Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika märken på fotokemi?

Produkter
(logga in för att koppla)

Swatcher

Medlem
Jag är nybörjare i mörkrummet och ska nu köpa kemi för första gången. Min fråga är om man kan använda olika märken på sin kemi eller om man måste hålla sig till samma märke genom hela processen.
Jag använder Tri-X och planerar att köpa Kodaks framkallning (D76 & Polymax), stoppbad och fix, men måste i så fall även vätmedel komma från Kodak eller kan jag t.ex. köpa Patersons AcuWet? Vilka delar i processen måste "höra ihop" om man säger så?

Tacksam för tips & råd! :confused:
 

mipert

Aktiv medlem
Inga delar behöver höra ihop.
Så enkelt är det.

Många använder till exempel T-MAX-framkallare, Scanfors snabbfix och vätmedel från, hmmmm minns ej, men inte Kodak.

Vätmedel förresten, var noga med att inte ta i en ”dutt extra” mot vad bruksanvisningen säger. Kan ge beläggning på filmen som kan ge fläckar när filmen torkar.
Som att ha för mycket diskmedel när man diskar.

Lycka till och ta de bilder du gillar.
 

Swatcher

Medlem
Okej, var det så enkelt. Jag trodde att de olika kemierna var framtagna för att komplettera varandra (jfr hur pusselbitar ser ut). Detta sätter ju det hela i ett helt nytt läge. Ekonomiskt i alla fall ;)

Tack också för tipset om vätmedlet! Ett misstag mindre att göra själv. :D
 
ANNONS