Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70 eller Canon 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

piix

Aktiv medlem
Skulle behöva lite hjälp på traven här... är ute efter en D-SLR men har svårt att välja. Som det ser ut står det mellan Nikon D70 och Canon 10D. Har hittat D70n med två Sigma-gluggar, 18-50 och 55-200mm för 13kkr. Samtidigt finns 10D med en Sigma 18-50mm för 15kkr.

När man ändå lägger ut så mycket pengar, är det värt att satsa på Canon 10D istället då? Den ska väl vara vassare? Så är det ju det här med märken också, som jag förstått det har Canon större utbud och lite bättre priser, eller har jag helt fel?

Objektiven som följer med kamerorna är kanske inte är de bästa, men det är en början. Huvudsaken, som jag ser det, är att få ett bra hus som man kan växa med...

Hoppas någon kan hjälpa mig hitta rätt i digitaldjungeln...
 

-Markus-

Aktiv medlem
Skulle jag köpa en D-SLR så skulle jag kolla på 300D för den är billigast. Men då skulle jag tänka hmm om jag lägger till bara lite så är jag uppe i D70 som är en nyare kamera. Men när jag ändå lägger ut 13000 så skulle jag inte tveka att lägga till 2000 till och ta en 10D.

Varför jo för att 10D verkar klart bäst och jag anser att alla ligger i samma prisklass
så varför nöja sig med det näst bästa.

Så helt klart en Canon 10D skulle jag välja.
 

tedsc456

Medlem
Bästa tipset jag kan ge är att kolla in http://www.kenrockwell.com/nikon/d70.htm eller www.dpreview.com. Vad jag kan se utifrån dessa artiklar så är D70 att föredra. Men det är ju två väldigt bra kameror båda två så det blir inte fel hur du än väljer. Jag har själv en D70 och är hysteriskt nöjd. Det är inte bara det att bilderna blir fantastiska utan användarvänligheten är enormt god. Jag har tidigare haft en Canon EOS 5 och en Minolta Dynax 7 och jag tycker D70:n är överlägsen sett till handhavande.
 

j3n5

Aktiv medlem
Köp ett d70 hus med en bätter glugg typ tamron 28-75. Jag tycker de billiga sigmagluggarna är på tok för plastiga för att passa till dessa typer av kameror. Iof verkar Nikons medföljand optik bra, med det kittet verkar svårt att få tag på.
 

gerhardp

Aktiv medlem
Lägg mer tid och kraft på att bestämma dig för en optikserie som passar dina syften. Kamerahusen (D70/10D) är i princip i samma prisklass och ger dig mycket för pengarna.

I det långa loppet är det optiken som är den viktiga investeringen och som binder mest pengar.

Inget kamerahus/sensor presterar bättre än glaset du sätter på. Så har det alltid varit - även i den analoga världen.

/G
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
gerhardp skrev:
I det långa loppet är det optiken som är den viktiga investeringen och som binder mest pengar.
Tydligare än så kan det inte uttryckas! Stryk helt enkelt modellbeteckinarna på huset och gör valet utifrån frågan: Canon eller Nikon (eller Pentax eller Olympus).
 

barret

Aktiv medlem
Test i PP

Practical Photography har utlovat ett test av 6 st dslr-kameror i nästa nummer.
 

gulan

Aktiv medlem
...kommer (nog) välja 10D

Jag är i samma sits som du. Står där och väljer mellan tre mycket bra kamror: D300, D70 och 10D.

Även om bilderna är de bästa från D300:an gillade jag personligen inte den delvis på grund av utseende måste jag nog erkänna men även för att det inte känns som man kan "växa" med den kameran. Skulle jag köpa den skulle jag byta ut den om ett år eller så.

Kvar är D70 och 10D. Egentligen tycker jag mycket bättre om Nikons kontroller (gammal F100-användare) men även 10D har sina fördelar varför jag jämställer husen.

Varför kommer jag troligen (har inte köpt den ännu) välja 10D istället? Jo, bildkvaliten...eller snarare så att jag tycker bättre om canon-bilderna som känns minder digitala. Att Canon har ISO100 gör också sitt.

Som någon sa i en anna tråd så är det trevligt att man numera delvis kan släppa teknikjämförelsen och faktiskt fokusera på bilderna.

Innan man köper bör man dock jämföra bilderna SJÄLV och inte lita på någon annan. Ladda exempelvis ner bilderna från DPreview.com och besluta själv vilka bilder du gillar bäst.

Medan jag gillar 10D:s bilder bättre verkar många andra (inkl. Phil som skriver testerna på PDreview) anse att D70:an ger båttre bilder.

Vad gäller linser så tror jag faktiskt att både Canon och Nikon plus alla 3:e-partsleverantörer kan leverera de linser du behöver till OK priser.

/Gulan
 

Asyvan

Aktiv medlem
piix skrev:
Hoppas någon kan hjälpa mig hitta rätt i digitaldjungeln...
Jaha, då ska vi se vad lilla jag kan bidra med...
Stod i precis detta valet för några dagar sedan. Mitt resultat blev Canon EOS-10D. Mitt val började som en jämförelse mellan kamerahusen, men slutade i ett strategiskt märkesval där Canon vann.

Vad gäller kamerahuset så avgjorde följande förvisso till Canons fördel:
- Vertikalgrepp med dubbla batterier
- Otroligt gedigen, proffskänsla
(D70 är inte alls lika plastig som 300D men inte i klass med 10D eller D100 på långa vägar)
- För liten sökare (18mm) i D70

Men framförallt så var det Canons optik och deras breda utbud av kamerhus som var avgörande. Canon regerar fullständigt. Chansen att den investering jag gör nu i optik blir till belåtenhet med framtida kamerahus ser större ut med Canon än Nikon.

Det som Nikons kamerahus hade, som jag kanske kommer sakna är:
- Otroligt snabb skrivning till CF-kortet

/BaraJag
 

piix

Aktiv medlem
Tack för alla svar... det lutar nu åt en 10D för mig. Båda verkar dock vara väldigt kompetenta kameror. Nu gäller det bara att hitta ett köpställe som har den i lager också...
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
piix skrev:
Nu gäller det bara att hitta ett köpställe som har den i lager också...
Je, det tycks ju vara det stora problemet med dessa två kameror verkar det som. Min flickvän beställde en D70 med kitzoomen strax innan de kom ut. Hon var nummer 6 på listan i affären, och de fick 5. Budet om när det kommer nya har ändrats fån "8-14" dagar, via "nästa vecka" till "inom några veckor, förhoppningsvis" som är det nuvarande budet. Den som väntar på något gott väntar alltid för länge... ;o)
 

gulan

Aktiv medlem
Dustin har ett par inne

HejHopp!

Dustin ska tydligen ha ett par 10D:eek:r inne...Kan vara värt att slå dem en signal.(ok pris tror jag också)

/Gulan
(som förhoppningsvis kan hämta ut sin 10D innan helgen!)
 

Linis

Avslutat medlemskap
Hej!

Just nu står jag inför samma val som er. Men jag har inte bestämt mig ännu. Måste sälja min andra kamera först innan jag har råd att lägga ut till en ny.

En liten fråga bara, jag har en analog Nikon kamera med 1 objektiv Tamaron 28-200 mm.
Kan man använda detta på en digital system kamera?

Sen undrar jag om alla Nikons analoga objektiv fungerar på en D70?

Och fungerar alla Canons analoga objektiv på alla digitala systemkameror?

Tacksam för svar!
Mvh Lina
 

greggan

Aktiv medlem
Resonemang!?

På den tiden (Igår) då man andvände film så kanske husets betydelse för bildens kvalitet var av lägre ordning.
Men...
Idag är ju huset dessutom filmen och vikten av husets betydelse har ökat!

Eller.....????
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Linis skrev:
Sen undrar jag om alla Nikons analoga objektiv fungerar på en D70?
Alla autofokusobjektiv funkar fullt ut. Alla manuella objektiv som är AI eller senare typ (här pratar vi sjuttiotal) går att montera och fotografera med, men ljusmätaren i kameran slås av. Objektiv innan AI går inte att montera om man inte AI-modifierar dem med en fil.
Linis skrev:
Och fungerar alla Canons analoga objektiv på alla digitala systemkameror?
Inga manuellt fokuserade objektiv passar. Alla autofokusobjektiv funkar fullt ut, utom EF-S 18-55 som enbart passar 300D
Linis skrev:
En liten fråga bara, jag har en analog Nikon kamera med 1 objektiv Tamaron 28-200 mm.
Kan man använda detta på en digital system kamera?
Det fungerar fullt ut. Du kommer dock att märka av kvalitetsbristerna mer på D70.
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Re: Resonemang!?

greggan skrev:

Men...
Idag är ju huset dessutom filmen och vikten av husets betydelse har ökat!

Eller.....????
Stämmer, men kvalitetsskillnaden på bilderna från D70 och 10D är så liten att den ensam inte utgör ett bra beslutsunderlag. Dessutom har ju husets livslängd förkortats av just det skälet att det också agerar "film", och "filmen" utvecklas i en rasande fart. Därför tycker jag att det är viktigt att inte hänga upp systemvalet på de hus som finns idag, eftersom det är troligt att alla andra delar, i form av optik och tillbehör, kommer att leva betydligt längre än huset.
 
ANNONS