Annons

UV-fotografering med kompaktdigital

Produkter
(logga in för att koppla)

jojje2

Aktiv medlem
Jag tänkte köpa en kompaktdigital (typ ixus 500 eller liknande) som komplement till mina systemkameror. Anledningen till att jag vill köpa en liten kamera, är att jag vill ta bilder när jag dyker.

Har ni några rekommendationer när det gäller kamera/UV-hus? Finns det någon modell som lämpar sig mer än någon annan? Håller verkligen husen -40m?

Mvh
Jorge
 

Sputnik

Aktiv medlem
Det viktigaste vid UV-fotografering är belysningen. Utan en bra blixt (och sådana kostar...) så kommer bilderna att bli kontrastlösa och gröna/blåa (beroende på typ av vatten).

Vill du bara knäppa lite bilder på kul rekomenderar jag i en engångskamera för UV-bruk.

Vill du däremot plåta lite mer seriöst så satsa på ett hus som har möjlighet att ansluta en extern blixt (och bli inte förvånad när den kostar mer än hus och kamera).

Är budgeten begränsad - håll dig nära ytan, dit ljusets samtliga våglängder når.

Vet inte hur det ser ut på husfronten till Ixus-kamerorna, men jag skulle tippa att det är väldigt begränsade hus med tanke på hur liten kameran är.

Tänk också på att du vill ha en kamera med så mycket vidvinkel som möjligt - gärna motsvarande 20 mm i småbildsformatet eller bättre.

Visa hus tillåter externa vidvinkeladaptrar i eller utan på huset.

Lycka till!
 
ANNONS