Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inledande kvaliteter hos Casio EX-P600

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Lindroos

Aktiv medlem
Jag köpte igår en Casio Exilim Pro EX-P600.

Den är alldeles ny och har inte testats än i pressen eller av någon av de mkt bra testsajterna på nätet.

Jag köpte den av anledningen att jag ville ha en förhållandevis liten kamera att ha med mig jämt, samtidigt som den erbjuder alla manuella möjligheter.

Inledningsvis kan jag berätta följande:

* Den är ganska snabb.
* Den har PC-synkkontakt för extern blixt!
* Den verkar ha lång batteritid. (har inte behövt ladda än, och batteriet är fullt fortfarande. Jag har fotat kanske hundra bilder och tittat på dem en hel del och fnulat med menysystemet)
* Testbilder av andra ägare på nätet indikerar att den verka ha bra skärpa och exponering. Här har jag inget att kommentera än då jag haft den för kort tid.
* Den är rätt enkel att hantera.
* Skärmen är mer högupplöst än många andra och 2 tum stor på diagonalen.
* Optiken är något mer vidvinklig än de flesta konkurrenter, motsvarar 33 - 132 på kamera för 35 mm-formatet. Med vidvinkeladapterlins kan man nå ända ned till 23 mm vilket är mycket skoj! Det motsvarar ungefär en 14 mm optik på en Canon 10D.

Jag gillar den än så länge. Naturligtvis är den inte perfekt men då ska man upp i D-SLR-klassen vilka inte heller är perfekta och dessutom är de inte lika portabla. Min plan är att ha en liten med sig när man inte tänkt fota (för att kunna ta de bilderna då man annars inte har kameran med sig), och en stor D-SLR att ha när jag vet att jag ska fota.


Den är dock en liten aning för tjock tycker jag (ca 45 mm på tjockaste stället och 26 mm på tunnaste). Det hade också varit trevligt med en blixtsko och dioptrijusteringsmöjlighet. Som väl är har jag 2,0 i syn. Ännu mer vidvinklig hade också varit önskvärt.


Den verkar helt klart vara en Canon S50-killer! Ett alternativ är förstås Nikon 5400 men den är betydligt större, segare, och har konstig interpoerlig till lägre upplösningar.
Klart bättre än Minolta F300 också eftersom åtminstone F200 har rapporterats ha väldigt dålig batteritid.

Var är Canons efterföljare till S50 egentligen? Något måste de ju ha som lurar bakom vassen. De får ju ta och skärpa sig med den designen som har sett ut likadan i flera år nu.
 

Gurra101

Medlem
OK låter intressant! Är bara nybörjare men vill ha något bra från början! Har en kompis som har en Pentax Optio 555 så det är den jag jämnför med! Men som sagt det blir nog en Casio! Var köpte du din! Bor i Malmö och hittar inget ställe som har eller kommer få in den! Ska köpa över nätet för blir billigast så men man vill ju gärna kolla in den "live" så att säga eller hur...
 

Johan Lindroos

Aktiv medlem
Jag har också tittat lite på Pentaxen. Den har en trevlig storlek och mer zoom än andra kompakter.

Varför jag tappade intresset på den var att den ger ganska brusiga bilder. Bilderna präglas som så många andra med större zoomomfång av störande färgfel i bilden ytterkanter. På DPreview.com finns en bra test av 550 och som jag har förstått det så blev det inte så många ändringar eller förbättringar på 555. Zoomen är tyvärr inte så vidvinklig (motsvarar 37,5 mm). Den ska tydligen ha bra batteritid.



Det som jag tycker P600 leder stort på jämfört med 555 är:
* Mer vidvinklig (motsv. 33 mm)
* Rätt snabb fokusering (viktigt)
* Uttag för blixt
* Bruset tycks vara förhållandevis lågt vid låga ISO.
* Bra (bättre?) upplösning (jag antar att den är bättre eftersom det är 6 MP, det ser åtminstone ut som om bilderna innehåller god detaljeringsnivå utan att för den skull se överdrivet uppskärpta ut).
* Bra optik jämfört med konkurrenter f motsvarande pris. (vissa defekter kan anas, men vilken optik är perfekt?)
* Jättesnabb att bläddra mellan bilder! Slår allt annat jag sett.
* Jag upplever menyhanteringen och snabbfunktionsknappar och annat som logiskt och snabbt att använda sig av. Dock är manualen tämligen usel! Där står inte så mycket om varför man skulle vilja göra olika inställnigar.
* 2-tums skärm (dock lite väl mörk, jag har inte hittat var i menyn man ställer dess ljusstyrka/kontrast, jag tror att sådan möjlighet inte finns)
* Skön att hålla i, dvs den har en del utstickande saker som gör att den inte glider ur handen.
* Olika vidvinkel- och teleadapterlinser kan monteras.
m.m.
Som en "prosumerkamera" fast i litet format!

Jag köpte min via en datorbutik (dataknuten.se), beställde och hämtade dagen efter i Tallkrogen i Stockholm. Man kan säga att jag köpte grisen i säcken eftersom jag inte pillat på den innan köp, men efter att ha letat kameror i nästan ett år utan att ha hittat någon annan som direkt lockade mig, så kände jag att denna hade det mesta man önskar sig. Jag hade dock känt lite på en kompis Casio QV-R51 som har många av P600ans fördelar som t.ex. snabb bläddring mellan tagna bilder.


Du kan även kolla en del snack på nätet om den på dpreviews Casioforum. Det pågår ganska mycket dösnack och mycket är ganska oinsatt. Men det finns en del "testbilder" att kika på.
 

janingem

Aktiv medlem
Johan Lindroos skrev:
Varför jag tappade intresset på den var att den ger ganska brusiga bilder. <klipp> På DPreview.com finns en bra test av 550 och som jag har förstått det så blev det inte så många ändringar eller förbättringar på 555.
Jag har läst att det bland annat var just brusproblemet med 550 som löstes i 555.
 

aliquis

Aktiv medlem
Är detta en kamera ni skulle rekommendera som nybörjarkamera? Kikade runt på canon a80 o så i julas men bestämde mig aldrig så det blev inget köp, eller, jag beställde en s50 med 1gb microdrive men ändrade mig och sket i allt.

Nu har jag övervägt s1 is och olympus c-765 men man kanske inte behöver 10x zoom... Har assvårt att komma fram till ett val, a80 är säkert lämplig men känns trist att köpa den nu 4månader senare bara 200kr billigare och ha missat det jag tänkte ha den till först.

Hur är objektiken? brusiga bilder? bra menyer? lätt att göra saker o ting manuellt?

jag vill mest ha en vardagskamera som man kan släpa med sig jämt o fota det man vill, men man måste kunna göra allt manuellt och bilderna bör ju bli bra ;D

Vad har ni för erfarenhet av andra kameror?
 

Gurra101

Medlem
Johan jag läste lite om denna kameran och andra användare sa att batteriluckan var lite plastig och öppna sig lite lätt samma med minnesluckan (vet inte om det e samma lucka). Hur tycker du att casion är? Känns det som ett kvalité bygge?? Störigt jag bor i malmö men har inte hittat något ställe som har denna kamera! Man vill ju gärna klämma lite innan man köper eller hur!
 

Johan Lindroos

Aktiv medlem
janingem skrev:
Jag har läst att det bland annat var just brusproblemet med 550 som löstes i 555.
Möjligtvis har den lite lägre brus (kanske, svårt att avgöra för jag har inte sett någon seriös mätning av 555 hittills). Var har du läst om att 555 brusproblemet har "lösts"? Personligen tycker jag att det ser inte bra ut ändå.

Du kan jämföra dessa testbilder av 550 och 555. Nu är ju ljusförhållandena olika så det blir svårt att jämföra. 555 ger möjligtvis lägre brus men är klart synligt i 100% på skärmen. Jag gillar inte heller dess skärpningsalgoritm med "grova" konturer.

555:
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/optio555/samples/IMGP0027.JPG

550:
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/optio550/samples/IMGP0040.JPG

(egentligen skruttiga jämförelsebilder)


Utseendet på Casions skärpningsalgoritm gör att det ser mycket "slätare" ut fast ändå med bibehållen skärpa. Resultatet liknar lite det som hos Canon 10D, fast förstås med oundvikligen något högre brus.


Men det viktigaste är att man har tid på sig att ta den där ögoblicksbilden man vill ha och det kan man inte med Pentax 555 eftersom starttiden på Pentax är 5 sekunder, samt att dess fokusering tar alldeles för lång tid på sig. Detta gör att även om kameran hade varit jättebra i bildkvalitetshänseende i vilket fall som helst är för mig totalt ointressant.
Då hinner man ju inte fota nånting som flyttar på sig (såvida man inte har kamera påslagen hela tiden förstås, men vem har det?).


/Johan
 

Johan Lindroos

Aktiv medlem
Gurra101 skrev:
Johan jag läste lite om denna kameran och andra användare sa att batteriluckan var lite plastig och öppna sig lite lätt samma med minnesluckan (vet inte om det e samma lucka). Hur tycker du att casion är? Känns det som ett kvalité bygge?? Störigt jag bor i malmö men har inte hittat något ställe som har denna kamera! Man vill ju gärna klämma lite innan man köper eller hur!

Det är samma lucka som täcker för batteriet och minneskortet, och den öppnas INTE lätt av misstag. Den sitter "som gjuten" på plats tycker jag. Luckan är förstås av plast men den är absolut inte bräcklig. Skalet i övrigt är av rostfritt stål och väljarratten är av utsvarvad metall. Så kvalitetskänslan är i övertag ändå! Finns det egentligen NÅGON kamera på marknaden som har batterilucka av metall?


Kameran har tre halvirriterande buggar/egenskaper tycker jag:

1. Om man ställer in i menyn att men inte vill använda digital zoom så har det ändå slagits på igen nästa gång man sätter på kameran. Övriga inställningar sparas som vanligt mellan av- och påslag.

2. Även om batteriet räcker väldigt länge så tycker jag att batterimätaren inte visar ett linjärt beteende. Batteriet indikeras vara helt fullt, sedan kan det ta helt slut på rätt så kort tid. Kanske kommer detta att bättra sig då jag laddat batteriet fullt och ur ett flertal gånger, men än så länge känns det likadant som batterimätaren på gamla Ericsson GH3337 som säkert någon kommer ihåg.

3. Den har beskyltts på dpreview för att ha oexakt zoom. Det beror dock på att den har bara ca 7 lägen. Då fortsätter den ett steg även om man vill zooma bara lite grann. Man kan förledas att tro att den är seg men det breror på de få zoomstegen.
 

Johan Lindroos

Aktiv medlem
aliquis skrev:
Är detta en kamera ni skulle rekommendera som nybörjarkamera? Kikade runt på canon a80 o så i julas men bestämde mig aldrig så det blev inget köp, eller, jag beställde en s50 med 1gb microdrive men ändrade mig och sket i allt.

Nu har jag övervägt s1 is och olympus c-765 men man kanske inte behöver 10x zoom... Har assvårt att komma fram till ett val, a80 är säkert lämplig men känns trist att köpa den nu 4månader senare bara 200kr billigare och ha missat det jag tänkte ha den till först.

Hur är objektiken? brusiga bilder? bra menyer? lätt att göra saker o ting manuellt?

jag vill mest ha en vardagskamera som man kan släpa med sig jämt o fota det man vill, men man måste kunna göra allt manuellt och bilderna bör ju bli bra ;D

Vad har ni för erfarenhet av andra kameror?

Du bör ta ställning till om du vill ha manuella möjligheter. Då är det bara att välja bland det plötsligt starkt reducerade antalet kameror som har manuella möjligheter.

Sedan är ju storleken av stark betydelse, vill du ha den runt halsen eller kunna ha den i jackfickan eller t.o.m. jeansfickan?


Menyerna är väldigt snabba att bläddra i, man använder piltangenterna för att hoppa mellan bländare, tid. Sedan finns "EX"-knappen som man väljer färgtemperatur, ISO, ljusmätarinställning, och fokuseringssätt. Ladda hem manualen från Casio så kan du läsa allt om hur man ställer in den! (många sidor, typ 250 stycken) Den har även en ytterligare "James Bond"-stajl på skärminfon, men den är för mycket jippobetonad tycker jag, där finns dock histogram i RGB(!).

Som den är för mig så är den en av de minsta som har manuella möjligheter och ändå hyfsad bildkvalitet (d.v.s. sämre än D-spegelreflex, men verkar ändå bra i jämförelse med andra kompakter).


S50 gick bort för mig då den fokuserar för långsamt och känns "klossig".
 

Gurra101

Medlem
Läste även detta är det något du har problem med din med??

"Unfortunately, my camera also DOES show some vignetting artifacts, especially noticeable at the top left corner, but so far I think I can live with it."
 

Johan Lindroos

Aktiv medlem
Vinjettering är inget som jag störts av. D.v.s. jag har inte specifikt letat efter det. Hade det varit påtagligt mycket hade man ju störts mycket av det. Å andra sidan finns ju detta problem i vilken kompaktkamera som helst, och jag undrar om det egentligen är någon liten kamera som är fri från problemet.
För att göra det seriöst vill jag helst se att någon (eller jag själv för den delen, fast jag fotar helst något som roar mig :) ) gör seriösa tester av detta och fotar någon helvit vägg t.ex.

Det finns ingen liten kamera som är perfekt, inte ens D-SLRerna är perfekta. Det handlar mer om att välja den som man:

A) gillar att handha
B) tar för mig tillräckligt bra bilder
C) har så få kompromisser som möjligt som inte retar upp mig såpass att jag slänger kameran och skaffar en annan.

Typ. För mig i alla fall.
 

Johan Lindroos

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag kommer nu med en RÄTTELSE till det jag skrev tidigare, citat nedan. Jag kom på det när jag satt och bläddrade bland menyerna igår kväll.


Johan Lindroos skrev:
...

Kameran har tre halvirriterande buggar/egenskaper tycker jag:

1. Om man ställer in i menyn att men inte vill använda digital zoom så har det ändå slagits på igen nästa gång man sätter på kameran. Övriga inställningar sparas som vanligt mellan av- och påslag.

...

Orsaken att det blev så är att det finns en undermeny i menyn som heter "Memory". Där finns det "Digital zoom: On/Off". Jag hade valt den till "Off" eftersom jag inte vill ha det (man tänker ju så när man ser texten). Emellertid betyder det i just denna meny att vid av och påslag att kameran ska återgå till defaultläget vilket är digital zoom on (tror jag). Det finns ett annat ställe där man ställer "Digital zoom On/off" också i "REC"-menyn.

I vilket fall som helst så uppför sig kameran nu helt som tänkt, d.v.s. har jag valt ingen digital zoom, så kommer den ihåg det även efter avslag. Dylika beteende kan inställas för en herrans massa andra funktioner också. Så denna bygg fanns alltså inte utan var ett handhavandefel. För att kameran ska bete sig så ställer man in fäljande:
1. I REC-menyn: "Digital zoom: Off"
2. I Memory-menyn: "Digital zoom: On" (vilket faktiskt låter lite bakvänt tycker jag och man kan luras att ställa in den i "Off", men den ska alltså stå i "On")
 

Gurra101

Medlem
Hittade detta på nätet! En gömd service meny, men som han skriver man ska ta det lungt allt är inte bra att ändra på där;) Man ska tydligen kunna använda RAW format:)

"Just fugured out how to access it... Here goes:


1. Power off camera (I'd suggest setting Mode dial on "Review", but it's not really important)

2. While pressing Menu and Disp buttons simultaneously, turn the camera on. It should display black and white info screen.

3. Release all buttons.

4. Press Right on the joystick TWO or more times.

5. Press Menu button.


That's it... I hope I am not the only one who would enjoy this "Easter egg" (perfect timing, by the way)

At first glance, this hidden menu looks very interesting... 12 selectable menu options on the first screen.

A word of warning: changing some of these settings might be dangerous for camera's health... So please proceed carefully..."
 

Gurra101

Medlem
En fråga till är lite intresserad på hur filmerna blir med den kameran!? Är sugen på en sony i och med den använder 640X480 på sina filmer eller det ska man strunta i filmerna kanske ändå inte blir bra??
 

Johan Lindroos

Aktiv medlem
Jo Magnus, jag har hört om denna meny och har nu provat. Det fanns en hel del mysko där. Några på nätet kallar menyn för påskägg vilket inte riktigt är Casios mening med den. Den menyn är egentligen bara till för serviceändamål. Liknande menyer finns för den mesta av hemelektronik som exempelvis TV-apparater. Tydligen ska den mest intressanta grejen vara att man kan skjuta bilder i raw-format.

Angående dess filmegenskaper så är de förstås inte i så hög upplösning. Jag ser det mer som en gimmick. Man filmar en kort snutt på något kul. Om man vill filma seriöst så gör man ju det men en videokamera, exempelvis med 3-chip CCD. De kameror som har 640 x 480 i upplösning brukar tillämpa mycket kraftig form av bitreduktion vilket ser tämligen illa ut. På Casion verkar det dock som att man kan filma till minneskortet tar slut, åtminstone med det som jag har; ett Panasonic 256 MB. På P600 kan man spola i filmen väldigt bra, liksom stega enstaka bilder. Jag tror det beror på att den lagrar en serie JPEG-bilder såsom M-JPEG och inte liknande MPEG som inte sparar helbilder.
 
ANNONS