Annons

Lunchjämförelse av Nikon D70 vs Canon D10

Produkter
(logga in för att koppla)

Gäddfiskarn

Aktiv medlem
Jag har läst det mest i jämförelser, bland annat dpreview, men det finns ju inget som gå upp mot att själv få gå och fota lite.

Idag kom en gammal kollega in med en Nikon D70 och jag tog en lite längre lunch och gick och plåtade lite i stan för att jämföra med den Canon D10a jag fotar med till vardags i jobbet.

Första intrycket var att D70n känns mindre och kompaktare än D10an. Den är gjord i plast, men det känns inte lika skört som 300d, vet inte varför. På ämnet subjektiva känslor gillade jag inte riktigt greppet heller. Gummit känns för glatt och jag saknar det där pistolhaket för långfingret som finns på D10an. I övrigt känns det två väldigt lika i husen.

Så ut på stan och plåta. På med autofokus och sportläget för att testa lite snabbskott på bilar och fotgängare. Ljudlöst glidande i fokusen. Ör det låst på fokus? Kan den inte fokusera? Näe, det blir skarpt, den fokuserar, men jag saknar D10ans tekno klick och blink i fokuspunkten. Mysko känsla, men det är garanterat bara en vanesak. Grymt snabb från avslagen till fotad bild. Och seribildsfoto, klick, klick, klick ... o.s.v. vidare i typ 25 bilder, sen tröttnade jag. Ja, den fyller säkert kortet om man vill. Helt klart bra funktion när man vill ta så mycket man hinner i pressade lägen.

Sen fotade jag lite byggnader och annat trams i manuellt läge och det gick bra. Intressant var att det finns många ISO-lägen och inte bara 200,400,800 utan 320 och såna mellansteg. Lägre än 200 hade förståss inte varit fel. Att inte manuellt kunna ställa vitbalansen i grader saknade jag med jämfört med D10an. Oduglig funktion tycker en del, men inte jag som gillar pill.

Besvarade detta lunchtest mina frågor om vad jag skall köpa för kamera privat? Njae, gillade inte den "slemmiga" optiken som saknade distinkta klick. Greppet kändes halt, men det kan man väl fixa själv med att limma på en gummibit kanske. Snabbheten och resultet däremot duger för mig. Prislappen känns helt rätt. Canon 300d är helt utesluten nu för mig, för skör och för mycket helautomatisk för mig. D10an.. lite dyr, men kanske trots allt värd sina pengar för mig.

Jag väntar lite till och ser om det inte kommer en ny D10a snart.
 

sagan

Avslutat medlemskap
D70 har inget vertikalgrepp (som tillbehör) till skillnad mot 10D..det skulle jag sakna mycket.
 

monte

Medlem
Jag med. Jag går i tankar på att byta upp mig till DSLR från min A1:a nu.

Jag köpte till ett vertikalgrepp ganska snart och jag haft det på sedan jag fick hem det, kameran får ju en en annan ballans och man får ett betydligt bättre grepp om den.

Jag läste D70-testet på dpreview i går och den verkar vara något för mig. Trots att jag inte känt på varken en D70 eller en 300D så gillar jag D70 bättre. Vad jag verkligen skulle sakna om jag skaffade en sådan vore nog just batterigreppet.

Skaffar jag en DSLR så blir det nog en D70, 300D har fel färg och betydligt sämre seriebildsläge än D70, en funktion som jag verkligen behöver. Tyvärr är nog en 10D aningen för dyr för mig likaså D100 som jag också annars skulle kunna tänka mig trots att de går att hitta ganska billigt begagnad. De kronorna som skiljer lägger jag hellre på optik.
 

Gäddfiskarn

Aktiv medlem
Fel färg på 300d... jo, frågan är om den svarta kommer till Europa. Håller med om att silver känns extra fel om det inte är ett hus i aluminium. Ett fett hus i flyplansaluminium som det finns på klassiga flugfiskerullar skulle jag å andra sidan inte tack nej till.
 

Gäddfiskarn

Aktiv medlem
apropå det där med att d10an är så dyr. Den kostar cirka 15000 och D70n kostar 9900. Det är 5000 spänn och visst får man mer objektiv, men mycket mer... hmm, njae vet inte det...
 

Gäddfiskarn

Aktiv medlem
13ochnågot. Ja då är det nästan inget snack om saken tycker jag. D10! ;) Fast somjag skrev innan skall jag vänta ut D10 mk2 eller vad den nu kan hete som bör komma före sommaren. Den kanske är så grym att ögonen tåras och då vill man inte sitta på nåt gammalt ju.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Gäddfiskarn skrev:
... Är det låst på fokus? Kan den inte fokusera? Näe, det blir skarpt, den fokuserar, men jag saknar D10ans tekno klick och blink i fokuspunkten.
Det är en inställningsfråga i D100´s menyer. Kanske är det så på D70 oxå?
 

PhotoJoe

Aktiv medlem
Det var väldans mycket snack om en D10:a? Är det Nikonister i farten igen som inte lärt sig Canon-tugget? ;)
 

davidvpt

Aktiv medlem
Jag är lite nyfiken på var ryktet om en 10D mkII kommer ifrån? Det förekommer åsikter om alltifrån specar till när den kan tänkas komma och när man läser mellan raderna verkar det mest vara önsketänkande alltihopa. Skulle hälften av allt vara sant skulle den ha nästan samma prestanda som 1D mkII och finnas i affärerna igår med en prislapp som klår 300D ;)

Är det någon från Canon-folk som viskat _något_ om en 10D mkII?
Själv är jag i beslutstagen om en 10D eller en D70 men nu lutar det åt en D70 tack vare prislappen. Dock verkar ju 13-och-lite-till vara ett klart alternativ för att få en något bättre kamera.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Hustomten skrev:
Ta även in D100 i jämförelsen...
Ser ingen större anledning till det..D100 är sämre på de flesta punkterna.

En sämre (men betydligt dyrare) D70 med vertikalgrepp typ.
 
Senast ändrad:

sagan

Avslutat medlemskap
davidvpt skrev:
Jag är lite nyfiken på var ryktet om en 10D mkII kommer ifrån? Det förekommer åsikter om alltifrån specar till när den kan tänkas komma och när man läser mellan raderna verkar det mest vara önsketänkande alltihopa. Skulle hälften av allt vara sant skulle den ha nästan samma prestanda som 1D mkII och finnas i affärerna igår med en prislapp som klår 300D ;)

Är det någon från Canon-folk som viskat _något_ om en 10D mkII?
Det ryktas om en ersättare till 10D, japp.

Men den skulle knappast klå 1D Mark II..ryktena säger 1.6x sensor, 6.3mp, 5/bps 20 i buffert..rätt långt ifrån 1D Mark II :)
Biber skrev:
OT: Recensioner får mer tyngd om man inte skriver fel namn på produkten som testas. ;)
Utan tvekan :)
 

davidvpt

Aktiv medlem
sagan skrev:
Det ryktas om en ersättare till 10D, japp.

Men den skulle knappast klå 1D Mark II..ryktena säger 1.6x sensor, 6.3mp, 5/bps 20 i buffert..rätt långt ifrån 1D Mark II :)
Självklart skulle den inte vara i närheten av 1D mkII, därav min ironiska ton i inlägget. Svårt att få fram det alla gånger.
I vilket fall som helst så är det fortfarande bara rykten och inget som är bekräftat från officiellt håll, eller hur?
 

Gäddfiskarn

Aktiv medlem
Ryktet om en ny D10 kommer enligt mig delvis från det faktum att en del affärer säger att det är svårt att köpa in D10or. Det verkar med andra ord som om Canon inte producerar fler utan bara tänker sälja de som finns. Sen spär ju en del spec-gissningar på det hela. Marknadsmässigt verkar det logiskt nu när D70n finns, därför tror jag på det.
 

Arleklint

Aktiv medlem
sagan skrev:
Ser ingen större anledning till det..D100 är sämre på de flesta punkterna.

En sämre (men betydligt dyrare) D70 med vertikalgrepp typ.
Du lägger dina personliga värderingar på vad som är viktigt. Det är bra att inte vara subjektiv.
 
ANNONS