Annons

Palm som fjärrkontroll till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin74

Aktiv medlem
Helt riktigt...D70 F65 m.fl....inte D100 och andra med gänga i knappen..

Har kollat vidare och Omniremote går att programmera för att ta bilder med intervall, långa slutartider m.m.

mvh
Martin
 

Trracer

Aktiv medlem
Hur funkar det med räckvidden på palmen då? Har sett äldre remote-program till palm för hemelktronik som faller på räckvidden.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag kommer ihåg när jag provade Omniremote som tevekontroll när jag köpte min Palm V. Man fick gå fram till teven och hålla palmen mot IR-ögat :) Palm V är nog ingen höjdare när det gäller IR i alla fall. Fast för att kontrollera kameran är väl egentligen lång räckvidd inte obligatoriskt, bara man slipper röra kameran.
 

Christ

Aktiv medlem
Funkar den till Canon typ 1d,mark2,10D osv....?
Eller finns det någon liknande grejj som klarar att tex låsa exponeringen på låt säga 2min eller liknande?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Har Canonerna IR-mottagare så bör det inte vara några problem. Du kan dock inte använda den fil som finns för nedladdning i länken, den är ju anpassad efter Nikons protokoll. Det du behöver göra är att låna en riktig Canonfjärr och spela in signalerna från den.

Men om Canon har IR-mottagare i kameran så skulle det förvåna mig enormt om du inte kan hitta någon på nätet som redan fixat signalerna.
 

Christ

Aktiv medlem
jimh skrev:
Har Canonerna IR-mottagare så bör det inte vara några problem. Du kan dock inte använda den fil som finns för nedladdning i länken, den är ju anpassad efter Nikons protokoll. Det du behöver göra är att låna en riktig Canonfjärr och spela in signalerna från den.

Men om Canon har IR-mottagare i kameran så skulle det förvåna mig enormt om du inte kan hitta någon på nätet som redan fixat signalerna.

Tack för utförligt svar:).........
Vet ni hur det är med tider å sånt på tex canons fjärr?
 

Martin74

Aktiv medlem
jimh skrev:
Jag kommer ihåg när jag provade Omniremote som tevekontroll när jag köpte min Palm V. Man fick gå fram till teven och hålla palmen mot IR-ögat :) Palm V är nog ingen höjdare när det gäller IR i alla fall. Fast för att kontrollera kameran är väl egentligen lång räckvidd inte obligatoriskt, bara man slipper röra kameran.
5-6 meter inomhus är inga problem med Palm V

Har inte testat längre avstånd.

Väldigt snabb respons.


mvh
Martin
 
ANNONS