Annons

F3 vs F3HP

Produkter
(logga in för att koppla)

Clasberg

Aktiv medlem
Hej!

Har kollat i recensioner och forum och det tycks finnas lite olika åsikter vad gäller dessa två modellers för och nackdelar.

Om man för det mesta kör glasögon och mer sällan linser - är det då bara HP-modellen som gäller?

För glasögonbärare: Har en vanlig F3:a fördelar gentemot F3HP (läste t.ex.någonstans att förstoringen är något större).

Jag är nyfiken på en renodlad F3 vs F3HP diskussion ur ett "glasögonbärarperspektiv".

HP-modellerna verkar ligga lite högre i pris - är det värt de pengarna?
 

forry4U

Aktiv medlem
Jag föredrar HP modellen då jag är glasögonbärare, så för mej är det helt klart värt dom extra hundralappar man får betala.

/Göran
 

nikitin

Aktiv medlem
Om du köper en F3HP, och ångrar dig är det inga problem att byta din HP-sökare mot en "vanlig" sökare. Det är många som har den vanliga sökaren och vill byta till en HP-sökare... (Så var det i alla fall för några år sedan när jag kollade).

-- Nicke
 

forry4U

Aktiv medlem
F3 HP för Glasögonbärare

Vill man ha på sej sina glasögon, då skall man satsa på en HP annars kan det nog kvitta.
Jag är konstantbärare av glasögon, i en F3 utan HP får jag röra kameran lite för att kunna se ut i hörnen. på en HP är det ett läge som räcker för att se hela sökarbilden.

ev.skillnad i förstoring anser jag försumbar för praktiskt fotograferande och värderar HP funktionen så pass mycket så ev. merkostnad är snabbt inbetald i bättre handhavande.

Det säger väl lite grann att just HP sökarna är så pass eftertraktade på beg marknaden att folk betalar "en halv F3" för att få tag i en. medan en standardsökare för ligga utan köpare vecka efter vecka på autkionssidorna.

/Göran "som har båda"
 

avslutat medlemskap 201003

Avslutat medlemskap
Jag har en så länge bara prövat den vanliga f3-sökaren (inte hp) och som Göran säger så funkar det även om man kanske behöver flytta kameran lite. Vad jag varit lite orolig för är att man repar ytbehandlignen på glasögonen när man måste trycka sig så nära, okularskyddet eller vad det kallas har ramlat bort på min f3:a men skav kan man iofs undvika ganska lätt genom att tejpa lite. En fördel med den är annars att den är mindre än hp-sökaren.

Mvh Olof (som också letar efter en hp-sökare för överkomligt pris...dw-3 också för den delen om nu någon skulle ha en sådan över)
 

avslutat medlemskap 201003

Avslutat medlemskap
Tack Göran! Dessvärre är jag inte hemma när auktionerna slutar så det får väl bli en annan gång...hoppas det kommer fler tillfällen. Hp-sökaren kostade ju en del, nästan så det är värt att leta reda på en billig F3hp.
 

forry4U

Aktiv medlem
Hej
det är nog enklaste sättet..att köpa en billig F3HP och antingen skifta sökare och sedan sälja den igen eller sälja sin gamla..beroende på skicket.

/Göran
 

L A Granis

Aktiv medlem
F3 kontra F3HP

Är glasögonbärare och har använt såväl F3 som F3HP. Tycker mig inte ha märkt nån större skillnad, faktiskt. Köpte en F3 (av snålhetsskäl?) i stf en F3 HP "när det begav sig", och har därmed inte ångrat mig. Men självklart är det ingen _nackdel_ med en "HP-sökare"!
Vad gäller att skrapa glasögonen så kan man ju skaffa en "gummituta" (vad de nu heter). Har nyss gjort det; fick en oanvänd för 20 SEK (tror jag det var) när gamla "Expert Storköp" på Fridhemsplan i Stockholm hade flyttrea för några veckor sedan. Hoppas det var nån mer än jag som gjorde "fynd i fyndlådan" (låg en hel del filter, motljusskydd mm till "gammalt analogt" i densamma)
 
ANNONS