Annons

Film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenny

Medlem
Hej!

Har ett litet problem... Har en längre tid försökt mig på att ta bilder på norrsken, nattåskväder osv men har väldiga problem med att få till ljuset.

Bilderna blir väldigt korniga och färgerna blir även de väldigt matta!
Beror detta på filmen? Och vilken typ av film bör jag välja för att få fram klara färger i fotografierna?
Använder nu en 135 film / 200 ISO.

Tacksam för svar!
 

Walle

Aktiv medlem
Visst har filmformatet betydelse, men har du bara en kamera för 135-film så blir det nog svårt att köra med 120-film ;)

Skämt åsido, isotalet påverkar naturligtvis kornigheten. Ju högre iso, desto kornigare blir det. Men det som påverkar mest är vilken film det är. Kodak Gold ger t.ex mycket dassigare färger än t.ex. Kodak Portra 160 VC.
Det finns flera olika varianter av den filmen. VC står för "Vivid color".

Nu har jag ingen direkt erfarenhet av just blixtbilder, men jag vet att många fotografer som fotar blixtar använder film med 100 iso. Fuji Sensia 100 är en film som jag sett har använts vid flera blixbilder. Bland andra denna.
 

mekelund

Aktiv medlem
Det kanske är så enkelt att bilderna är underexponerade?
Prova att ta en serie med olika exponeringar.
/Magnus
 

Olle

Aktiv medlem
Jag tror som Magnus att bilderna är underexponerade och/eller för lite exponerade även vid kopieringen (ger för ljusa kopior).

Om norrskenet endast upptar en mindre del av bilden och större delen består av svart himmel så kan kopieringsmaskinens ljusmätare luras av allt det svarta, med för ljus himmel som resultat.

Om så är fallet, be labbet kopiera om bilderna lite mörkare.

Olle
 
Senast ändrad:
ANNONS