Annons

2000:- för RAW med D70?? (Nikon Capture 4.1)

Produkter
(logga in för att koppla)

RockLeffe

Aktiv medlem
Hej alla,

har länge funderat på om jag ska lägga mina surt förvärvade slantar för att uppgradera till en Nikon D70, och funderar fortfarande, dock nu nära gränsen till köp...;-)

MEN, om jag har förstått rätt måste man ha senaste versionen av Nikon Capture, 4.1 för att kunna nyttja D70:ns RAW filer! Stämmer det? Version 4.0 kostar ju 2000:- hos dustin.se??

Om det verkligen är så att man måste punga ut med ca 20% extra av kamerakostnaden bara för att kunna använda en funktion i kameran, tycker jag det är MYCKET snålt av Nikon....snälla, säg att det inte är så..! Har inte råd...=( Eller, det kanske är ett omen för att jag ska spara mina pengar istället....;-)

Någon som vet något om detta?

Tacksam för svar...//

Leif S
 

Abhraxxas

Aktiv medlem
Verkar lite skumt om de tar betalt för sina "drivrutiner"...

Sen får man hyra avtryckarknappen oxå eller?

Nä, kan inte stämma...
 

andersl

Aktiv medlem
Varför inte lägga dina surt förvärvade pengar på ( en uppgradering av ) Photoshop CS istället? Camera Raw fungerar alldeles utmärkt. Det bör väl komma en uppdatering av PS till D70 snart, om det inte redan fungerar redan i "D100 läget".
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Om det är samma RAW-filer (heter NEF till Nikon) till D70 som till D100 kan du öpnna dem i Photoshop med en medföljande plug-in, du behöver inte Capture till det.
Och snålt av Nikon...tja, de jag känner som kör Canon använder Phase Ones Capture One och inte Canons programvara för att hantera RAW-filer.
Men visst vore det trevligt om Nikon bjöd på NC, även om vi alla vet att de tar in pengarna någon annanstans. Ett företag bjuder aldrig på något.
 

JalleS

Aktiv medlem
Skillnaden är dock

att Canon skickar med ett program så att du kan hantera dina RAW-filer. Att sedan vissa väljer att använda andra program är ju en annan sak.


--jalle

Calle S skrev:

Och snålt av Nikon...tja, de jag känner som kör Canon använder Phase Ones Capture One och inte Canons programvara för att hantera RAW-filer.
Men visst vore det trevligt om Nikon bjöd på NC, även om vi alla vet att de tar in pengarna någon annanstans. Ett företag bjuder aldrig på något.
 

Trracer

Aktiv medlem
Du får med Nikon View, som du kan använda för att konvertera dina NEF:ar till andra format.
 

madsen1

Aktiv medlem
Nikon bjuder på View som funkar som raw konverterare

Dock vet ju alla att vassa program kostar en slant
typ, CL1 och dessa

Köp Capture 4, du kommer inte bli besviken!
 

RockLeffe

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

Har nu förstått att man får med programmet Nikon View med kameran, och att det fungerar som RAW-läsare. Dock är Nikon Capture ett mer "fullfjädrat" redigeringsprogram med funktioner för att ta bort Moirémönster, vinjettering, justera vitbalans osv. osv.

(Kanske lite som Photoshop Elements vs. en fullversion av PS?)

När jag väl bestämmer mig för att lätta på plånboken (måste bestämma mig snart, innan lönen tagit slut ;-) så kommer jag nog ladda ner en trial version av NC 4.1 och se om den är värd att punga ut för! Men i såna fall köper jag den nog från USA för 99$!

Så åter igen, stort tack för svaren! Mycket bra ställe, det här =)

MvH// Leif S

P.S: Vad kostar en uppgradering till PS CS?
 
ANNONS