Annons

camedia c-765 värd kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

aliquis

Aktiv medlem
Har velat köpa en kamera aslänge nu men kan inte bestämma mig, trist att jag inte tog en canon a80 runt jul.

Kikade på dimage z2 men bilderna var ju klart sämre än camedia c-760, som ju nu kommer i uppdaterad modell som c-765.

Fungerar 10x zoom skapligt på dessa eller är det mest en kul detalj och inget som är användbart i verkligheten så en 3x kamera räcker lika bra? Är canon powershot s1 med bildstabilisator men 3.2 megapixel ett bättre val? Snäppet dyrare ju. En annan nackdel är ju hur grymt mycket dyrare xdkorten är relativt compact flash. Jag kan bara inte bestämma mig, förslag på vettiga kameror och ideer? Budgeten är liten men jag vill ha något som tar bra bilder och där man kan leka manuellt.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Stort omfång har man helt klart stor nytta av..likaså IS (bildstabilisator) S1 IS kostar mer..men använder åh andra sidan CF så priset blir i praktiken ganska lika.

Jag tycker S1 IS känns betydligt bättre i handen än C-760...större och bättre grepp, men framförallt så har den IS vilket är ett stort +.
 

aliquis

Aktiv medlem
Så s1 är att föredra framför c-765? tänkte bara att den var rätt liten och verkade ta ok bilder jämfört med z2 och hade 10x zoom.

Då är frågan om s1 med sina 3.2 megapixlar är vettigare än a80 eller inte, eller vad man skall ha. Så trist när det inte finns några självklara val :(
 

sagan

Avslutat medlemskap
aliquis skrev:
Så s1 är att föredra framför c-765? tänkte bara att den var rätt liten och verkade ta ok bilder jämfört med z2 och hade 10x zoom.
C-765 är utan tvekan en bra kamera (precis som sina föregångare) men svagheterna är som jag skrev dåligt grepp och avsaknad av bildstabilisator.

aliquis skrev:
Då är frågan om s1 med sina 3.2 megapixlar är vettigare än a80 eller inte, eller vad man skall ha. Så trist när det inte finns några självklara val :(
Jag tycker S1 IS är en betydligt intressantare kamera än A80 p.g.a omfång och bildstabilisatorn..bildkvaliten är bra på båda.

Det handlar till stor del om du prioriterar en liten kamera eller en kamera med större möjlighter (S1 IS är ingen jättestor kamera heller dock).
 

aliquis

Aktiv medlem
skitsida, slänger upp inloggningen hela jävla tiden när jag vill lämna ett meddelande, nåja:

men 3.2megapixel känns ju så lite, räcker det åt en sådan som mig? och kameran är ju rätt dyr för att ge 3.2.
Skulle väl komma en uppdaterad lite mindre version av sonys pdc(?)-v1 i maj eller juni eller vad det var men jag kommer inte ihåg vad den skulle heta, trodde v10 men hittar den inte. Jag är ju arbetslös så pengasituationen suger, så något mellan 3-4 hade ju varit bäst, typ 4 med minneskort hade varit lagom, men då får man ju bara skräp antar jag.
Övervägde ju A80 före jul men det blev ju inget med det och nu vill jag inte köpa den för den är ju inte mycket billigare än då och då känns det ovärt. Men jag vill ha en kamera =P
 

sagan

Avslutat medlemskap
aliquis skrev:
men 3.2megapixel känns ju så lite, räcker det åt en sådan som mig? och kameran är ju rätt dyr för att ge 3.2.
3.2mp räcker långt om de är hög kvalitet på pixlarna..och det är det på S1 IS.
Dyrt för 3.2mp..ja, men inte för 10x zoom med bildstabilisator.

aliquis skrev:
Skulle väl komma en uppdaterad lite mindre version av sonys pdc(?)-v1 i maj eller juni eller vad det var men jag kommer inte ihåg vad den skulle heta, trodde v10 men hittar den inte.
http://www.cyberphoto.se/sony/w1.php
 

aliquis

Aktiv medlem
Precis, kan den vara värd något? :D
Ugh, bara memorystick ju, SanDisk MemoryStick 512MB PRO Blue (12x hastighet) bara 2.4kkr, inte så aktuellt det heller då :(
 

sagan

Avslutat medlemskap
Den har ju inte kommit ut än, det finns alltså inga tester.
Så hur bra den är, går inte att säga.
 

aliquis

Aktiv medlem
sagan skrev:
3.2mp räcker långt om de är hög kvalitet på pixlarna..och det är det på S1 IS.
Dyrt för 3.2mp..ja, men inte för 10x zoom med bildstabilisator.
http://www.cyberphoto.se/sony/w1.php
Om du satt i ungefär samma situation pengamässigt vad skulle du hitta på då? cf eller sd är ju enda intressanta minnesformaten, eller ja, bara cf egentligen, allt annat är ju grymt dyrt. Vet inte om man skall vänta tills det finns ännu bättre kameror, men det kan man ju göra i all oändlighet, eller ta en nu. Du tycker iaf s1 är bättre val än a80? hade den inte sämre sådan däringa avståndsmätartjosan? Man stör sig inte på sådana däringa lilakanter som man verkar få på alla 10x-kameror? eller kommer dom bara fram när man använder 10x och är mindre om man håller sig till 1-2x?

s50 var ju också aktuell runt jul, den eller a80, s50 har ju gått ner i pris men det har inte a80.

Så a80, s50 eller s1. 5 megapixel fast lägre zoom och sämre video eller 3.2 megapixel fast bättre zoom och video, kanske skiljer mer också? ;D

"Autofocus System 1-point AF (Any position is available)"
Det jag menar, dom andra har ju någon 9punkters?
 
Senast ändrad:

sagan

Avslutat medlemskap
Jag tycker S1 IS är bästa köpet..japp.
Det är den kameran som mest känns som en "riktig" kamera och som har störst möjligheter.
 

aliquis

Aktiv medlem
K, då är frågan om man bör köpa den i sverige, euland eller usa, om man bör ha vanligt cfminne, snabbt cf eller microdrive, och hur mycket.

Verkar ju som dom gillar snabbt minne om man vill leka film, och det kanske man vill, så då är det väl snabbt cf eller microdrive som gäller, 1gb microdrive är ju rätt billigt. Men den är väl långsammare och man tappar kanske lite i säkerhet? Ett annat alternativ är ju typ 256mb snabbt minne och en mp3spelare typ archos med inbyggd disk och kortläsare ;D

Några ideer vad gället sådant och kan vara mest prisvärt?
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jag har en 1gb microdrive och jag tycker den fungerar mycket bra, har använt den flitigt under 2 år, den har fungerat felfritt.

Lägsta pris på
S1 IS
 

aliquis

Aktiv medlem
1gb microdrive var visst lika dyrt som 1gb vanligt cf numera, man fick väl bara lite extrapris på microdriven med s50n som jag kikade på innan då.

5.800 för kamera, väska och 512mb ultra 2, saftigt :(
 

wsaar

Aktiv medlem
Jag hade tidigare en Olympus C-750 men sålde den. Ett problem med den kameran, och även Canon S1 IS enligt recensionerna, är att EVF-sökaren inte är ljusförstärkt utan blir helt svart i dåligt ljus. Detta gör det omöjligt att utföra standardkontroller som t.ex. att se att inget sticker ut ur skallen på folk i bilderna eller att fötterna är med.

Jag skulle personligen inte köpa en kamera utan ljusförstärkning på EVFen, men det är kanske inget man behöver om man t.ex. främst ska plåta naturbilder. En Minolta A1, eventuellt begagnad, verkar vara ett bra alternativ nu när A2an kommit och priset börjat gå ner. Den har ljusförstärkt EVF, bildstabilisering och använder även CF-kort. Jag har dock ingen egen erfarenhet av den utan kommer vänta tills Minolta rapporterar prisläget på sin DSLR innan jag köper nytt.

Frågan du bör ställa dig själv är vad du tänker, och speciellt vad du inte tänker, fotografera.
 

aliquis

Aktiv medlem
Ah, kanske är något att fundera på. Skrev ett långt mail till stackarna på cyberphoto :(

Men om man kikar i vad som borde vara den optiska sökaren men inte är det, spelar det någon roll hur ljuset är runtomkring då? Jag menar man har väl ögat i gluggen så det borde väl skärma av omgivande ljus rätt bra eller?

Men tja, visst kan jag väl leta begagnad A1 också :)
 

aliquis

Aktiv medlem
Jag skall inte fota något speciellt, har bara inte haft tillgång till en kamera på en 10 år eller så och det är ju trist att inte ha någon. Helst vill jag väl ha den som vardagskamera/dagbokskamera, dvs något man orkar släpa med sig dagligen utifall att det är något man vill ha ett kort på, men för dens skulle behöver den inte vara stor som ett kreditkort och 1cm tjock, även om det vore en fördel.
 

wsaar

Aktiv medlem
Det är inte reflexer från ljuset runt omkring som stör bilden i sökaren. Den elektroniska sökaren är en liten bildskärm som visar bilden från bildsensorn som också används för att ta bilden. Problemet är att bilden som visas i sökaren måste uppdateras många gånger i sekunden och därmed måste använda kortare slutartid än ett verkligt foto. Detta gör att sökaren kan bli för mörk för att vara användbar.

Olympus har förbättrat den elektroniska sökaren på modellerna som kom efter C-750 men jag vet inte om de använder ljusförstärkning. Du kan läsa vad en recension skriver om den elektroniska sökaren (EVF) på Canons S1 IS modell här (gissar att "very hard to see" inte är en överdrift):
http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_s1-review/index.shtml

Har själv funderat på en kompaktkamera som man alltid kan ta med sig och lutar då lite åt Sony's DSC-V1. Den verkar vara snabb, har 4x zoom och verkar kunna ta bra bilder under alla förhållanden (ett annat problem för Olympusarna och Canon IS är att de saknar stödlampa för autofokusen i dåligt ljus). Problemet med Sonyn är dock att batteritiden verkar vara dålig, att den saknar svartvitt läge och att batterier och minneskort är bland de dyraste på marknaden.
 
Senast ändrad:
ANNONS