Annons

Att tänka på vid nyköp(D70)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bear

Aktiv medlem
Har tänkt lägga vantarna på en D70 snarast möjligt men...

...som nybörjare på området, vad behöver jag tänka på?

Eftersom kit-optiken varkar vara slut så blir det nog Sigma 18-50 och 55-200, synpunkter?

Utöver självklara saker som väska och extrabatteri, vad mer kan behövas?
Filter? Jag har CF 128 + 256mb sen tidigare, funderar ev på ett 512 också.

Tacksam för förslag och synpunkter!

/Björn
 

sagan

Avslutat medlemskap
En 1gb microdrive tycker jag är väldigt bra och prisvärt.
USB 2 kortläsare är trevligt att ha oxå.
Polfilter har man oxå stor nytta av..iaf om man plåtar natur.

Tyvärr vet jag inget om kvaliten på nämnda sigmaobjektiv.
 

Bear

Aktiv medlem
Kom just på själv att en fjärr nog inte skulle sitta i vägen. Har för mig att jag läst att man kunde få den så biligt som 150:-

Vad kan man få ett billigt stativ för?

1Gb vore trevligt men då bröjar det dra iväg... Lär inte få det under 1500-1800, om jag köper det på samma ställe.

Polfilter? Utveckla gärna... :) Hur är det med UV-filter?
 

bdajegu

Aktiv medlem
Tror inte att du behöver ett extrabatteri, det som följer med håller för evigt. Jag har tagit flera hundra bilder och batteriindikatorn visar fortfarande fullt. Nikon uppger 2000 bilder/laddning om jag minns rätt.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Ett 512mb CF kostar ju lika mycket som en 1gb microdrive..om du inte köper de långsamaste typerna, vilket jag inte tror du vill ha.

Ett hyfsat stativ till bra pris:
http://www.scandinavianphoto.se/?44624

Polfilter har man för att förstärka färger, framförallt i himlen men även i grönska o.s.v
Ett polfilter tar även bort reflexer från fönster, vatten och liknande.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Bear skrev:
Ok, bra. Blixt - nån opäng för mig som rookie att äga en extern?
Om du plåtar mycket med blixt så är det väldigt bra..särskilt om du använder blixt som huvudbelysning.
Som upplättningsblixt räcker inbyggda blixten långt.
 

Bear

Aktiv medlem
Ok, tack för synpunkterna Kim!

Det jag är mest fundersam över är dock linserna.
Jag VET att kit-optiken ska vara bra men den verkar det som om man får jaga/vänta på och det har jag lessnat på...

MEN, kommer jag ångra mig att jag inte väntade för att Sigma-objektiven inte alls håller samma klass? Eller? Kunde inte hitta nån recension här inne om dem så det känns lite osäkert... Trots allt lär det tag innan jag köper på mig mer optik så man vill ju ha vettiga grejer från början.
 

JalleS

Aktiv medlem
Jag skulle säga tvärtom...

Det är inte så mycket driftslängden som spelar roll som det faktum att batterierna tar slut förr eller senare. Du kan räkna med att de tar slut när du minst vill det. Ha alltid ett laddat extrabatteri med.

http://www.zebramedia.biz har billiga batterier och kan varmt rekommenderas. Till de priserna (har dock inte kollat priset för ett D70 batteri) är det bara dumt att inte skaffa ett extra.

De har dessutom ganska bra priser på USB2.0 kortläsare samt de bästa svenska priserna jag har sett på minneskort

Jag tycker att det är bättre med två mindre minneskort än ett stort. Det är lite av samma resonemang som gamla tiders "skicka aldrig in två rullar samtidigt till framkallning" Händer det något med minneskortet så kan du räkna med att det händer när det är fullt med kort som du vill ha kvar. Har du två mindre kort, så räddar du i alla fall något.

--jalle

bdajegu skrev:
Tror inte att du behöver ett extrabatteri, det som följer med håller för evigt. Jag har tagit flera hundra bilder och batteriindikatorn visar fortfarande fullt. Nikon uppger 2000 bilder/laddning om jag minns rätt.
 

bdajegu

Aktiv medlem
Bear skrev:
Ok, bra. Blixt - nån opäng för mig som rookie att äga en extern?
Den inbyggda blixten skuggas av kit-optiken vid 18mm, problemet kan även uppstå med annan optik så bara av det skälet skulle jag satsa på en extern blixt.
 

tedsc456

Medlem
Compact Flash II eller Microdrive

Jag väljer mellan ett CF 512 mb II Ultra eller ett 1 GB Microdirive, Det är ju ungefär samma pengar. Är prestandan dålig på Microdriven? Vad ska man välja?
 

sagan

Avslutat medlemskap
Re: Compact Flash II eller Microdrive

tedsc456 skrev:
Jag väljer mellan ett CF 512 mb II Ultra eller ett 1 GB Microdirive, Det är ju ungefär samma pengar. Är prestandan dålig på Microdriven? Vad ska man välja?
Prestandan på microdriven är bra..men Ultra II är bättre.
 
ANNONS