Annons

Uppgradera Firmware D70

Produkter
(logga in för att koppla)

chralm

Aktiv medlem
Jag har letat och inte funnit ett bra svar.

Är det någon som vet om uppgradering av Firmware på en D70 kan göras hemma, eller måste man skicka in kameran för detta?

Det står inget alls i manualen, men man kan ju se versionen av sin firmware i kameran.

Hittar inget på Nikons webplatser heller.

mvh Christian
 

RolandM

Aktiv medlem
Rimligtvis kan uppdateringen ske hemma, som på de andra kamerorna i den prisklassen genom att ett minneskort med nya programvaran stoppas in i kameran och kameran startas. Kamerorna brukar då hitta programvaran och fråga om den ska läsas in. Det skulle sannolikt bli ohållbart i längden om kameror skickades in. Det är då lättare att tilhandahålla uppdateringar via Internet och fotohandlarna (som även kan vara behjälpliga).

Fundering:
Har Nikon redan nu börjat skicka ut uppdateringar till D70 och vilka fel har D70:an då från fabriken?

/Roland - med uppdateringserfarenhet av Minolta Dimage 7i och Canon EOS 300D
 

chralm

Aktiv medlem
Ja rimligtvis borde det vara så. Men det finns inget dokumenterat om att det är så. Nikon har släppt en ny firmware (1.01 som alla som sålts i europa har från början).

Men vad som är rimligt och vad som är fakta är tyvärr inte alltid samma sak. Därav min fråga.
 

felle

Aktiv medlem
Jag har för mig att man var tvungen att skicka in kameran för att få den firmwareuppgraderad när det gällde D100an. Alternativt kunde man åka förbi huvudkontoret här i sthlm så gjorde de det på ett par minuter.
 

chralm

Aktiv medlem
felle skrev:
. Alternativt kunde man åka förbi huvudkontoret här i sthlm så gjorde de det på ett par minuter.
Aha, du menar det som jag har 200 meter bort. Då är jag lugn. verkar enkelt att uppgradera firmware (bara man bor rätt:) ).

Christian
 

sjohan

Aktiv medlem
En liten fråga. Om man köper kameran från USA så får man väl antagligen med engelsk programvara i kameran? Kan man då uppgradera den till svensk på detta sättet?
 

RolandM

Aktiv medlem
Nikon ska ha en eloge för sin produkt. De är helt säkra på atrt den inte avviker från de specifikationer de har satt upp och därmed behöver de inte uppdateras :)

/Roland - undrar varför han köpte en Canon och inte en Nikon
 

nfoto

Aktiv medlem
Pussig. Instruksjonsboka sier (s. 204) følgende: "Kameraets operativsystem kan oppgraderes av brukeren".
 

chralm

Aktiv medlem
nfoto skrev:
Pussig. Instruksjonsboka sier (s. 204) følgende: "Kameraets operativsystem kan oppgraderes av brukeren".
Japp genom att brukeren går till Nikon tydligen. Jag bor ca 200 meter från deras huvudkontor i Sverige, så jag har inga problem...
 

SNUS

Aktiv medlem
Inga problem

Man behöver inte alls gå till Nikon.

Går alldeles utmärkt att uppdatera på egen hand, räcker man klarar av att läsa "HowTo Upgrade" som medföljer firmware'n.

Men självklart, känner man sig lite osäker & inte har gjort en uppgradering förut så ska man kanske gå till Nikon :)
 
Senast ändrad:

Slowfinger

Aktiv medlem
Rätt. Och den instruktion som finns för uppgradering på Nikon Europes sidor är mycket bra och instruktiv med bilder och allt.
 

chralm

Aktiv medlem
Jo nu när det kommit en firmware så visar det sig ju att Svenska Nikon blåljög i sitt mail till mig i vintras. Sen om det berodde på deras egen okunskap eller något annat är en bra fråga.

mvh Christian
 
ANNONS