Annons

Azorerna

Produkter
(logga in för att koppla)

mipe

Medlem
Skall åka till Azorerna i månadsskiftet april-maj. Tänkte ta med mig Fuji Reala och Kodak Portra VC, och min fru förståss. Har aldrig fotat med Portra VC förut hur tror ni den är i ett landskap med så mycket färger, kanske blir för mycket?
Tror ni Realan blir bra?
Någon som har varit där och kan ge lite tipps på lite av varje.
 

Hercules

Aktiv medlem
Portra 160 VC funkade inget bra för mig. Bättre att köra Reala för landskap. Glöm inte UV filter.

Färgerna blev inte alls som jag trodde och detaljrikedomen uteblev. Det blev inte mycket färg snarare mindre än Reala.
 

Bild2

Medlem
Använd Reala den är bra i alla väder, ta gärna med någon rulle 800 ISO. Det brukar vara ett fint ljus på kvällen då sitter inte 800 fel. Realan har lagomt mättade färger och ger vad jag tycker en rättvisa mot motivet som inte någon annan film ger. Lycka till där nere. Har inte varit där men har nyligen sett bilder därifrån och funderar på att åka dit i höst. Och som sagts tidigare glöm inte UV-filtret.
 

chajo

Aktiv medlem
Bild2 skrev:
Använd Reala den är bra i alla väder, ta gärna med någon rulle 800 ISO. Det brukar vara ett fint ljus på kvällen då sitter inte 800 fel. Realan har lagomt mättade färger och ger vad jag tycker en rättvisa mot motivet som inte någon annan film ger. Lycka till där nere. Har inte varit där men har nyligen sett bilder därifrån och funderar på att åka dit i höst. Och som sagts tidigare glöm inte UV-filtret.
Vänta inte tills i höst, åk i juli istället, då blommar Hortensian, fullkomligt underbart vackert:)
 
ANNONS