
Min 990 sparat somTIF och dom blir 9MB stora.
Jag vill alltså ha bilder från D70 inte D100.
Jag ska bara kolla skillnaden mellan jpg och nef.
Alla filer på nätet är ju jpg. Länken till nef-fílerna gav inget resultat att använda, i stortsett s/v bilder. Jag får väl köra in till en stor stad och försöka testa om ingen kan fixa någon bild. Jag lovar att kasta bilderna efter användandet. Rolf
 

Linmajon

Aktiv medlem
RAW/NEF komprimeras ja, men förlustfritt, typ .zip. JPG är kompression med förluster i bildkvalitet, så alltså icke RAW(Canon) eller NEF (Nikon).
TIF är ett värdelöst format för en kamera och något helt annat.
 

uge

Aktiv medlem
ulltand skrev:
Antagligen för att det är ett okomprimerat format = tar stor plats.
Snarare är alla andra format än RAW värdelösa, då dessa är fördiga bildformat med massor av tappad information. Kompression är en anna femma och påverkar bara skrivhastighet och utrymme på minneskorten. Något som dagens snabba utveckling snart gör försumbart.

Kort sagt: raw rules
 

rolfthor

Aktiv medlem
Tack till er som skickat bilder till mig. Jag trodde att jag kunde öppna dom i ps. No .no
Jag fick ladda ner Nikons Capture och ja nu funkar det. Tack tack!!
 

niklasl

Aktiv medlem
Graylingman skrev:
Varför är TIF värdelöst?
Därför att du får stora filer utan fördelen med raw. Tiff-filerna som kommer ur en kamera är 8 bitar, precis som jpeg, medan raw-filerna är 16 (ok, 12 för det mesta...). Annars är tiff inte värdelöst. Du kan i din dator spara dina raw-filer som tiff i 16 bitar och du kan komprimera dem, utan förlust av bilddata, med LZW-kompression.
 

Linmajon

Aktiv medlem
TIF är ett bra format i datorn men inte i kameran. Den består av 'färdigblandade' pixlar, 8 bitar per färg. Enda vinsten är den (oftast) obefintliga bildförbättringen map. kompression, jämfört med JPG.
RAW är en HELT annan historia med ex. 12 bitar/pixel vilka är röda,gröna ELLER blå och av olika antal dessutom. Den största nackdelen med RAW förutom filstorleken är efterarbetningen i datorn. Konverterar man RAW i batch automatiskt, vinner man inget förutom bättre bitdjup efter konvertering.
Detta har diskuterats mycket i andra trådar.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
TIF är ett bra format i datorn men inte i kameran. Den består av 'färdigblandade' pixlar, 8 bitar per färg. Enda vinsten är den (oftast) obefintliga bildförbättringen map. kompression, jämfört med JPG.
RAW är en HELT annan historia med ex. 12 bitar/pixel vilka är röda,gröna ELLER blå och av olika antal dessutom. Den största nackdelen med RAW förutom filstorleken är efterarbetningen i datorn. Konverterar man RAW i batch automatiskt, vinner man inget förutom bättre bitdjup efter konvertering.
Detta har diskuterats mycket i andra trådar.
Mats: Förstår jag dig rätt om jag tolkar dig som att jag inte egentligen har något att vinna på att ställa in min Minolta 7i på TIF i stället för "bästa JPG-läge"? Däremot finns det alltså en del att vinna på att använda RAW?
 

niklasl

Aktiv medlem
Graylingman skrev:
Mats: Förstår jag dig rätt om jag tolkar dig som att jag inte egentligen har något att vinna på att ställa in min Minolta 7i på TIF i stället för "bästa JPG-läge"? Däremot finns det alltså en del att vinna på att använda RAW?
Tar mig friheten att svara på frågan till Mats. I denna länk http://www.jirvana.com/shutterbug/Aug_002_raw_deal.pdf skriver man så här om tiff vs jpeg vs raw:

What about using TIFF files in the camera? Actually TIFF files only solve the lossy compression issue but are still converted to 8 bit inside the camera. Most of the time TIFF files are larger than raw files (remember raw files only hold one 12-bit gray value per pixel) and don’t have the other benefits of raw. I would go as far as saying that an 8 bit in camera processed TIFF file is only slightly better than a high-quality/high-resolution JPEG.

Detta har diskuterats i flera andra trådar tidigare. Observera att detta resonemang kring tiff endast gäller tiff ur en kamera. Tiff som du skapar i din dator, t ex i Capture One eller annat raw-konverteringsprogram, saknar begränsningarna i färgdjup ovan.
 
ANNONS