Annons

Torktrumma, byte av duk?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sumpen

Aktiv medlem
Hej, är det någon som har erfarenhet av torktrummor för fiberpapper? Jag införskaffade en för några månader sedan och har några frågor:

1. Hur byter man duk? Jag har två rena i reserv och vill byta pga misstanke om fixrester i den som används för närvarande. Men duken går inte att öppna, den är ihopsydd. Måste jag öppna ena sida på apparaten och trä den på alla valsar? Eller finns det något sätt som jag inte har tänkt på?

2. Vilken temperatur och hastighet använder ni för att dels glansa bilderna och dels bara plana dem? Jag har inte lyckats få någon fason på glansningen, bilderna blir bara delvis glansade. Är det något annat jag bör göra för att underlätta glansningen när jag väl funnit den optimala värmen och hastigheten?

Om märket spelar någon roll har jag en FC Print Dryer NR-II D-II, en japansk historia.

mvh

/Erik
 

matsnet

Ny medlem
Byte av duk.

Mors!
Det var rätt länge sedan du lade in din fråga och jag hoppas att du har fått svar redan, men om inte så kommer ett här:
1. Du måste ta bort alla valsar för att få ut duken. Lossa dem på ena siden efter att ha tagit bort skyddsplåtarna.
2. För att glanstorka använd relativt hög temperatur och låg hastighet. Det är omöjligt att säga några siffror eftersom alla torkar är olika. Och glöm inte att sätta an högglansvalsen.
För att matt-torka och få bilderna plana kör på något lägre värme och hög hastighet och utan att högglansvalsen ligger mot. Jag brukade köra mina kopior två gånger, ibland tre.

Om du av någon anledning skulle vilja ha en FC-tork till kan du kolla på Blocket där jag har en ute som jag vill ge bort.
Mvh
Mats Wirström
 
ANNONS